Домой Социум Чому Америка не боїться TikTok

Чому Америка не боїться TikTok

40

В інтерв’ю засновник компанії каже, що хоче, щоб додаток був як «вікно» в світ. Сенатор з Республіканської партії каже, що це «троянський кінь».

Чжан Йімін втілює те, що Сполучені Штати хотіли б бути Китаєм. Чжан є засновником і виконавчим директором компанії ByteDance, якій належить дуже популярна платформа соціальних мереж TikTok. Він масштабний підприємець, який побудував кілька додатків і пошукових систем. Історія Чжана — це історія не копірайта або економіста — стомленого стереотипами власника китайського бізнесу – він є новатором!

Протягом більшої частини минулого півстоліття однією з головних зовнішньополітичних цілей Вашингтона було створення нових Чжанів. Сполучені Штати вірили, що це може перетворити комуністичний Китай в суспільство, більш схоже на їх власне — багате, вільне, винахідливе і відкрите, місце, де ніхто, такий як Чжан, з розумом і інструментами капіталізму, міг би побудувати бізнес і пропонувати ідеї, які змінили б світ.

В деякій мірі, Чжан є доказом того, що США досягли успіху. TikTok може бути китайським, але американці сприймають його як свій власний. У той час як Facebook призначений для обміну дитячими фотографіями, Twitter — для політичних просторікувань, а Instagram — для демонстрації вашої популярності, то TikTok володіє певною простотою — форумом, на якому ви можете танцювати в своїй вітальні, жартувати над поганими жартами, знімати жарти тварин, і ділитися іншими подіями свого особистого життя.

Сполучені Штати давно пишаються тим, що вони відкриті для всіх і всюди, де б вони не знаходилися, що покращує наше життя і засоби для існування. Говорячи по-американськи, підприємців, їх зернистість і геніальність завжди вітали, навіть плекали, незалежно від того, де вони народилися.

Таким чином, ви можете подумати, що Чжан має вшановувати від Вашингтона до Лондона, як аватара, кращих претендентів з Китаю і Америки, і що може зробити їх партнером? Напередодні президентських виборів Дональд Трамп і Джо Байден повинні будуть використовувати TikTok, щоб залучити молодих виборців. Нью-Йоркські банкіри повинні конкурувати, щоб розмістити акції ByteDance на американських фондових біржах.

Кілька років тому все це могло статися. Але не зараз. Більшість американців, як всередині, так і за її межами, більше не сприймають Китай як потенційного партнера, а як стратегічного ворога. Трамп протистоїть Пекіну в Твіттері і на прес-конференціях. Стара політика залучення прихильників  висміюється як наївна ліберальна фантазія, яка не робила нічого, крім передачі багатства і влади авторитарному противнику.

Через цю призму Чжан і ТікТок втілюють не те, що пішло не так з Китаєм, а те, що пішло не правильно. TikTok — додаток, в значній мірі присвячений вірусним танцям і підліткам, розігруючим своїх кішок, — є частиною загрози Китаю: гострий високотехнологічний край комуністичного режиму, проникнення глибоко в американське суспільство, викрадання його таємниць, спостереження за своїми громадянами та сприяння нечестивим цілям Пекіна.

І тому, підкріплений зростаючим консенсусом проти Пекіна у Вашингтоні, а також політикам в Республіканській партії, Міністерство фінансів на цьому тижні готове рекомендувати заходи проти додатку, заявив міністр фінансів Стівен Мнучін.

Американці на TikTok «повинні турбуватися про це, тому що воно є апарат спостереження з Пекіну», — сказав мені сенатор Джош Хоулі, республіканець з Міссурі. «TikTok — це троянський кінь на смартфонах наших громадян».

На перший погляд така тривога може звучати як параноя. Як відео дітей, танцюючих під музику хіп-хопу, може бути страшною загрозою для чого-небудь? Але в Вашингтоні передбачувані ризики TikTok для національної безпеки дуже реальні, і в останні тижні ставлення до компанії зміцнилося. TikTok став символом нового завдання, яку зростаючий, технологічний Китай представляє не просто для вільного суспільства, а й для американського домінування в технологічному секторі. Сьогодні Інтернетом в значній мірі керують — в кращу або гіршу сторону — американські корпорації, такі як Alphabet, Amazon і Facebook, а TikTok є першою китайською компанією, яка дійсно проникла в американську і глобальну свідомість, в чомусь його співвітчизникам, включаючи Alibaba, Baidu і Tencent, ще належить це зробити.

У США дедалі більше побоюються, що Пекін, завдяки своїй зростаючої технологічної потужності, може накопичити величезний кейс інформації, який може бути використаний для ідентифікації або шантажу американських громадян — або для цілей, про які ми ще не думали й не знаємо. Занепокоєння викликає й те, що TikTok може стати потужним вакуумом, висмоктуючи особисті фото, зображення і подробиці про які нічого не підозрюють американці, щоб нагодувати жадібний апетит Пекіна.

Широко поширений збір даних про власне населення в Китаї – будь-то завдяки методом спостереження, яке він побудував в Сіньцзяні, впроваджувана система соціального кредитування або його нав’язливе відстежування переміщень і зустрічей для боротьби з поширенням коронавіруса — ще більше побоювання з приводу своєї готовності збирати таку інформацію з-за кордону в своїх цілях. Таким чином, TikTok виявляє себе не просто символом панування і проникнення Китаю в Америку, а й перебуває на передньому краю нової битви між США і Китаєм.

Чжан наполягає на тому, що ByteDance ніколи не передавав інформацію про американців владі Китаю і ніколи не збирав таких відомостей про користувачів додатку. «Ми ніколи не отримували таких запитів… від уряду Китаю, і ми не думаємо, що такий запит буде, — сказав мені Чжан, — Навіть якщо ми отримаємо такий запит, це неможливо виконати».

Ймовірно, він абсолютно щирий і каже правду. Немає ніяких вагомих доказів того, що він працює на Комуністичну партію Китая, тим більш, жодне з них не стало публічним. (Чжан сказав мені, що він не є членом партії). Але на тлі зростаючої недовіри до Китаю — обіцянки Чжана мало що значать. Режим створює враження, що всі його 1,4 мільярда громадян є лояльними або можуть бути лояльними по відношенню до партії. Таким чином, теоретично це означає, що будь-хто, маючи китайський паспорт, може бути потенційним шпигуном. Що може перешкодити уряду, яке мучить дисидентів і замикає сотні тисяч мусульман в таборах перевиховання, змушувати Чжана виконувати свої накази?

Те, що Чжан може, або зможе зробити, щоб зпланувати в майбутньому, — це кролича нора «або-або» і фактичні питання. Тож факт, що ми шукаємо їх, свідчить про те, наскільки плоскі відносини між США та Кітаєм. Як не дивно, те, що відбувається з тими смішними додатками для відеоспостереження, зокрема для підлітків, свідчить про те, чи прагнуть дві країни до відновлення, якщо це непросто, співпраця або протистояння наддержав з потенційно катастрофічними наслідками для світу і процвітання у всьому світі!?

Доля TikTok також говорить нам про те, чи зможе Китай продовжити свій історичний підйом і кинути виклик американській політичній та економічній першості: китайські лідери знають, що вони повинні перетворити свою країну в технологічний центр, щоб досягти нових висот економічного успіху і дипломатичного впливу. Якщо геополітичні перешкоди будуть перешкоджати амбіціям Чжана, вони також можуть зруйнувати і Китай.

Але, перш за все, протиріччя з приводу TikTok пропонує вікно в американське і китайське суспільство, і в цей критичний момент — куди вони можуть піти! TikTok демонструє найкраще і найгірше в сучасному Китаї — як його безмежний потенціал генерувати багатство, так і ідеї, які можуть принести користь всім, а також страх і конфлікт, викликані його експансією і розширенням авторитаризму. Жодна інша китайська компанія так глибоко не вплітається в американське життя. В епоху нав’язливих технологій, великих даних і посилених зовнішніх загроз наші ідеали піддаються перевірці, як ми справляємося з цим одним додатком.

«Ми знаходимося в цій точці перегину», — сказав Сем Сакс, експерт по Китаю і кібербезпеки в аналітичному центрі «Нова Америка». «Чи можемо ми зберегти відкритість і прозорість, яка була однією з наших найсильніших сторін, але захистити себе за допомогою технології у всьому? Прямо зараз правила пишуться в режимі реального часу».

Як деякі великі журналісти, я вважаю за краще проводити масштабні інтерв’ю особисто: ви можете побачити  характер Іншого — як він одягнений, язик його тіла, як інші взаємодіюють з ним тощо. Це було ідеєю, коли я вперше почав домовлятися про зустріч з Чжаном. Але потім пандемія. У підсумку я поговорив з ним на Zoom, який значно звужує пізнання людини як особистості.

Проте, завжди є підказки. Плануючи інтерв’ю (я говорив з ним двічі), згадував його в електронних листах як «пан Чжан». «Я не знав його, і в Китаї бізнесмени схильні до формального боку в таких питаннях. Але начальник відділу комунікацій TikTok розсміявся і сказав мені: «Ви єдиний, хто звертається до нього містер Чжан». У ByteDance він носить своє ім’я, тому він просто Yiming. Неформальність, здається, його відмінною рисою. На початку нашого першого інтерв’ю Чжан говорив про те, що під час спалаху COVID-19 він фактично керував ByteDance. «Вони не потребують моєї присутності так сильно», — сказав він, демонструючи свій щільний графік, що рідко зустрічається серед лідерів китайського бізнесу, який бачив лише кілька разів, за мої 18 років висвітлювань Китая.

По словах Чжана, він просто звичайний хлопець, який родився в маловідомому містечку Лунянь в південно-східній китайській провінції Фуцзянь. Його батько був бібліотекарем місцевої наукової асоціації, а матір — медсестрою. Більшу частину свого дитячого життя він читав — від романів до музичних журналів, цю звичку привили батьки. 37-річному Чжану пощастило, що він був дитиною капіталістичної революції в Китаї, коли в моду входило вивчення нових ідей.

Ден Сяопін почав свої економічні реформи незадовго до народження Чжана, і, випадково, Фуцзянь стала однією з перших провінцій, відкритих світу, і, таким чином, однією з перших бенефіціарів реформ. На той час, коли Чжан навчався в середній школі, у його батьків було достатньо грошей, щоб інвестувати в комп’ютер (його батько хотів спробувати щастя в торгівлі акціями на наново відкрившися Шанхайській біржі). Чжан дізнався, як використовувати Windows 3.1 і трохи базового програмування. «Ви можете зробити багато речей самостійно. У вас є свобода створювати речі», — сказав він, — Я думаю, що це захоплення комп’ютерами і дало мені трохи свободи».

Проте, він не став займатися технологіями в якості кар’єри, поки він не вступив до університету. Через рік після закінчення університету він приєднався до групи бізнесменів для розробки пошукової системи для подорожей, яка була в кінцевому підсумку куплена Tripadvisor. Потім він поїхав в Microsoft, але протримався там лише півроку, переконавшись, що він не підходить для великих корпорацій. Після нетривалого перебування в іншому стартапі він створив пошукову систему по нерухомості за підтримки Susquehanna International Group (SIG), фінансової фірми, розташованої недалеко від Філадельфії. 

До 2011 року Чжан знову був готовий до чогось нового. Він почав розмірковувати про майбутнє технологій і знайшов його в мобільному телефоні. «Переломний момент для мобільних пристроїв [був] дуже близький», — згадує він. Знову ж таки, за допомогою SIG, сказав Чжан, він зібрав 2 мільйони доларів, включаючи власний невеликий внесок, і використовував ці кошти, щоб заснувати ByteDance в 2012 році, переманивши шістьох своїх колишніх співробітників і перетворивши квартиру в Пекіні під тимчасовий офіс, де вони будуть розвиватися.

Їхня «фішка» — мобільні додатки. Сьогодні у ByteDance є безліч відомих інвесторів, в тому числі SoftBank, KKR, Hillhouse Capital Group і Sequoia, а SIG, який залишається акціонером, не став коментувати свої ділові відносини з Чжаном. Серед перших додатків, котрі дебютували ByteDance, була платформа аґрегації новин Toutiao, яка буквально перекладається як «заголовки». Це був хіт, і він залишається популярним в Китаї й нині.

Через кілька років, в 2017 році, був розроблений TikTok. «Ми переключили більше уваги на відео», — пояснив Чжан. «Тоді ми зрозуміли, що звичайним користувачам складно створювати відео. Тоді ми думали, як це вирішити». Ідея полягала в тому, щоб допомогти середній людині виразити себе через смартфон, зробивши технологію більш доступною.

Спочатку популярність TikTok була в основному обмежена азіатськими ринками, такими як Японія і Філіппіни. Через кілька місяців після виходу, ByteDance придбав китайський додаток для синхронізації музики Musical.ly за 1 мільярд доларів. Musical.ly вже мав значну базу користувачів в США, і ByteDance об’єднав додаток і його базу користувачів з TikTok.

Навіть з цим виходом на американський ринок ніхто не міг передбачити, яким захопленням стане TikTok. За даними дослідницької компанії Sensor Tower, додаток було завантажено 165 мільйонів разів тільки в США і по всьому світу перевищує 2 мільярди завантажень, що робить його одним з найпопулярніших додатків в світі. Американці — і користувачі в інших місцях — записують і обмінюються відео про те, як вони б’ються в музичних батлах, танцюють, розповідають анекдоти або будь-які інші безліч кумедних, креативних, дивних та особистих (і потенційно бентежуючих) речей. Той факт, що користувачі можуть запозичувати і мікшувати аудіо один одного, є ключовою відмінністю в додатку і ще більше знижує бар’єр для входу.

«Ми хочемо, щоб воно стало вікном, — сказав Чжан, — Це вікно, щоб дивитися у великий світ. Ми хочемо, щоб платформа стала порталом у все більший і великий світ».

Я повинен зізнатися, що поки я не почав розповідати про цю історію, у мене не було досвіду і знань про TikTok, і про те, як він працює. Я скачав його і, переглядаючи його бездонний запас коротких відеороликів, швидко виявив, що я нічого не зрозумів. Я занадто відокремлений, щоб показувати світові, що не вмію танцювати, і мої зусилля, очевидно, необхідні для створення гарного відео, були страшними. Але не потрібно багато прокрутки, щоб побачити, що Generation Z домінує в TikTok, і скажемо, що я на пару відео виглядаю дорослим.

Американці зазвичай «лохи» в такий підприємницькій історії, і в минулому лідери китайського бізнесу завойовували їх. У 2014 році до Джека Ма, засновнику Alibaba, ставилися як до королівської сім’ї, коли він розміщував свого гіганта електронної комерції на Нью-Йоркській фондовій біржі. Ван Цзяньлінь, засновник девелоперської компанії Wanda Group, розкупив мережу кінотеатрів AMC і продюсерський будинок Legendary Entertainment, претендував в 2016 році  на«Оскар», фільм Spotlight, який був підтриманий іншим з його студій.

Як виявилося, однак, цей період ознаменував лебедину пісню про мирну співпрацю з Китаєм. Підйом Трампа та його оточення повністю змінили Пекін від партнера (хоч і клопітного) до таємного ворога американських робочих місць, технологій та демократії. Не менш важливим є різкий зсув в політиці Китаю, через якого країна виглядає як набагато більша загроза глобального домінування США і внутрішньої безпеки. Лідер Китаю Сі Цзіньпін наполегливо напряг м’язи своєї країни в зовнішніх справах, в той час як вдома він посилив державний контроль за допомогою нових технологій, від збору даних до розпізнавання осіб, а також від суворих заходів в Сіньцзяні і Гонконгу.

На порядок денний Сі завдав серйозного удару по китайським компаніям, які прагнуть вийти на світовий ринок, таким як ByteDance. Раніше американські і китайські підприємства могли з радістю торгувати і інвестувати в практично окрему сферу, навіть з переліку порушень прав людини в Китаї. Але Сі зламав стіну, яка крихко захищала комерцію від авторитаризму. Його новий високотехнологічний метод стеження і жахливі засоби, якими він використується, потягнули нічого не підозрюючи керівників, а також професійних спортсменів, гравців у відеоігри і художників — по обидві сторони Тихого океану в політичну метушню.

Чжан занадто розумний, щоб не помітити потенційної пастки запуску додатків всередині і за межами Китаю, коли він запустив TikTok. З самого початку він представляв його як міжнародну платформу. TikTok ніколи не працював в Китаї. У ByteDance є майже ідентичний додаток, який називається Douyin.

Такий поділ між TikTok і Китаєм стало важливою частиною кампанії Чжана з ослаблення стурбованості у Вашингтоні з приводу його самого і його компанії. Коли американські політики посилили перевірки, Чжан спробував встановити максимально можливу відстань між додатком і Пекіном. Керуюча команда TikTok в США була переведена з Китаю в різні американські офіси, і Ванесса Паппас, генеральний менеджер програми в США, наполягла на тому, щоб Чжан надав виконавчу команду практично повну автономію для ведення бізнесу в США, як вони вважають за потрібне. Вона сказала, що, хоча вона і розмовляла з ByteDance про загальну стратегію та ідеї, «всі повсякденні рішення є моїми незалежно». З часу приходу в компанію в 2019 році вона продовжила: «Люди часто запитують мене, скільки разів я була в Китаї, і я була тільки один раз».

Чжан також привернув безліч значних нових співробітників, щоб зміцнити довіру. У березні TikTok залучив до роботи добре відомого лобіста з Вашингтона — Майкла Бекермана з хорошими зв’язками і сформував консультативну раду, що складається з учених та інших експертів, для керівництва рішення додатків по контенту. Та найпомітніше доповнення відбулося в травні, коли керівник Disney Кевін Майєр був призначений новим генеральним директором TikTok і головним операційним директором ByteDance. «Причина, по якій ми найняли Кевіна, полягає в тому, що наш бізнес не на китайському ринку йде дуже добре, і нам потрібен хтось, хто знає ринок», — сказав Чжан, — Ми молода компанія. Я завжди думаю про запрошення деяких досвідчених керівників в управління компанії».

В рамках галузі додаток Майєра та інших розглядалося як спроба поставити надійних американців перед китайською компанією. «Я не можу придумати нічого іншого, що вони можуть зробити», сказала мені Ліза Сотто, яка очолює відділ кібербезпеки в Hunton Andrews Kurth у Нью-Йорку.

Однак зрозуміло, що жоден із них не заспокоював яструбів з Вашингтону. Коли я розмовляв з Хоулі, він назвав спробу Чжана перетворити «смішною», додавши: «Це китайська компанія». Мабуть, це все, що має значення.

У деяких відносинах TikTok є головним болем для Вашингтона більше, ніж будь-яка інша китайська компанія — навіть та, яка зазвичай знаходиться в політичному перехресті, як Huawei. Справа національної безпеки проти Huawei — нам всім відома справа. Фірма постачає так звану критично важливу інфраструктуру: гайки і болти бездротових систем. Будь-який уряд буде і повинні побоюватися, що такі життєво важливі комунікаційні мережі можуть бути уразливі для потенційних іноземних супротивників. Але обладнання, вироблене Huawei, може легко поставлятися іншими компаніями з більш дружніх країн, такими як шведська Ericsson, і його обладнання може бути просто замінено, як це намагається зробити Великобританія.

TikTok є абсолютно іншою головоломку. Наприклад, додаток вже встановлено на мільйонах американських смартфонів. Заклопотаність Вашингтона щодо безпеки даних щодо Китаю посилилася двома недавніми зломами: кредитно-звітної фірмою Equifax в 2017 році і Управлінням персоналу федерального уряду в 2015 році. В обох випадках експерти з безпеки звинувачують Пекін.

Передбачається, що китайська влада збирають досьє на громадян США для «невідомих», але, ймовірно, компромісних цілей. TikTok може бути зручним пристроєм для наповнення файлів з новими соковитими деталями. Більш того, TikTok займається бізнесом розширення контенту. Він може з такою ж готовністю служити каналом поширення інформації, як і її збір, а також може стати інструментом пропаганди для китайської держави.

Але це все в теорії. Схоже, немає ніяких незаперечних доказів того, що TikTok поділилася особистими даними про американців з Китаєм. Платформа повідомляє, що зберігає свої дані про американців в США і Сінгапурі, і тому недоступна для уряду Китаю. Судовий позов, поданий в Каліфорнії в минулому році, стверджує, що TikTok підняв особисті дані і відправив їх на сервери в Китаї, хоча який доказ у позивача неясно.

TikTok не став коментувати поточну судову справу. Коли я тиснув в офісі Хоулі про те, чи є у нього які-небудь вагомі докази проти ByteDance або TikTok, його справа була засновано головним чином на припущенні: закон Китаю вимагає, щоб китайські компанії передавали дані уряду, підкреслив сенатор в коментарі, надісланому мені. Звідти вони приходять до висновку, що TikTok є, принаймі, потенційною загрозою.

Однак не зовсім ясно, чи зобов’язаний ByteDance, як китайська компанія, ділитися американськими даними з Пекіном!? Аргумент Хоулі відображає широко поширену думку про те, що китайське законодавство дає уряду карт-бланш на дані, що зберігаються в китайських компаніях, але деякі експерти вважають, що справа не така проста, особливо з даними, що зберігаються за межами Китаю. Є також випадки, коли китайські технологічні компанії відштовхувалися від вимог уряду про надання даних.

Той факт, що немає згоди з приводу того, що повинно бути досить простим юридичним питанням, ілюструє реальну проблему: китайські закони написані в більш безглуздій манері, щоб дозволити чиновникам в «кімнаті для маневру» більш-менш робити те, що їм подобається. Більш того, Комуністична партія Китая не завжди дотримується тонкощів юридичних процесів. У Китаї немає незалежної судової системи, а компанії і приватні особи мають мало можливостей протистояти своєму уряду. Тому, якщо влада хоче щось, наприклад, дані про американців, можна посперечатися, що вони знайдуть спосіб їх отримати.

Цим розрахунком можна довіряти TikTok або будь-який іншій китайській компанії, тому що Китаю складно довіряти. «Ймовірно, в TikTok є багато людей, які просто хочуть керувати прибутковою компанією. Але вони не можуть», — сказав Ден Харріс, засновник юридичної фірми Harris Bricken, яка спеціалізується на бізнесі в Китаї. «Якщо ви знаєте, як працює Китай, ви не можете стверджувати, що TikTok безпечний».

Чжан також стикався з Пекіном в минулому. У 2019 одне з його додатків потрапило в скандал через нібито генерування результатів пошуку, що ганьблять китайського героя-комуніста. Роком раніше він закрив платформу для обміну жартами, коли урядові цензори назвали її зміст «вульгарним». Чжан повинен був написати «самокритику», звичайну форму вибачень перед Китайською владою.

В якійсь мірі в цих інцидентах немає нічого особливо дивного. Компанії, які працюють в Китаї, як місцеві, так й іноземні, нерідко мають справу з подібними бійками з темношкірими, або з чиновниками через передбачувані політичні некоректності. Але цей тип втручання посилив контроль рішень TikTok щодо контенту. У всіх соціальних мережах є проблеми з модерацією контенту, але з TikTok, критики роблять припущення, що вибір того, що повинно і не повинно бути в додатку, зроблений, щоб догодити китайським цензорам. TikTok, звичайно, заперечує це і наполягає на тому, що рішення приймаються командою США.

У будь-якому випадку виникли неминучі протиріччя. Критики звинуватили TikTok в очищенні відеороликів на підтримку протестуючих проти демократії в Гонконзі, яких Пекін вважає «терористами», і в блокуванні облікового запису підлітка, який поділився відео, в якому критикував жорстоке поводження китайського уряду з уйгурською громадою китайської меншини. Компанія відкинула обидва звинувачення.

У першому випадку розслідування, проведене BuzzFeed News, підтвердило твердження TikTok, а в другому випадку TikTok сказав, що відео не було причиною блокування облікового запису, і принесло вибачення і відновило доступ користувача. У США після смерті Джорджа Флойда TikTok піддався різкій критиці за те, що він нібито придушував відео, пов’язане з Black Lives Matter і протестами проти жорстокості і расизму з боку поліції. Компанія заявила, що це був тимчасовий технічний збій.

Зіткнувшись з передбачуваними загрозами з боку Китаю, Конгрес і Білий Дім, як правило, зіштовхують їх із заходами, які американські чиновники раніше воліли уникати, — з обмеженнями на бізнес і людей. Візи для китайських дослідників були скорочені. Комітет з іноземних інвестицій в Сполучених Штатах (CFIUS), урядовий орган, який вивчає придбання американських компаній з-за кордону, отримав розширені повноваження, особливо з урахуванням Китаю. Конгрес працює над тим, щоб заборонити доступ китайських фірм на фондові ринки США.

Чжан — далеко не єдиний великий лідер китайського бізнесу, який потрапив в пастку цієї нової мережі контролю. Навіть колись улюблений Джек Ма був заблокований в 2018 році, коли CFIUS відмовився дозволити своїй фінтех-фірмі Ant Financial придбати платіжний сервіс MoneyGram в Далласі. Замість того, щоб робити лістинг в Нью-Йорку, як це зробив Alibaba, Ant вирішив в цьому місяці запропонувати акції в Шанхаї і Гонконзі.

Вашингтон має справу з TikTok аналогічним чином. У березні Хоулі представив законопроект, який заборонив би урядовим службовцям використовувати TikTok, а також запропонував закон, який встановить більш жорсткий міжмережевий портал між Китаєм і США, явно заборонивши таким компаніям, як TikTok, відправляти дані в Китай і обмежуючи типи інформації, яку вони можуть збирати зі своїх користувачів. Пентагон вже сказав військовослужбовцям видалити додаток зі своїх телефонів. За наполяганням сенатора Марко Рубіо, CFIUS почав ретроактивне розслідування придбання ByteDance Muscial.ly, що може привести до його припинення потоку інвестицій.

«Найкраще було б, щоб ByteDance продав TikTok і щоб він належав американцям і базувався тут», — сказав мені Хоулі. TikTok не став би коментувати можливість його виділення з ByteDance. Інші пішли далі: Індія, яка раніше була найбільшим ринком TikTok, заборонила TikTok в червні, і політичні діячі в Австралії обговорюють те ж саме.

Те, як плата за користування в TikTok «в значній мірі буде залежати від питань, що виходять за рамки самого TikTok», говорить Клод Барфілд, вчений з Американського інституту підприємництва, який спеціалізується на кібербезпеці.

Справа в тому, що незалежно від того, де він розміщував свої сервери, скільки американських IT-спеціалістіввін набрав, або як він організував своїх менеджерів, Чжан не міг самотужки відновити довіру Америки до Китаю, і це, врешті-решт, було його справжньою проблемою , спільний спротив зростаючому Китаю, ймовірно, єдине, з чим праві і ліві в США можуть домовитися в даний момент. Яка ще проблема могла б об’єднати лідера демократів в Сенаті Чака Шумера і сенатора Тома Коттона, консерватора, які спільно закликали урядових експертів до розвідки, щоб розслідувати ризики для безпеки, створювані TikTok.

Коли в Америці закриваються двері для Чжана, наслідки можуть перевершити його стан і його компанію. Він, ймовірно, дуже добре вижив би завдяки величезній кількості шанувальників ByteDance в Китаї. Реальні збитки буде завдано, сподіванням, але більш для  економічного майбутнього Китаю. TikTok залишається єдиною глобальною технологічною історією успіху Китаю, заснованої виключно на винахідливості, здатної сподобатися людям усього світу.

Сумний кінець сигналізує про те, що зростаючий авторитаризм Пекіна і схильність до міжнародної конфронтації підривають його підприємців і, в більш широкому сенсі, його надії стати технологічним лідером, здатним конкурувати з американськими конкурентами і впливати на технології, які використовує світ. Не став домінуючим глобальним технологічним гравцем і Китай, обтяжений зростаючими витратами і старіючим населенням, може застрягти, не в змозі вивести свою економіку в ряди найбагатших країн у світі.

Але якщо Вашингтон зробить рішучий крок щодо заборони TikTok, США також постраждають. Це підкреслює, що американці не змогли знайти проміжний шлях між збереженням своїх цінностей і захистом своєї безпеки перед обличчям постійно мінливих технологій. Ось чому Сакс з «Нової Америки» недавно назвав закриття TikTok «жахливою ідеєю», яка «означає взяти сторінку з п’єси Пекіна», посилаючись на загальні міркування національної безпеки, щоб контролювати те, що американці можуть робити в Інтернеті.

Це піднімає потворну перспективу знищення однієї з головних цілей Інтернету — об’єднати світ і зміцнити контакти з іншими товариствами. Якщо ми почнемо забороняти додатки або обмежувати доступ, у нас буде багато окремих інтернет-мереж, які швидше за все розділять, ніж об’єднають. Це не той Інтернет, який хочуть більшість людей. Незважаючи на всі страшні заголовки і страшні попередження, TikTok був завантажений 300 мільйонів разів по всьому світу — 20 мільйонів тільки в США — в перші три  нового року, набагато більше, ніж в будь-якому іншому кварталі, згідно Sensor Tower.

Можливо, TikTok (і в цьому відношенні всі технологічні фірми, що займаються збором даних) дійсно становить загрозу нашій конфіденційності та безпеки. Але я боюся, що ми зіткнемося з авторитаризмом, копіюючи його методи.

Китайська влада блокує Facebook, Twitter та інші іноземні соціальні мережі, тому що у її керівництва немає сміливості дозволити своїм людям вирішувати, що вони хочуть сказати, опублікувати або подивитися.

Мотивація блокування TikTok в США, звичайно, сильно відрізняється, але веде нас в одне і теж саме місце — де держава визначає, що ми можемо і не можемо робити в Інтернеті. Це ставить американський уряд в неможливе становище для захисту наших цінностей, і таким чином підриваючи їх. Це не може бути кращим засобом протистояти нашим страхам.

Автор: Майкл Шюман (Michael SCHUMAN)

Джерело: Theatlantic

Переклад авторський редакції ПолітКом

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь