Державна податкова служба днями раптом вирішила, що середні та дрібні інтернет-провайдери більше не можуть бути на спрощеній системі оподаткування. Відповідно у декілька разів для них збільшаться податки, а робота може стати не рентабельною. Виграють від цього лише великі оператори ринку на зразок Київстару
Нещодавно ми писали, що голова податкового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев виступив з ідеєю у 7 разів збільшити податок з обороту для провайдерів інтернету. Поки ідея Гетманцева витала у повітрі, у Державній податковій службі вже вирішили за неї взятися по-справжньому. Регіональні управління ДПСУ як під копірку надсилають місцевим провайдерам інтернету інформацію, що відтепер не можна надавати послуги на спрощеній системі оподаткування. Це несе значні ризики для галузі та створить проблеми для бізнесу, водночас одна відома інвесткомпанія після листів податківців пропонує дрібним провайдерам викупити їхній бізнес.
Місцеві провайдери інтернету у різних областях України отримали від податківців “листи щастя”. За даними представників інтернет-провайдерів, податкова вже почала атакувати, телефонувати та позбавляти провайдерів права на спрощену систему оподаткування, не маючи на це законних підстав. Діють через погрози у дзвінках, маніпулюванням (що буде тяжко далі працювати) і т.д. Причому тиснуть як на ТОВ, так і на фізичних осіб-підприємців.
При цьому податківці посилаються на невідомі нікому “висновки юридичних фірм, що підтверджують правомірність вимог податківців до всіх постачальників послуг електронних комунікацій”. Однак вони їх нікому з провайдерів не показували. За твердженням податківців, нібито 90% судових справ про переведення інтернет-провайдерів зі спрощеної на загальну систему оподаткування завершуються виграшем податкової, хоча така статистика виглядає сумнівною. Таких судових справ, де б податкова довела, що інтернет-провайдери не можуть користуватися спрощеною системою оподаткування, наразі ніхто не бачив.
“Пунктом 291.5 ст.291 Податкового кодексу України визначено перелік видів діяльності, здійснення яких не дає права на застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності. Відповідно до п.п. 8 п.п. 291.5.1 п 291.5 ст. 291 ПКУ не можуть бути платниками єдиного податку першої – 3ї групи суб’єкти господарювання, зокрема, діяльність з надання послуг рухомого (мобільного) телефонного зв’язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв’язку; діяльність з надання послуг з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж, мереж ефірного теле- і радіомовлення, правового радіомовлення та телемереж, – йдеться у листах від податківців.
Податківці у своїх листах посилаються на Закон України “Про електронні комунікації”, який набрав чинності 1 січня 2022 року. Але чомусь там тягнули до серпня 2024 року. Відповідно до цього закону, платники податків при постачанні електричних комунікаційних послуг не мають права застосовувати спрощену систему оподаткування обліку та звітності (на думку податківців). І всім підприємствам інтернет-операторів наказується внести зміни у свої податкові дані та, відповідно, з 1 жовтня 2024 року перейти на сплату й інших податків (не лише єдиного податку з обороту). Інакше податкова самостійно виключить цих підприємців та фірми з реєстру платників єдиного податку (з частиною провайдерів ДПС це вже робить, не чекаючи на жовтень).
Цікаво, що після отримання таких листів від податківців дрібні інтернет-провайдери почали отримувати пропозиції від відомої інвестиційної компанії Capital Times про придбання їхнього бізнесу “в інтересах клієнта”. Цікаво, що з команди цієї інвестиційна радниця працювала раніше на великого інтернет-провайдера “Датагруп”. Як підозрюють представники операторів, цим “клієнтом” Кепітал Таймс може бути Київстар, який дуже зацікавлений у зменшенні конкуренції на ринку та має ресурси для закупівлі дрібних компаній. До того ж завдяки високим доходам через операторів мобільного зв’язку Київстар може собі дозволити демпінгувати на ринку послуг домашнього/офісного інтернету, пропонуючи їх у 2,5 раза дешевше за середню вартість на ринку (нижче за собівартість) або роблячи майже безкоштовні акційні пропозиції (10 грн/місяць).
На думку провайдерів, Державна податкова служба у цьому випадку самовільно трактує закон. Вони зазначають, що ототожнення понять “оператор” та “постачальник” послуг, як це робить ДПС, суперечить закону “Про електронні комунікації” (ЕК). Оператор – володіє, здійснює експлуатацію та управління мережами/пов’язаними засобами, тобто він може бути, а може і не бути постачальником ЕК послуг. А постачальник ЕК послуг – надає та/або має право надавати ЕК послуги на власних мережах чи мережах інших постачальників, він не повинен мати мережу/бути оператором. Водночас надання послуг доступу до інтернету, за висновками юристів інтернет-провайдерів, не підпадає під обмеження для спрощеної системи оподаткування у Податковому кодексі України. До того ж рішення Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку, спростовує аргументи податкової.
До чого може призвести свавілля податківців
Якщо інтернет-провайдерів переведуть зі спрощеної системи оподаткування, то для ТОВ збільшиться на 5% податок з обороту, для ФОПів – на 10%. Це до інших видатків, які несуть провайдери. При тому, що, на думку податківців, закон, за яким інтернет-провайдери не можуть користуватися спрощеною системою оподаткування, податківці можуть донарахувати провайдерам цю різницю за 2022, 2023 та 9 місяців 2024 року.
За період з початку 2022 року по кінець вересня 2024 року податкова зможе нараховувати штраф, адже інтернет-провайдери на спрощеній системі не подавали звітність по податку на прибуток (який вони і не мали платити) за весь цей період. Також податківці можуть нарахувати провайдерам ПДВ за весь цей період (вони його не мали платити). Також податківці можуть донарахувати військовий збір за весь період (ті, хто на спрощеній системі, його не сплачують) та для окремих ФОПів донарахувати виплати по єдиному соціальному внеску та пенсійним зборам.
У випадку судового оскарження рішення ДПС, на весь період оскарження, який може тривати від 1 до 3 років, підприємці будуть працювати на загальній системі оподаткування, оплачувати судові збори й правничу допомогу, втрачати кошти й зусилля на боротьбу із внутрішніми викликами. Це підриває довіру бізнесу до держави, яка несистемно, незаконно, задніми числами, непередбачувано змінює правила гри не тільки в межах бюджетного року, а і під час війни.
У випадку відновлення для інтернет-провайдерів права бути платником єдиного податку за рішенням суду, в юридичних осіб на практиці виникнуть труднощі з реалізацією рішення суду. А законодавством не передбачений механізм зарахування назад платнику неправомірно нарахованих і сплачених податків.
Чим це загрожуватиме користувачам – уявити не складно. Частині провайдерів доведеться закритися. Частині – зменшити видатки на обслуговування мереж та закупівлю нового обладнання, ремонт його внаслідок непогоди/обстрілів. У т.ч. у прифронтових населених пунктах, де великі провайдери не працюють. Виграють від цього лише великі оператори (у т.ч. Київстар) на загальній системі оподаткування, послуги яких менш якісні, ніж у середніх та дрібних операторів.
Скільки інтернет-операторів застосовують спрощену систему оподаткування
Згідно з реєстром постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг в Україні нараховується 4638 провайдерів/операторів послуги доступу до інтернету. Але фактично працює 3182 провайдерів. З них 1960 – як ФОПи та 1222 як ТОВ. 455 з 456 перевірених в OpenDataBot ФОПів, внесених в реєстр провайдерів/операторів, використовували спрощену систему оподаткування (сплачують 5% з обороту до бюджету або 3% + ПДВ). Тому можна припустити, що з 1960 ФОПів-провайдерів майже всі використовують спрощену систему оподаткування. 303 з 784 перевірених у Опендатабот ТОВ, внесених в реєстр провайдерів/операторів використовували спрощену систему оподаткування.
Згідно з даними директора інтернет-провайдера Еліт-Лайн з Краматорська Миколи Кучерука, податкове навантаження на інтернет-провайдерів насправді більше. Наприклад, ТОВ Інтернет Схід Груп – загалом сплачує 21,6% податків зі свого обороту. Бо платники єдиного податку платять не тільки 5% від обороту. Вони сплачують ПДФО зі співробітників, військовий збір, єдиний соціальний внесок, страхові та всі інші виплати. А ще вони вкладають у ремонт та закупівлю обладнання (у т.ч. джерела резервного живлення).
Провайдери, що працюють як ФОПи, мають оборот у 2 млрд 47,82 млн грн за квартал, надають послуги 2 млн 900 тис. 279 абонентам, які в середньому платять по 235 грн/міс. А от середня вартість послуг серед усіх операторів – 244 грн/міс. з ПДВ.
Джерело тут