Київ. 25 березня 2015 року (ПолітКом). Аналіз вартості транзиту газу для українців й методи підняття дохідності монополіста з транзиту газу ПАТ «Укртрасгаз» проаналізував керівник ГО «Публічний аудит» Максим Гольдарб.
«У той час, як дохідність ПАТ «Укртрансгаз» (монополіста з транзиту газу) потрібно було піднімати шляхом перегляду тарифів на міжнародний транзит та подолання корупції при видатках, урядовці переклали цю ношу на спорожнілі кишені населення», – розповідає пан Гольдарб.
«Відповідно до контракту НАК «Нафтогаз» із «Газпромом», укладеного шість років тому та чинного на сьогодні, російський партнер сплачує за транзит газу територією України всього-на-всього $ 2,88 за тисячу кубів на 100 км. Тоді як ринкова ціна – $10–30, залежно від точок входу в газотранспортну систему та виходу з неї», – пояснює експерт.
При цьому, за формулою розрахунку ставки плати за транзит газу, НАК «Нафтогаз України» на сьогодні втрачатиме на транзиті понад $ 300 млн щорічно. За підсумками минулого року обсяг транзиту російського газу скоротився на 28%. «Тобто, сама система газопроводів в Україні не змінилась, не зменшилися витрати на її утримання, але впав дохід від її функціонування. Маючи розрив між доходом та витратами, Уряд вирішив заповнити утворену діру за рахунок населення, піднявши тариф на транспортування природного газу», – пояснює він.
Як зауважує аудитор, цю тезу підтверджують і слова міністра енергетики та вугільної промисловості України Володимир Демчишина про те, що сучасна формула в угоді не враховує кошти на підтримку наявної газотранспортної інфраструктури – у ній передбачено виключно транспортні послуги – і ставку потрібно збільшити на 30–100%.
З вересня минулого року діє Постанова Кабміну № 501, яка затвердила порядок формування тарифів на транспортування газу із застосуванням точок входу в газотранспортну систему, розташованих на державному кордоні. Тоді ж Кабмін доручив НАК «Нафтогаз України» та ПАТ «Укртрансгаз» невідкладно переглянути питання вартості транзиту природного газу територією України. «Але станом на кінець березня питання не вирішене, анонсоване В. Демчишиним питання підвищення тарифу так і залишається в підвішеному стані – тристоронні газові переговори в Брюсселі 20 березня, очевидно, завершилися нічим», – зазначає керівник «Публічного аудиту».
«Оскільки дохідність ПАТ «Укртрансгаз» таки потрібно якось піднімати, урядовці пішли найлегшим шляхом, зробивши це за рахунок населення», – резюмує експерт.