Чиновник епохи пізнього Зеленського видовище досить екзотичне, химерне. Для внутрішнього (внутрішньоукраїнського) споживання обов’язкові показна вертикальна лояльність, носіння військового пікселя та систематична генерація позитивного контенту. Смисли і глибокий зміст не вітаються (або, як мінімум, не затребувані, новина живе 48 годин).
Однак людям із Вашингтона і Брюсселя все перераховане вище на кшталт тубільних танців із бубнами, тому існує і зовнішня – експортна сторона державного службовця. У ньому must have: плани з повоєнної відбудови України (астрономічні числа вітаються), чолобитні “на потреби”; тверда (нехай і удавана) “рішучість” проводити будь-які реформи.
Подібні високі подвійні стандарти не всім під силу. Періодично спостерігаються драматичні зриви (психологічні), злами (світоглядні) і прориви (реальності). До розряду останніх слід віднести останні два документи – Бюджетну декларацію на 2025-2027 рр. (БД) і оновлений Меморандум з МФВ від 17.06.2024, по-іспанськи сором’язливо викладений на сайті Мінфіну через три тижні після підписання.
Детальніший опис кожного з документів викладу пізніше, а зараз головні факти і коментарі, природно, переважно податкові.
Щорічно (2025-2027) уряд генеруватиме додатковий, а отже, з порушенням бюджетного та податкового законодавства, пакет податкових ініціатив вартістю 340 млрд грн.
З анонсованих фіскальних заходів:
– Бюджетна декларація: перегляд елементів військового збору (розуміємо, підняття ставки і включення до його сплати широкого спектра платників податків, включно з малим бізнесом); скасування пільг із податку на прибуток підприємств; боротьба з податковим ухиленням і нарощування відповідного інструментарію (обмін інформацією, посилення контролю трансфертних цін);
– Меморандум: зростання ставок акцизів, розширення переліку підакцизних товарів (+солодкі газовані напої); трохи віддалено – зростання рентних платежів, екологічного податку, оподаткування криптоактивів і поява вищих (>18%) ставок ПДФО. Не обійшлося без креативу, з’явитися податок на медичний канабіс (коноплі) і авансова сплата податку на прибуток з автозаправних станцій. Також боротимуться з податковими схемами та уникненням оподаткування (євродиректива ATAD і загадкові найкращі міжнародні практики).
Реформа “клятої трійки” (податкова, митниця, БЕБ) в обох документах зведена до лайтових перезавантажень відомств за участю міжнародних експертів, євроінтеграції та набору малозначущих словосполучень на кшталт “посилення антикорупційних заходів”, “підвищення довіри”, “співпраця з бізнесом” (БД) або “План цифрового розвитку”, “пошук нової організаційної структури”, “глобальне опитування платників”, “побудова системи управління податковими ризиками” (Мемо). Окремий акцент на “канонізації” Нацстратегії доходів.
Усе перелічене вище означає, що:
№1 – за три наступні роки платники податків додатково і в екстреному режимі заплатять до бюджету понад 1 трильйон гривень
№2 – стабільність і прогнозованість законодавчого процесу, державної політики, а значить багато в чому й інвестиційна привабливість залишають країну (очевидно, і багато хто з нинішніх українських біженців)
№3 – пріоритети податкової та митної політики носять непрозору і недружню до бізнесу ідеологію, а також мають нечіткий, поверхневий характер, підміняючи справжні реформи і жорстке перезавантаження податкової та митної служб, БЕБ
№4 – акцент на державний контроль і примус, відсутність зворотного зв’язку створює економіку “паливних генераторів і високих податків”. Негативні очікування і замерзання (+33 градуси за вікном не перешкода) економічного відновлення стають майже неминучими.
Негарно підозрювати, коли цілком упевнений (Stanisław Jerzy Lec).
Slava Cherkashyn