додому ПОЛІТИКА Том КУПЕР: КОРОТКИЙ ОГЛЯД РОСІЙСЬКОГО ФЛОТУ А-50

Том КУПЕР: КОРОТКИЙ ОГЛЯД РОСІЙСЬКОГО ФЛОТУ А-50

468

Всім доброго дня!

Оскільки, схоже, на російські А-50 в Україні в лютому відкривається сезон полювання, і після вже другої такої втрати за місяць (про першу див. тут – https://xxtomcooperxx.substack.com/p/ukraine-war-16-january-2024-scratch), виникає багато запитань на кшталт “а скільки ж у Росії залишилося (беріївських) А-50 СРДЛО (АЕВ)?”. І я подумав: Гаразд, давайте перевіримо. За якихось 30 хвилин блукання соціальними мережами на світ з’явився такий “фотоогляд”.

Зверніть увагу: жодна з наступних фотографій не є моєю, всі вони знайдені на різних сайтах. Вони використані виключно “для ознайомлення”.

***

Почнемо з того, що у 1980-1990-х роках (точніше, у 1985-1993 роках) завод у Ташкенті виготовив загалом

3 прототипи (Борт 10, 15 і 20)

24 діючих А-50 (Борт 30-53).

Одна з перших фотографій А-50 (принаймні, опублікованих на Заході), зроблена ВПС Швеції в 1986 році над Балтійським морем.

Протягом наступних 20 років було оголошено про численні проекти модернізації, включаючи A-50U, потім A-50M, потім ще один A-50U, а потім A-100. Як завжди, росіяни досягли успіху в плануванні і оголошенні, але не в реалізації. Дійсно, окрім “іншого” або “нового” проекту А-50У, майже нічого з цього не з’явилося на світ.

Сьогодні знайти фотографії “ванільних” (не модернізованих) А-50 стає все важче з кожним днем. А якщо і вдається знайти, то, схоже, це зношені літаки, які вже давно не пересувалися. Судячи з усього, вони стали раритетом вже близько 10 років тому.

Bort 30: RF-?????, схоже, використовувався в навчальних цілях, принаймні до 2010 року; подальша доля невідома;

Борт 44: RF-?????; доля невідома;

Борт 46: RF-?????; доля невідома;

Борт 50: RF-50601; може бути все ще в строю, навіть заявлений як збитий 14 січня 24 року;

Борт 51: RF-50606; може бути все ще в строю (останні фото приблизно 2008 року);

Bort 52: RF-?????; переобладнаний на прототип A-100.

Доля неясна: вид зверху на Борт 44 на початку 2000-х років.

Одна з “найсвіжіших” фотографій Bort 50, з 2013 року, і все ще в конфігурації А-50.

***

Радянський Союз також виготовив один літак Іл-976. Хоча він виглядає як А-50, насправді це “цивільна” похідна, яка використовувалася для моніторингу випробувальних польотів в Жуковському. Востаннє його бачили приблизно в 2017 році.


Проект А-50У, розпочатий у 1999 році, потім скасований, а потім знову запущений у 2000 році, просувався дуже повільно. Суть проекту полягала в капітальному ремонті окремих планерів А-50 та встановленні на них сучасних процесорів і плоских дисплеїв. Останнє дозволило підвищити “роздільну здатність” радіолокаційної картинки, швидкість її обробки, а також збільшити загальну кількість цілей, які літак міг відстежувати одночасно (з 45 до 150).

Першим А-50У був Bort 37, який був прийнятий на озброєння у 2005 році. Через те, що він був прототипом, його передали ПКС лише у 2014 році. За ним послідували Bort 47 (2011), Bort 33 (2013), Bort 37 (2014), Bort 41 (2017), Bort 45 (2018), Bort 42 (2019) і Bort 43 (2022).

Тобто, ПКС перейшли до тотального вторгнення в Україну з наступними А-50У:

Борт 33: RF-50602; має бути на озброєнні;
Борт 37: RF-93966; (за повідомленнями) збитий 14.01.24;*.
Борт 41: RF-94268; має бути в строю; позивний “Таганрог”;
Борт 42: RF-50610; (за повідомленнями) збитий 23 лютого 24 року;
Борт 43: RF-50608; пошкоджений 25 лютого 23 року;
Борт 45: RF-93952; має бути в строю;
Борт 47: RF-93957; має бути в строю.


У 2006 році московський підрозділ Keystone Cops уклав контракт з компанією Vega Group на чергову модернізацію: А-100 під кодовою назвою “Прем’єр”. Цей проект “поглинув” один зі старих А-50 (Bort 52), який був переобладнаний у перший прототип А-100 – який також став першим прикладом з додатковою радіолокаційною станцією над кабіною пілота (див. фото нижче).

Два інших прототипи були створені на базі Іл-76МД-90А 78651 і 78652. Однак потім проект застопорився, а в 2013 році був реорганізований в Premier-476. Перші польоти одного з прототипів були здійснені в 2017 році, і було оголошено, що новий тип надійде в експлуатацію в 2020 році. Я ще не бачив, як він експлуатується ПКС, але: у квітні 2021 року літак з позивним 78651 був помічений на Flightradar24, коли – очевидно – відстежував політ розвідувального БПЛА Northrop-Grumman RQ-4 Global Hawk над Чорним морем. Тож, скоріш за все, росіяни скористалися можливістю випробувати свою нову іграшку.


Висновки:

малоймовірно, що у ВКС залишилися ще діючі літаки А-50;
з 7 А-50У, що надійшли на озброєння, 5 все ще можуть бути на озброєнні, якщо Bort 43 був відремонтований;
з 3 прототипів А-100, про які відомо, що вони були побудовані, жоден не перебуває на озброєнні ПКС, але ніхто не каже, що росіяни навряд чи будуть використовувати їх в операціях.
Підсумок: на озброєнні ПКС, швидше за все, все ще є 7 або 8 А-50У і А-100.

Можливо, після двох років інтенсивних операцій над Україною наявність решти А-50У, за чутками, є “низькою”. Проте навіть у “найкращі часи” (на початку війни) росіяни ніколи не розгортали їх так, як це робить НАТО, тобто ніколи не тримали 2-3-4-5 літаків у повітрі і “на місці” цілодобово і без вихідних. ПКС просто не так працюють. Замість цього їх розгортали для посилення захисту зон особливого інтересу (на початку це була підтримка великих десантних операцій в районі Києва і Вознесенська, наприклад; останнім часом – для посилення протиповітряної оборони Кримського півострова), або для підтримки конкретних масштабних операцій тактичної авіації (наприклад, для підтримки повітряних ударів в районі Авдіївки).


*Я пишу “за повідомленнями”, тому що навіть якщо втрата буде підтверджена, я не бачив жодних доказів того, що це був саме той літак, про який йдеться в цьому повідомленні.

джерело 

переклад Антон ДАЛМОН для ПолітКома

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я