1) Цими вихідними столиця була епіцентром святкування 1025-річчя хрещення Київської Русі. Київ урочисто зустрів офіційні делегації на чолі з президентами Росії, Молдови, предстоятелей помісних церков, у тому числі з інших держав, та велику кількість паломників. Також містом пройшла Міжнародна хресна хода з мощами Святого Рівноапостольного князя Володимира, яка стартувала у травні в Росії та подолала величезну відстань, відвідавши десятки міст різних країн, повідомила газета «Хрещатик».
Президент України Віктор Янукович вшанував Хрест Андрія Первозванного – християнську святиню, спеціально привезену з Греції на святкування 1025-річчя хрещення Київської Русі. Глава держави приклався до Хреста та поставив свічку. Хрест Андрія Первозванного встановлений на території Трапезного храму Києво-Печерської Лаври.
Президент України Віктор Янукович провів зустріч з Святішим Патріархом Московським і всієї Русі Кирилом. Патріарх Московський і всієї Русі у свою чергу привітав Президента України і всіх українців із видатним святом. «Сердечно вітаю вас з великим ювілеєм для всіх нас, і, звісно, особливо для Києва і для українського народу», – сказав він.
Президент України Віктор Янукович та Президент Російської Федерації Володимир Путін взяли участь в освяченні дзвіниці Святого рівноапостольного князя Володимира на території Національного заповідника «Херсонес Таврійський».
Чин освячення здійснив Митрополит Сімферопольський і Кримський Лазар. Віктор Янукович та Володимир Путін першими вдарили в новоосвячений дзвін.
Митрополит Лазар подарував Віктору Януковичу і Володимиру Путіну символічні дзвіночки. «Я хочу, щоб ці дзвони ви зберегли на все життя, і нехай вони нагадують про цю подію. Бережіть віру в православ’я», – сказав він.
Грандіозний концерт, організований до 1025-річчя хрещення Київської Русі 27 липня на Хрещатику, зібрав близько 30 тисяч глядачів. Виступи відомих українських та російських гуртів – «Скай», «Ю-Пітер», «Аліса», «Брати Карамазови» – супроводжувалися сюжетами про минуле, сьогодення та майбутнє країни і Києва – міста, з якого все почалося. Також працювала сцена, на якій виступали церковні хори. Вітав присутніх і славнозвісний Кубанський козачий хор.
Апогеєм святкування стала церемонія відкриття відреставрованої Колони Магдебурзького права, яка відбулася 28 липня за участю Віце-прем’єр-міністра України Олександра Вілкула та голови Київської міської державної адміністрації Олександра Попова.
2) Відкриття виставки «Велике і Величне» в Мистецькому Арсеналі, присв’яченої 1025-річчю хрещення Київської Русі, супроводжувалося рядом конфліктів та протестних акцій. Під час проекту мала експонуватися робота художника, учасника мистецької групи Р.Е.П., Володимира Кузнєцова “Коліївщина. Страшний суд”, яка створювалася автором безпосередньо в експозиції. Робота має монументальний розмір – 6х11 м.
“На фото, яке я зробив вчора видно все, що було зображено: Ірина Крашкова, зґвалтована міліціонерами у Врадіївці, власне міліціонери в котлі – чорнобильському реакторі, на задньому плані горить також і сама атомна станція. Я додав тему Чорнобиля, зобразив чорнобильця-ліквідатора не тільки тому, що це вічно болюча тема – зараз у зв’язку зі святом Хрещення Русі чорнобильців, інвалідів-ліквідаторів, які вже місяць стоять під Кабміном, збираються прибрати, зачистити“, – розповів розповів Кузнєцов у коментарі Art Ukraine. – Серед інших персонажів роботи, що горять у котлі, – брехливі судді, п’яні мажори (у мерседесі, за кермом якого дівчина, що сидить на ньому задом, з пляшкою і грошима в руках), продажні священики, депутати. Все як у класичному сюжеті Страшного Суду, де завжди присутні всі провладні елементи. Священики варяться у цьому казані, з них зірвані хрести, тече червона рідина” (ФОТО).
Проте, між художником, куратором та керівництвом Мистецького Арсеналу відбувся конфлікт щодо змісту роботи. В результаті генеральний директор установи Наталя Заболотна власноруч зафарбувала картину Володимира Кузнєцова.
В знак протесту проти дій менеджменту Мистецького Арсеналу заяву про звільнення з посади заступника генерального директора ДП “Мистецький Арсенал” написав Олександр Соловйов. Так само вчинила шеф-редактор журналу “Art Ukraine” Катерина Стукалова.
Ряд журналістів, політиків та громадських діячів оцінили дії Заболотної як акт цензури.
Сама Наталя Заболотна заявила, що “Володимир Кузнєцов намалював не ту роботу, яка була узгоджена з куратором. Можна вважати, що це мій власний перформанс. Я не шкодую про те, що зробила. Я висловлююся проти зухвалості деяких художників”.
Офіційний коментар Наталії Заболотної: “Работа из серии муралов «Колиивщина» не будет экспонироваться на всеукраинской музейной выставке «Велике і Величне», потому что эта живописная работа, которая выполнялась в стенах Мыстецкого Арсенала в режиме work in progress, в итоге не вписалась в концепцию и общий контекст выставки.
Это решение не является актом цензуры, так как оно не обусловлено директивами институтов власти. Это решение продиктовано концепцией проекта и лежит в пределах кураторского права выбора художественных произведений, которые соответствующим образом развивают и наглядно иллюстрируют главную идею выставки“.
Від скандалу відразу відмежувалося Міністерства культури України, яке заявило, що “конфлікт у напередодні відкриття виставки «Велике і Величне» має суто творчий характер. Він виник через розбіжності між поданим напередодні ескізом та реальним твором, виконаним художником на стіні в одному із залів Мистецького Арсеналу. Інформація щодо втручання або впливу влади на формування експозиції є неправдивою”.
26 липня відбулося кілька концептуальних протестних акцій як біля “Мистецького Арсеналу”, так і на його території. Власну акцію провели активісти Автономної спілки трудящих. В їх заяві зазначалося, що “відзначення 1025-річчя святкування «хрещення Русі» є одним із кроків по встановленню в Україні державної ідеології. Нею має стати християнство. Ми не перебільшуємо. Церква та держава в Україні є офіційно відокремленими за 35 статтею Конституції. Втім, останні пів року представники правлячої партії висунули ряд пропозицій, що мають змінити цей стан. Депутат від партії регіонів та головний лобіст церкви Юрій Мірошніченко розробив та зареєстрував низку законів, що мають забезпечити «партнерство» між УПЦ та Українською державою. Закон № 2340а передбачає втручання церкви у шкільництво. Проект № 2774 має реабілітувати учасників «харківського розколу» 1992 року, внаслідок якого постала УПЦ. № 2895 має звільнити релігійні організації від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. № 2993 містить список об’єктів культурної спадщини на 9 аркушів, що їх держава зможе передавати у руки приватних осіб та церковних організацій. №1074 встановлює «символ єднання духовної і світської влади в інтересах народу». Ним має стати відновлена та передана (що очевидно) УПЦ церква Богородиці (Десятинна). №2051 передбачає створення церковних дитсадків та шкіл, що теж вступає у протиріччя із світським характером держави”.
АСТ також заявила, що “виставка ж “Велике та величне” у Арсеналі має на меті довести, що у клерикалізації є інтелектуальне та культурне підґрунтя. Це має створити сприятливу ситуацію для інтелігенції, яка б стала звичайними колаборантами на службі християнського авторитарного режиму. Таким чином чим краще вийде виставка «Велике та Величне», чим кращий смак буде у організаторів – тим гірше для нас усіх. Бо це робота на виправдання суспільної реакції. Талановитий слуга консерватизму гірше від нездари. Більше шкоди зробить”.
Під час протестного заходу активісти АСТ були затримані на кілька годин та доправлені до Печерського РВВС. Серед них: Володимир Задирака, Давід Чичкан, Георгій Сандул та Дмитро Стасюк. Також затримали студентського активіста Максима Лисенка и художника, члена об’єднання “Худрада” Александра Бурлаку.
Власну акцію протесту провели також молоді художники. Вони закрили чорними квадратами обличчя в знак протесту проти “цензури” в Мистецькому арсеналі (ФОТО).
3). Окрему антиклерикальну акцію спробували провести активістки руху “FEMEN”, проте були швидко затримані міліцією на Оболонському проспекті. Серед затриманих виявився і фотокореспондент New York Times Дмитро Костюков. За даними міліції, всіх чотирьох було доставлено до Оболонського райуправління. На учасниць FEMEN складено адміністративні протоколи за статтею 173 КУпАП: «Дрібне хуліганство», а на Дмитра Костюкова – за статтею 185 КУпАП: «Злісна непокора законній вимозі працівника міліції». Матеріали було передано до Оболонського райсуду.
Раніше “ПолітКом” вже повідомляв про побиття невідомими ідеолога руху “FEMEN” Віктора Святського, а 25 липня ввечері невідомий жорстоко побив лідера рух Анну Гоцул, відібравши у неї лептоп.
28 липня відбулася акція протесту фотографів біля Оболонського райсуду. За даними адвоката Ярослава Яценка, у пана Костюкова – зашита рана на обличчі, а «швидку» йому викликали за три години після завдання травми. Також фотографу невідомо, де перебуває його камера.