Існує думка, що технологія розподіленого реєстру може знизити рівень корупції та бюрократії, значно зменшити фінансування виборів та спростити роботу чиновників.
Блокчейн – це захищена децентралізована мережа, у якій кількість можливих записів необмежена, а транзакції, записані в ланцюжку, кожен може перевірити. На базі блокчейну можна створювати різноманітні децентралізовані додатки та системи.
Уже не одна держава (зокрема США, Південна Корея, Англія, Індія, Японія, Китай) почала використовувати блокчейн для оптимізації різноманітних сфер життя.
Україна теж не відстає від світової тенденції, проте і не надто поспішає. Постає питання: чому ж не скористатися можливістю та не привести політичне життя країни в порядок?
Редакція Cryptota.com.ua поспілкувалася на тему блокчейну, політики та виборів з Олексієм Жмеренецьким, координатором ділового клубу “Коло”, співзасновником політичної блокчейн-платформи Aeneas та Foundation for Future.
Які державні проблеми може вирішити упровадження блокчейну?
Перш за все блокчейн вирішить питання довіри до державних даних, оскільки технологія мінімізує можливості втручання в історію записів.
Також надійною стане ідентифікація усіх користувачів на базі криптографічних ключів.
За допомогою електронних контрактів на блокчейні можна буде підписувати договори, отримувати дозволи, ліцензії та інші акти. Це значно зменшить бюрократію і дозволить впорядкувати державну документацію, захистити її від непублічності та фальсифікації.
Взагалі блокчейн можна застосувати майже в усіх аспектах життя країни, особливо найбільш критичних:
- адміністрування прав власності;
- податкові розрахунки;
- управління судовими справами;
- фіксація потоків у енергетичному секторі;
- запис фінансових операцій;
- управління інтелектуальними правами власності;
- управління голосуванням на виборах.
Однією з найбільших проблем в Україні також є корупція. Як блокчейн може знизити рівень хабарництва?
Блокчейн може забезпечити абсолютну прозорість системи.
Дані в правильно організованому блокчейні технічно неможливо підробити; всі записи пов’язані між собою і можна прослідкували транзакції до початку створення блокчейну (тобто можна розслідувати махінації будь-якої давнини).
Технологія передбачає уніфіковану ідентифікацію кожного користувача і посилену систему захисту входу. Зв’язність усіх держпроцесів на блокчейні дозволить відслідковувати зв’язки між діями різних посадовців.
Більшу частину процесів можна буде просто автоматизувати, усунувши непотрібних чиновників від роботи.
Чому уряд України не поспішає переводити держреєстри на блокчейн, якщо він може вирішити стільки проблем?
В Україні існує системна проблема організації муніципальних та державних даних. Одних лише державних реєтрів існує близько 200 (і це не враховуючи дані регіональних органів). Наприклад, на порталі відкритих даних data.gov.ua є 547 наборів від різних установ.
Проблема в тому, що всі ці бази даних розроблялися ізольовано одна від одної, різними органами влади та у різних підрядників. Нікого не турбувало питання уніфікації програмних інтерфейсів окремих систем для обміну інформацією.
Кожен орган вів свої реєстри як хотів, дані дублювалися, фальсифікувалися або застарівали.
Наразі в Україні не існує навіть єдиного демографічного реєстру з унікальними кодами для кожного громадянина.
Таким чином неможливо поєднати дані з реєстру власності з земельним кадастром чи реєстром виборців, або ж з актами цивільного стану.
Ця плутанина використовується в різноманітних корупційних схемах. На мертві душі виділяються субсидії, пенсії, виборчі бюлетні, записується майно, коли неможливо за допомогою алгоритмів проаналізувати пов’язаних із високопосадовцями вигодоотримувачів і так далі.
Запровадження блокчейну може навести порядок у держреєстрах. Проте спочатку доведеться інвентаризувати всі дані, встановити зв’язок між ними, визначити відповідальних, усунути дублювання.
Продовжуючи тему політики, давайте розглянемо актуальне для українців питання. Як маніпуляції інформацією спричиняють спад свободи в інтернеті і як це може вплинути на майбутні вибори?
Грань між свободою і дезінформаційним хаосом в інтеренеті дуже тонка.
Людська саморегуляція дає збій, коли застосовуються технології, які імітують думку більшості та засмічуюють простір недостовірною інформацією, яку важко ідентифікувати.
Маніпуляція інформацією в інтернеті, яку здійснюють впливові гравці, спричиняють ряд негативних процесів у суспільстві:
- Дезінформують та дезорієнтують людей, коли поняття правди втрачає сенс, адже її неможливо встановити. Це зменшує здатність вірити у будь-що, в тому числі істину, і змушує вірити у все, зокрема і в брехню.
- Розшарування суспільства, агресія та розбрат стає ґрунтом для етнічних, релігійних, соціальних та інших конфліктів. Це підриває політичну та економічну стабільність спільноти, проти яких ведеться віртуальна війна.
- Примітивізація політики, коли люди сприймають лише “чорно-білу” картину світу і підтримують не змістовних, а радикальних та епатажних діячів.
- Використання технологій маніпуляції (людських бото-ферм та чат-ботів для тролінгу) руйнують конструктивну дискусію в інтернеті та запускають спіраль мовчання. Тоді більшість починає утримуватися від висловлювань, а маргінальна меншість починає домінувати в інформаційному просторі, ще більше пригнічуючи більшість.
Подібний стан справ – ідеальне середовище для “Великого Брата”, тобто для автораризації та консервації влади, або для зовнішньої експансії агресорів, які хочуть порушити територіальну цілісність і суверенітет країни і встановити свій режим.
Говорячи про вибори, чому цей процес вважається маркетингом?
Політики і партійні бренди – такий же товар, як засіб для миття унітазів.
Епоха масових ідеологій пішла у минуле. Сьогодні у кожної людини своя картина світу, свій сенс життя, свої критерії добра і зла. Індивідуалізм та прагматизм сьогодні домінують у розвиненому світі.
Переконувати маси прийняти якусь єдину картину світу, єдину мрію або єдині цінності уже неефективно.
Саме тому політики почали вдаватися до мікротаргетингу.
Вони беруть себе та свій партійний бренд і по-різному його запаковують, виходячи з того, що потрібно споживачу.
Споживач не буде читати усю партійну програму, але йому можна показати лише те, що з великою ймовірністю відповідає його потребам. Образ, дизайн і навіть лексика звернення можуть бути адаптовані під конкретного споживача.
В результаті вибори зводяться до якісного маркетингу: проаналізуй ринок – розроби версії свого продукту для різних груп – знайди правильні канали просування і бомбардуй рекламою, доки споживач не помітить і не купить.
Чи будуть чиновники активніше впроваджувати блокчейн задля покращення становища держави – дізнаємося з часом.
Джерело: CRYPTOTA