Київ. 31 жовтня 2013 (ПолітКом). Опозиційні фракції «Батьківщина» та УДАР внесли до Парламенту законопроект щодо повноважень Верховного Суду України як найвищого судового органу в системі судів загальної юрисдикції.
Проект закону, внесений головою фракції «Батьківщина» Арсенієм Яценюком, головою фракції УДАР Віталієм Кличком, депутатами фракції «Батьківщина» Павлом Петренком та фракції УДАР Наталією Агафоновою, зареєстровано у Верховній Раді під № 3356-2. https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc2_5_1_J?ses=10008&num_s=2&num=3356-2&date1=&date2=&name_zp=&out_type=&id=
У пояснювальній записці до законопроекту наголошено, що 2010 року Закон України ”Про судоустрій і статус суддів” фактично нівелював статус ВСУ як найвищого судового органу: «Подібна ініціатива суттєво звузила раніше встановлені законом процесуальні права та гарантії особи, а механізм судового захисту її прав став менш ефективним і доступним. Підтвердженням цьому є офіційні статистичні дані, згідно яких у 2012 році до вищих спеціалізованих судів загалом надійшло 10673 заяви про перегляд судових рішень, проте рішення про допуск до провадження ВСУ було прийнято лише щодо 696 заяв».
Законопроект № 3356-2 передбачає надати Верховному Суду повноваження переглядати справи з підстав неоднакового застосування судами касаційної інстанції однієї і тієї ж норми матеріального та/або процесуального права; невідповідності судового рішення суду касаційної інстанції рішенню Конституційного Суду або правовій позиції чи роз’ясненню, викладених в судовому рішенні ВСУ; переглядати справи у разі встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов`язань при вирішенні справи судом; розв’язувати питання про належну юрисдикцію для розгляду справи; переглядати справи в апеляційному порядку у випадках, встановлених процесуальним законом.
Згідно з проектом закону, ВСУ отримує повноваження надавати висновок про наявність чи відсутність у діяннях, в яких звинувачується Президент України, ознак державної зради або іншого злочину; вносити за зверненням Верховної Ради України письмове подання про неможливість виконання президентом України своїх повноважень за станом здоров`я; звертатися до Конституційного Суду щодо конституційності законів, інших правових актів.
Верховному Суду також надаються повноваження щодо офіційного тлумачення Конституції та законів України; у межах своїх повноважень розв’язувати питання, що випливають із міжнародних договорів України.
ВСУ також займатиметься веденням та аналізом судової статистики; вивченням та узагальненням судової практики з метою забезпечення однакового застосування норм права судам загальної юрисдикції при вирішенні судових справ.
Враховуючи суттєве розширення повноважень ВСУ, пропонується збільшити його кількісний склад до 72 суддів.
Цим законопроектом опозиція також пропонує скасувати процедуру допуску вищими спеціалізованими судами справ до Верховного Суду. Натомість подавати відповідні заяви про перегляд судових рішень безпосередньо до ВСУ. Також пропонується встановити процедуру направлення судами апеляційної та касаційної інстанцій запитів до ВСУ для надання роз’яснення щодо правильного застосування відповідної норми матеріального чи процесуального права; запровадити механізм визначення належної юрисдикції та належної підсудності справи; закріпити обов’язковий порядок передачі судом матеріалів справи до суду належної юрисдикції у випадку, якщо справа не підсудна цьому суду (на відміну від існуючого порядку повернення заяви).
Окрім того, законопроектом пропонується скасувати обмеження строку на звернення до ВСУ із заявою про перегляд судового рішення національного суду у зв’язку з встановленням міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов`язань при вирішенні справи судом, а також встановити можливість оскарження в апеляційному порядку до ВСУ рішень Вищого адміністративного суду України, ухвалених Вищим адміністративним судом України як судом першої інстанції.