У квітні 2021 року “Сумигаззбут” розіслав абонентам, які мають лічильник, платіжки із заниженими обсягами споживання за березень, не зафіксувавши переслані через електронний кабінет і повідомлені телефоном фактичні покази абонентів.
Коли це стало відомо громадськості та зчинилося невдоволення, а кілька новин про це таки потрапили у ЗМІ, то було публічно обіцяно провести звірку і відкоригувати покази в кабінеті, знову пославшись на “технічний збій”. Нагадаю, що попередній “збій” був зовсім нещодавно в лютому, коли у платіжках за січень абонентам нарахували зайві кошти за неспожитий обсяг газу, жодним чином не підтверджений показами:
Та ось і квітень минув, у більшості абонентів звірку не провели і покази в кабінеті так і не відкоригували, проте пройшли новини, що все буде виправлено, явно для присиплення пильності споживачів.
Більше того, в квитанції за березень “Сумигаззбут” взагалі не вказував ніяких показів лічильника, що, на мою думку, надає можливість для маніпуляцій: виставляти рахунки та перерахунки “зі стелі”. Жоден інший постачальник ресурсів, які обліковуються за лічильниками не дозволяє собі подібного – не вказувати за що ці суми взагалі і як саме вони співвідносяться з показами лічильника – ані постачальники електроенергії, ані води, ніколи подібного у них не було.
У всіх постачальників з лічильниками нарахування обов’язково співвіднесені з показами – хоч фактичними, хоч розрахунковими і до наступних показів додаються попередні, чи перерахунки, а отже, абоненти мають змогу чітко бачити, що вони сплачують саме за показами, а не невідомо за що. Лише “Сумигаззбут” не вперше дозволяє собі практику виставлення таких дивних рахунків.
На вимоги виставляти коректні рахунки відповідно до закону, оператори відповідають, що статистика ведеться в онлайн-кабінеті на сайті 104. Зауважу, що кабінет це не документ, його до суду потім не долучиш, хіба, що робити нотаріально-завірені скріншоти, але це надто вже дороге задоволення вийде. Крім того, дані кабінету можна поправити вручну, на відміну від паперового платіжного документу.
Самі ж платіжні квитанції в кабінеті доступні споживачу лише за останній місяць, в той час як у інших постачальників обліковуваних ресурсів, наприклад електрики, за весь період з моменту реєстрації на сайті.
Але вже в цьому місяці, в травні, газовики перевершили самих себе, якщо попереднього місяця покази, начебто, приймалися, ніяких помилок не виникало, але в подальшому вони просто не фіксувалися і не відображалися, то тепер при спробі передати покази через кабінет, пишеться, що… ці покази мають ознаки недостовірності, передавайте фотопокази через вайбер.
Тобто, у квітні “Сумигаззбут” свідомо надсилає квитанції з заниженими на третину і більше обсягами споживання, а в травні… відмовляється приймати фактичні покази, вимагаючи доказів їхньої достовірності саме в обраний ним спосіб.
По-перше, в країні ще, начебто, діє презумпція невинуватості, якщо постачальник сумнівається в наданих показах, то тягар доказування лежить виключно на стороні звинувачення: нехай надсилають контролера, проводять звірку і коригування, як це публічно обіцялося раніше.
По-друге, вибір прийнятного способу передачі показів лежить на абоненті, а не на постачальнику, нікого примусово не можна зобов’язати користуватися вайбером, або ще чимось там, кому що завтра заманеться, це лише особистий добровільний вибір абонента, а не свавілля постачальника.
Просто нахабно не приймати покази якимось способом на тій підставі, що хтось їх вважає недостовірними це явне свавілля.
У квитанції “Сумигаззбуту” ви не знайдете мобільного телефону, як способу передачі показів, лише стаціонарний, яким переважна більшість абонентів нині не користується, так само, у якості такого способу, не вказано і електронної пошти.
Зауважу, що електронна пошта взагалі прописана в законодавстві, як засіб офіційної комунікації з будь-якою установою, з абсолютно рівними правами зі звичайною паперовою.
А суть таких дій “Сумигаззбуту”, як на мене, дуже проста – навмисно в рази занизити покази в попередні два місяці у абонентів з лічильниками, щоб потім нарахувати їм за травень те, що фактично було спожито в березні і квітні, але вже за новими тарифами.
Порахуйте кількість абонентів з лічильниками газу та кількість тих, з них, які не стануть захищати свої права, помножте на різницю цін і вам стане зрозумілою причина походження цих дивовижних “збоїв”.
У вас може виникнути питання, навіщо ж продовжувати користуватися послугами подібної хитромудрої контори, чому не перейти до якогось іншого постачальника газу. Але я вважаю, що будь-які спроби шахрайства треба припиняти одразу ж у зародку і бажано колективно громадою, а не бігати туди-сюди в пошуках кращого пана собі, бо і там, зрештою, буде таке саме.
Дуже шкода, що держава фактично знищила Сумське територіальне відділення Антимонопольного Комітету шляхом реорганізацій, та й сам комітет, в цілому, уже не той. У попередні роки це була майже єдина інституція, яка послідовно і, головне, кваліфіковано, із застосуванням законодавчих норм, боролася зі свавіллям газовиків, тепер же споживачі залишені з різними монополістами сам на сам.
Навіть в “дореволюційні” часи за наведеними фактами вже б працювали контролюючі органи, зараз же повна, лунка тиша і небачений досі розгул олігархату.
Автор: Volodymyr Vedmediev
Источник: Facebook