Канберра. 31 березня 2015 року (BBC Україна, Джейн ВЕЙКФІЛД). За останні 20 років стрімко збільшилась кількість часу, що діти проводять перед екранами різних пристроїв, свідчить нове дослідження.
За даними компанії з дослідження ринку Childwise, діти віком від 5 до 16 років проводять перед екраном у середньому шість з половиною годин на день, порівняно з приблизно трьома годинами, зафіксованими у 1995 році
Найдовше користуються електронікою хлопці-підлітки – у середньому вісім годин.
Найменше – восьмирічні дівчатка, для яких цей показник становить три з половиною години, доповідають дослідники.
Учені враховували сумарний час, витрачений на телебачення, ігрові приставки, користування мобільним телефоном, комп’ютером чи планшетом.
Час змінюється
У звіті під назвою Connected Kids змальована загальна картина дитячих звичок, пов’язаних з використанням електроніки – для цього аналізують дані з 1995 року і до сьогодні.
Щороку для цього звіту (який автори не викладають в інтернет) проводиться опитування близько 2 тисяч дітей віком від 5 до 16 років.
Виявилось, що підлітки-дівчата сьогодні проводять перед екраном у середньому сім з половиною годин, порівняно з трьома з половиною – переважно на телепрограми – у 1995 році.
Молодші діти дещо менше приклеєні до екранів: двадцять років тому діти віком від 5 до 10 років щоденно витрачали на перегляд ТБ близько двох з половиною годин. У їхніх однолітків у 2014 році час перед екраном збільшився до чотирьох з половиною годин.
Нинішні діти нерідко користуються кількома пристроями одночасно – наприклад, відвідують інтернет-сайти на телефоні чи планшеті паралельно з переглядом телепередач. Отже, час користування цими пристроями частково перекривається.
“З 1990-х років відбулася одна ключова зміна: тоді основними джерелами інформації для дітей були телепередачі і журнали, тоді як зараз – різноманітні пристрої, такі як планшети, мобільні телефони та приставки, які відповідно забирають набагато більше часу”, – каже керівник дослідження Меттью Невард.
Навіть “телевізійні” звички у дітей сильно змінилися: більшість з них тепер дивиться передачі на сайтах телеканалів чи на YouTube, а не по традиційному телевізорові, повідомляє дослідження.
YouTube є найпопулярнішим сервісом, де телеконтент можна переглядати на вимогу. Від 2013 року більш ніж половина респондентів дивиться телепрограми та відео на цьому ресурсі.
Також в останні роки зросла популярність платних сервісів, що надають контент на вимогу, таких як Netflix. Очікується, що вона й надалі зростатиме.
Це не дуже втішні новини для ефірних каналів – дитяча аудиторія BBC One (від 7 до 16 років) зменшилась з понад 80% у 1995 році до трохи більше ніж 40% у 2014 році. Схожі тенденції спостерігаються і з аудиторією ITV.
Перехід до цифрового телебачення, а також розвиток спеціалізованих дитячих каналів, призвели до того, що діти стали менше дивитися основні канали. Тепер вони віддають перевагу спеціалізованим каналам, таким як CBBC, CITV, Nickelodeon i Disney.
Потреба бути онлайн
У дослідженні також розглядається те, яким чином інтернет вплинув на сприйняття дітьми інформації.
“Інтернет є незамінною частиною їхнього життя і скарбницею найрізноманітніших даних”, – каже пан Невард.
Інтернет дав дітям більше можливостей для розвитку своїх інтересів і зменшив їхню залежність від типу контенту, який пропонує телебачення чи журнали.
“Тепер вони можуть знайти те, що їм до душі”, – пояснює пан Невард.
Згідно з дослідженням, можливість скористатися інтернетом у будь-який момент “є базовою потребою теперішньої молоді”.
“Нинішні діти не пам’ятають життя до інтернету”, – додає дослідник.
Від доступу до інтернету залежить те, як діти спілкуються з своїми родинами і “наскільки охоче вони беруть участь у сімейних святах чи подорожах”, повідомляє дослідження.
Важливість іміджу
У проекті Childwise також відстежується, які вебсайти найбільш популярні серед молоді.
YouTube не виходить з трійки лідерів з 2007 року. Тоді як популярність Facebook в останні роки зменшилась, і діти кинулись до новіших сервісів, наприклад, Snapchat.
Згідно з дослідженням, їм подобається приватність у WhatsApp чи Snapchat. Користування такими сервісами також позначається на характері їхнього спілкування.
“Тут створюється своєрідний культ іміджу, коли за допомогою фотографій користувачі намагаються вигідно представити свій настрій чи заняття”, – стверджується у звіті.
Серед небагатьох сайтів, що утримують популярність протягом 10 років, є також Google.
Натільна електроніка
Автори звіту намагаються трохи зазирнути в майбутнє і передбачають, що в наступні десять років молоде покоління вже не уявлятиме світу без інтернету.
Увійде у норму “інтернет речей” – комунікація і обмін даними між побутовою технікою та іншими приладами.
“Пристрої, якими не можна керувати через смартфон чи якийсь пульт в інтернеті, вважатимуться застарілими чи принаймні дедалі рідкіснішими”, – такий висновок роблять дослідники.
Вони також вважають, що більшість дітей скоро матиме той чи інший “натільний” пристрій – “розумний годинник”, “розумні окуляри” чи “шолом віртуальної реальності”.