Домой Экономика Юрій КОРОЛЬЧУК: законопроектом №2937 про приватизацію «Нафтогазу» і його дочірніх структур...

Юрій КОРОЛЬЧУК: законопроектом №2937 про приватизацію «Нафтогазу» і його дочірніх структур Уряд намагається викликати в Россі і Євросоюзу більш активний інтерес до переговорів по ГТС

212

1Кабінет Міністрів України пропонує Верховній Раді дозволити приватизацію Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» та її дочірніх структур.

Про це йдеться в законопроекті про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою реформування НАК ”Нафтогаз України”, зареєстрованому під №2937 26 квітня 2013 року.

Згідно з документом, пропонується внести відповідні зміни до низки законів України, зокрема, про трубопровідний транспорт, і дозволити приватизацію вищезгаданих об`єктів за умови ухвалення такого рішення Кабінетом Міністрів.

Крім того, Кабмін пропонує дозволити оренду об`єктів магістрального трубопровідного транспорту.

Також у законопроекті зазначається, що за рішенням уряду можна буде здійснювати відчуження основних фондів, акцій і часток у статутному капіталі державних підприємств, що здійснюють діяльність із транспортування газу магістральними трубопроводами та його зберігання в підземних сховищах.

Також пропонується дозволити передачу основних фондів акцій і часток таких підприємств із балансу на баланс, у концесію, оренду, лізинг, заставу, управління, в статутний капітал інших юридичних осіб, і здійснення інших угод, що можуть привести до відчуження основних фондів, акцій і часток.

«УДАР» та «Свобода» вже висловили власну позицію щодо дноо законопроекту. Так, у заяві партії «УДАР» зазначається, що зареєстрований у Верховній Раді проект закону відкриває дорогу до ручного управління ринком та стратегічними підприємствами галузі. Також вказується на те, що ініціатива уряду щодо приватизації НАК «Нафтогаз України» та його дочірніх підприємств суперечить законодавству.

У свою чергу в  заяві Всеукраїнського об’єднання «Свобода» зазначається, що законопроект спрямований на передачу Росії української газотранспортної системи. У «Свободі» зазначають, що цей законопроект пропонує «широкий спектр» варіантів передачі Росії контролю над українською ГТС – від оренди до безкоштовної «приватизації», використовуючи спеціально підготовлений під це «міжнародний договір», при чому остання схема більше нагадуватиме сплату «малоросійськими холопами данини московській орді». «Свобода» закликає усі політичні сили об’єднати зусилля та не допустити ухвалення даного законопроекту в парламенті.

Коментує член Наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій КОРОЛЬЧУК: Україна намагається викликати в Россі і Євросоюзу більш активний інтерес до переговорів по ГТС. Із цією метою з’явився документ, що — будемо відвертими, — всі вже давно зачекалися як у Москві, так і в Брюсселі. Українська влада вже втомилася пропонувати потенційним учасникам консорціуму «кота в мішку», тобто участь у консорціумі на незрозуміло яких умовах власності. Тепер нарешті Київ може визначилися, що ГТС України буде приватизована й продана вроздріб.

Звичайно краще, щоб ГТС залишалася у власності України. І приносила далі дохід у бюджет. Але економічні проблеми нашої країни, падіння транзиту газу, неможливість домовиться з Росією і ЄС на вигідних для України умовах — це все штовхає до того, щоб вирішити всі ці проблеми за рахунок продажу ГТС.

Фактично законопроект про приватизацію ГТС — це аргумент України в переговорному процесі. До цього, як відомо, свої аргументи тільки надавав «Газпром» і ЄС. З боку Росії це претензії на суму 7 млрд. дол. за недобір газу, скорочення транзиту газу через Україну, і активність у питанні будівництва обхідних газопроводів «Південний потік» і « Ямал-Європа-2». З боку ЄС — претензії щодо невиконання зобов’язань щодо реформи «Нафтогаза» і його поділу.

До фінішного прямого продажу ГТС ще далеко, але тепер і Росії, і ЄС потрібно буде реагувати на конкретний крок України.

Звичайно ж, найбільше цей документ розрахований на Євросоюз. Адже глава Міненерго Едуард Ставицький ініціював появу цього законопроекту напередодні проведення 3 травня «круглого столу» по ГТС у Брюсселі. Явно проглядається бажання змусити Єврокомісію прийняти позитивні рішення щодо співробітництва України і ЄС по питанню ГТС. Для України позитивним результатом буде офіційна заява Єврокомісії про вступ у переговорний процес щодо створення консорціуму й готовність виділити 2,5 млрд. доларів на модернізацію ГТС.

Проблема в тому, щоб у ЄС і Росії подібні кроки ініціаторів законопроекту №2937 не сприйняли як шантаж або шахову «вилку», що розставляють перед «Газпромом» і ЄС. Та й переговорний процес із «Газпромом» це може погіршити.

І головне, щоб не вийшло як у приказці: поспішиш — людей насмішиш. Адже можна почати процес приватизації ГТС, а з покупцями так і не домовиться. Ні з Росією, ні з ЄС.

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь