Домой Топ Новости ​«ПОЛІТИЧНА КРИЗА У СЛОВ’ЯНСЬКУ і ЯК ЇЇ ПОДОЛАТИ?”

​«ПОЛІТИЧНА КРИЗА У СЛОВ’ЯНСЬКУ і ЯК ЇЇ ПОДОЛАТИ?”

246

9 квітня, за ініціативи Центру досліджень проблем громадянського суспільства відбувся «круглий стіл» на тему “Політична криза в Слов’янську та її значення для українського Донбасу”.

Захід проходив на платформі “УКРІНФОРМУ” у форматі ZOOM-конференції.

У круглому столі взяли участь: Віктор ТАРАН (політолог), Кирило САЗОНОВ (політичний експерт), Тарас ЗАГОРОДНІЙ (політтехнолог), Віталій КУЛИК (директор Центру досліджень проблем громадянського суспільства).

В Слов’янську склалася критична ситуація. В міськраді відбувся розкол між прихильниками мера Вадима Ляха та депутатською більшістю. Проте, розподіл голосів у раді такий, що не дозволяє сторонам взяти верх над опонентами. Маємо політичний “пат”. В результаті цього, місто (єдине в Донецькій області) залишається без прийнятого бюджету на 2021 рік. Міське господарство, через хронічне недофінансування та неефективне управління, наближається до колапсу.

-ads-

На фоні загострення ситуації на фронті, зростання загрози нового наступу російських військ, політична дестабілізація в Донецькій області, в символічному для російсько-української війни місті Слов’янськ, не може ігноруватися центральною владою.

Експерти запропонували моделі вирішення кризи та напрацювали рекомендації для місцевої влади, керівництва Донецької ОДА-ВЦА, Кабінету міністрів та Офісу Президента України.

МОДЕЛІ ВИРІШЕННЯ КРИЗИ

1) Введення в місті Слов’янськ військово-цивільної адміністрації у зв’язку з “бездіяльністю міської влади”. Ми навмисно беремо це формулювання в лапки, оскільки воно здається сумнівним з точки зору законодавчої мотивації. Хоча, формально, можна було б підв’язати сюди безпекову складову.

Маємо кризу та відсутність політичної волі у суб’єктів політичного процесу до конструктивної роботи у міській владі. В умовах посилення безпекових загроз, є потреба в керованих процесах, а не “ручному управлінні” територіями. Слов’янськ символічне місто для російсько-української війни. Звідси починалася окупація Донбасу. Тому і “ціна питання”, яку влада може заплатити, повинна зрости.

Децентралізація змінила систему управління і більше повноважень та грошей залишають в місцевих бюджетах, а не забирають у державний. Керувати цими грошима мають місцеві ради. Якщо вони не виконують свою роботу (наприклад, їх робота заблокована), то владу заміняють військово-цивільною адміністрацією. Особливо, якщо територія наближена до зони бойових дій, чи знаходиться на лінії вирогідного удару ворога.

На сьогодні, згідно указу президента від 19 лютого 2021 року, в Донецькій області ВЦА діють в таких містах як: Торецьк, Волноваха, Вугледар, Авдієвка, Мар’їнка. Всі вони знаходять безпосередньо на лінії фронту.

2) Перевибори міськради / мера. Віктор Таран провів аналогію з перевиборами мера та міськради у Києві в 2008 році. Тоді, на звернення депутатів міської ради і народних депутатів в парламенті було створено Тимчасову слідчу комісію, яка розібрала ситуацію в київській раді і винесла рішення про доцільність перевиборів і міського голови, і міської ради. Мотиваційна частина рішення стосувалася політичної корупції, бездіяльності місцевої влади та земельних обрудок мерії. Побідне випадок мав місце з позачерговими виборами до Тернопільської обласної ради в 2009 році.

У випадку Слов’янська – місцеві депутати, а також депутати ВР можуть піти аналогічним шляхом, через створення ТСК та прийняття постанови парламентом про позачергові вибори. Наскільки це відповідає нинішньому виборчому Кодексу – це питання другорядне. Есперти, зійшлися на думці, що в умовах гібридності правового поля в державі, рішення, які ухвалює нинішня влада, мають тенденцію до “виключень”.

3) Політичне вирішення кризи через втручання центральної влади. Пропонувалося:

а) щоб свої важелі впливу на сторони протистояння задіяв голова Донецької ОДА-ВЦА Павло Кириленко. Керівник облдержадміністрації має можливості впливати на мера та депутатські групи. Зокрема, не лише шляхом прямого силового тиску, але і через політичні угоди, формальні та неформальні засоби;

б) задіяти “важку артилерію” у вигляді Кабінету міністрів. За ініціативи віце-прем’єр-міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Олексія Резніковапровести виїздне засідання Уряду, спільно з колегіями окремих силових відомств для показового розбору місцевих “корупційних кейсів”;

в) провести в Слов’янську Раду регіонів за участю президента Володимира Зеленського.

4) Переформатування більшості – “широка коаліція”. В цьому питанні ключову роль має відіграти фракція партії “Слуга народу”, яка мала б стати системоутворюючим центром “широкої коаліції”. Подібні “ширки” створені в багатьох містах України. Наприклад в Полтаві, Бердянську, Краматорську тощо. Як би ми не ставилися до подібного явища, нажаль, це найбільш ефективний механізм досягнення згоди в средовищі місцевих еліт. Ми ж розуміємо, що на місцях партії є франшизами, які обслуговують інтереси тутешніх груп.

Яку б модель не обрала центральна влада для вирішення кризи в Слов’янську, варто пам’ятати, що затягування невизначеності створює загрози національній безпеці України.

Источник: Site

Автор: Виталий КУЛИК, директор Центра исследований проблем гражданского общества

Предыдущая статьяВидворення з Криму сотень тисяч нелегалів: політичні заяви та правові вимоги
Следующая статьяКарантинный дневник

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь