Домой Блоги 22 місяці Шмигаля: Плюси й мінуси

22 місяці Шмигаля: Плюси й мінуси

11

Новий уряд на чолі з Д. Шмигалем було сформовано 4 березня 2020 р. Довгий час лишалися вільними посади міністрів освіти, енергетики, культури і віцепремєра з економічного розвитку. В країні було багато проблем і уряд намагався стабілізувати ситуацію. За цей періоддіяльності уряд Шмигаля став стабільнішим, має досвідчених людей, проте має ряд негативних показників – відсутність програми дій, недоукомплектованість та серйозний тиск на уряд деяких політиків, а також відсутність програми дій, недоукомплектованість та тиск на уряд різних політиків.

Адже перші три місяці уряд пропрацював без кількох міністрів і програм. До того ж урядову програму ВР забракувала, відправивши її на доопрацювання, тим залишивши Кабмін ще на якийсь час без річного імунітету. Для будь-якого голови уряду незатверджена програма – це поганий знак.

Серед своїх досягнень пан Шмигаль називає оновлення бюджету (урізання витрат, перерозподіл коштів на Фонд боротьби з Ковід-19), підписання меморандуму з МВФ на 5 млрд. дол., практично завершена реформа децентралізації. Він запевнив, що уряду вдалося швидко вжити заходів з підтримки вразливих категорій людей і малого та мікробізнесу. На його думку, швидкі зміни до бюджету дали змогу реагувати на Ковід-19 досить ефективно.

Одним з основних завдань уряду на цей рік був розігрів економіки. Для цього, за його словами, уряд вживає класичні підходи, які відомі в усьому світі. Це – збільшення державних замовлень, підтримка власних виробників інвестування у «Велике будівництво». Уряд підтримує децентралізацію. Так, очільник уряду заявив: «Ми прийняли програму стимулювання економіки. Була створена Рада економічного розвитку України, куди були залучені всі найкомпететніші науковці, бізнесмени, асоціації, аналітики, експерти, які допомогли уряду скласти потужну програму для подолання наслідків Ковід-19, яка називається «Економічне відновлення» та містить понад 230 конкретних заходів».

-ads-

Крім того, за словами Щмигаля, уряд ефективно співпрацює з НБУ, що дало змогу знизити облікову ставку з 11 до 6%, та завершив переговори з МВФ, ухваливши меморандум, за яким Україна отримає 5 млрд. дол. Протягом двох років на вигідних для України умовах. Також було створено Антикризовий штаб у галузі енергетики та узгоджено Меморандум з виробниками електроенергії з відновлювальних джерел.

У цьогорічній програмі дій уряду 647 обіцянок. Шмигаль і міністри виконали 137 зобовязань (21%) і 5 провалили.

Кабмін виконав обіцянки:

• Забезпечити фінансову підтримку з бюджету реформи «Нова українська школа»;

• Забезпечити безперервну роботу обєктів критично важливої інфраструктури та продовольчої безпеки;

• Запустити національну освітню електронну платформу для організації дистанційного навчання;• Надати кредитну підтримку малому і середньому бізнесу;

• Створити умови для приватизації обєктів державної власності;

• Розширити інструментарій та заходи стимулювання зайнятості;

• Забезпечити демонополізацію і розвиток конкуренції на енергетичних ринках;

• Удосконалити програми державної підтримки щодо забезпечення громадян житлом.

З виконаних обіцянок уряду можна відзначити перегляд держбюджету на 2020 рік – через пандемію коронавірусу довелося перерозподілити кошти. Також було забезпечено розвиток екстреної медичної допомоги та підвищена зарплата медиків.

У Кабміні не виконали обіцянку з 1 січня 2021 року запровадити нові підходи до визначення і застосування прожиткового мінімуму«Прожитковий мінімум – це базовий державний соціальний стандарт. Він повинен бути основою для визначення розмірів соціальних гарантій і доходів, які є основним джерелом існування людей. Це, зокрема, мінімальна заробітна плата, мінімальна пенсія за віком та інші державні соціальні допомоги. Тому важливо, щоб розмір прожиткового мінімуму був достатнім для задоволення базових потреб людей і був засобом попередження і скорочення масштабів бідності», – пояснювала «Слово і діло» міністр соціальної політики Марина Лазебна.

Проте, в 2020 році ніяких законопроєктів по ПМ Кабмін не вносив, їх тільки допрацьовували. Є кілька депутатських законопроєктів з новою методологією розрахунку прожиткового мінімуму, але їх поки що не розглядали.

Ми вважаємо проваленою обіцянку підготувати навчальні заклади до 2020-2021 навчального року в умовах пандемії. У вересні-грудні школи працювали, але в січні, коли розпочався жорсткий карантин, їх закрили (а салони краси, наприклад, працювали). Крім того, з Фонду боротьби з коронавірусом, за даними StateWatch, на закупівлю медичних масок і дезінфекційних засобів для шкіл виділили лише 9% від запитуваних МОН 6 млрд грн. Не надто хороша організація процесу.

Також Кабмін не виконав обіцянку розробити законопроєкт «Про затвердження Загальнодержавної цільової науково-технічної космічної програми України на 2021-2030 роки». Річ навіть не в тому, що Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості зірвало дедлайн для внесення, а в тому, що термін програми скоротився на 5 років – вона стала на 2021-2025 роки.

Не виконана обіцянка розробити державні програми з утилізації надлишкового та застарілого озброєння. У Міністерстві оборони нам повідомили, що у зв’язку з проведенням ООС, це було би передчасно.

Крім того, уряд не зміг залучити до активного економічного життя громадян України, які повернулися після тривалого перебування за кордоном. У Мінекономіки розповідали, що зробили для збереження і створення робочих місць, в тому числі для трудових мігрантів: це і механізм надання допомоги із часткового безробіття, і спрощення реєстрації осіб в державній службі зайнятості, сприяння в наданні комплексу профорієнтаційних послуг. Але це все швидше кризові заходи, ніж постійні.

Експерти, оцінюючи діяльність уряду, акцентують увагу на відсутності програми, яку має затвердити Верховна Рада України. Проте уряд має можливість її вдосконалити, що він і зробив, та подав її знову на розгляд Верховної Ради.

За словами політолога К. Сазонова, програма уряду – не панацея від відставки. Попереднику Д. Шмигаля О. Гончаруку річний імунітет не допоміг – його змусили подати у відставку навіть попри те, що його програму діяльності уряду було ухвалено. Не програма вирішуватиме долю Прем’єра Д. Шмигаля. К. Сазонов вважає, що «програма дійсно недопрацьована. Вона може бути бюрократичною, нудною, але вона має бути чіткою. Якщо уряд неспроможний працювати – він іде. Але рішення буде за Верховною Радою, а вона орієнтуватиметься на позицію Президента України».

При цьому він запевняє, що про відставку не йдеться, адже призначають нових міністрів. «І все-таки Шмигаль – сильніший Прем’єр, ніж Гончарук. Бо коли Гончарук прийшов на посаду, він примудрився вбити економіку, яка росла досить швидко. Якщо не помиляюся, ішлося про 4,6 % зростання. Шмигаль же прийшов перед пандемією, на зовсім інші умови. Так чи інакше, але він впорався. А як надалі будемо виходити з коронавірусної кризи – побачимо», – зазначив експерт.

Позитивно роботу уряду оцінює Т. Загородній, політичний і економічний експерт, який вважає, що В. Зеленський правильно вчинив, вчасно змінивши О. Гончарука на Д. Шмигаля. «Він, при всіх своїх недоліках, намагається позначити якусь економічну політику в нашій країні, керувати процесами, а не пускає все на самоплив, не бігає по обсерваціях, як було раніше. На самокаті не катався, слава богу. Є ознаки, що в Кабміні займаються справами. Той же І. Петрашко (міністр економічного розвитку), я бачу, позначає параметри економічної політики.

Наприклад, у яких обсягах банки повинні кредитувати економіку. Люди прийшли з бізнесу, це менеджери, які розуміють, що повинні стояти якісь «маяки»», – наголосив Т. Загородній. За його словами, в уряду поки що є проблема в парламенті із затвердженням програми. «Визнаю, що перша програма – це був повний треш. Але в другій було досить слушних ідей, насамперед пов’язаних з політикою економічного націоналізму. Подивимося, чи буде вона затверджена», – зазначив експерт.

Він вважає, що, порівняно з Кабміном О. Гончарука, нині діючий уряд заслуговує на оцінку «чотири з мінусом» за п’ятибальною шкалою. «Якщо Шмигалем будуть зовсім незадоволені, то програма та імунітет – це дрібниці. Він напише заяву. Але поки що відсутність програми не заважає опановувати процеси управління. Не виключаю, що Кабмін можуть відправити у відставку перед місцевими виборами. Тому що економічна криза, COVID нікуди не поділися, це буде нас наздоганяти. Але якщо цього не станеться, то до кінця року Шмигаль доживе», – підкреслив експерт.

У свою чергу директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики Р. Бортник вважає, що парламент не проголосував за програму, бо не хоче розділяти з урядом його відповідальність і навмисно тримає його у підвішеному стані, щоб будь-якої миті його можна було відправити у відставку. Хоча уряд без програми – це, звісно, нонсенс. Він каже, що парламент з урядом «працюватиме в ручному режимі, і про виконання ним якихось тактичних чи стратегічних завдань не йтиметься взагалі».

Разом з тим, на думку Р. Бортника, цей уряд більш стабільний, ніж уряд О. Гончарука. «У силу того, що в цьому уряді більше досвідчених людей, досвідчених саме апаратно, саме в українській політичній системі. Хоча вони досвідчені були на регіональному рівні, але це досвід. Крім того, хороші зв’язки з олігархами, невеликими фінансовими колами, вони забезпечують більшу стабільність цього уряду. Цей уряд більш зорієнтований на інтереси внутрішніх гравців, ніж зовнішніх. Це, мабуть, до позитивів цього уряду», – наголосив експерт 

Щодо негативу, то, за словами експерта, їх надзвичайно багато – відсутність програми до цього часу, відповідно, у нього немає підтримки парламенту, імунітету, він діє безсистемно. «До кінця недоформований, недостворені міністерства, які були обіцяні, промислової політики і деякі інші міністерства. У цьому уряді немає міністрів екології і освіти до цього часу. Цей уряд за своєю компетентністю досить слабкий, у ньому відчуваються корупційні впливи наших олігархів, лобістські певні речі», – підкреслив Р. Бортник.

Він також вважає, що цей уряд не є харизматичним і неспроможний відстоювати свою позицію ні перед парламентом, ні перед Президентом. І фактично є ще одним підрозділом Офісу Президента, не знайшов іншої моделі економічного відновлення, ніж підписання нового меморандуму з МВФ, тобто збільшення боргових зобов’язань, не запропонував провідної економічної моделі. «Уряд зміг зберегти стабільність якусь певну, це йому плюс. Але він не став якісно кращим, ніж уряд Гончарука. Цей уряд не став не те що урядом прориву, а навіть не урядом руху вперед до кращого майбутнього», – наголосив експерт.

Керівник Центру «Третій сектор» А. Золотарьов вказує на одну промовисту деталь: програма дій уряду недарма не пройшла горнило профільного комітету ВР. Його, нагадує експерт, контролює монобільшість. «Тобто депутати чекали на сигнал Банкової, а оскільки Президент не став на них тиснути, було очевидно, що підтримки вона в нього не знаходить. А без програми уряд – кульгава качка», – зазначає А. Золотарьов.

Він припускає, що все вирішиться восени, тобто після місцевих виборів, запланованих на жовтень, а також під кінець фінансового року, коли буде більш зрозуміло, з яким дефіцитом бюджету ми його завершуємо. «Відставка Прем’єра можлива восени, саме тоді ми отримаємо всі наслідки кризи. Тоді й почнуться пошуки цапа-відбувайла. Олігархи будуть щасливі повісити негатив на Зеленського, а Зеленський, якщо він тільки не політичний самогубець, шукатиме, на кого би йому у свою чергу перекинути цей негатив», – зазначив А. Золотарьов.

Експерти наголошують, що перестановка кадрів для В. Зеленського свого роду необхідність. Він не має інших рішень, як тільки займатися показовими звільненнями. І Д. Шмигаль, безперечно, також стоїть у черзі потенційних безробітних. Причому поставили його туди вже у день призначення. «У Шмигаля немає підтримки у Верховній Раді, на яку він міг би сподіватися. Відбувається поляризація груп впливу всередині «Слуги народу», і кожна з таких груп хоче, щоб її прагнення було реалізовано в Кабміні. А Кабмін поки що обстоює інтереси лише однієї групи впливу – групи Р. Ахметова, яка навіть не представлена в парламенті», – переконаний заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму Б. Петренко.

Він вважає, що відбувається посилення групи Р. Ахметова. «Саме завдяки діяльності цього уряду в нас чомусь почали зупиняти атомні станції, які виробляють дешевшу енергетику, для того щоб енергію виробляла мережа ТЕС і ТЕЦ, яка належить Ахметову», – пояснює Б. Петренко. За його словами, через зв’язки з Р. Ахметовим прем’єр Д. Шмигаль почувається доволі впевнено. «І хоча без затвердженої програми Шмигаль не отримує свого річного імунітету, просто так писати заяву на звільнення, як Гончарук, він не буде – за ним маячить тінь значної людини», – стверджує експерт.

За словами експертів, не зважаючи на те, що В. Зеленський на словах підтримав Прем’єр-міністра, він може змінити своє ставлення до уряду. Адже так само В. Зеленський підтримував і О. Гончарука, коли виплив скандал із плівками, тобто записами, на яких колишній глава уряду відгукувався про Президента аж ніяк не компліментарно. Невдовзі після демонстративної підтримки О. Гончарука й примусили писати заяву на відставку.

На відміну від О. Гончарука, з Д. Шмигалем у монобільшості відносини більш формалізовані. Найчастіше керівництво «Слуги народу» контактує з новим Прем’єром через його помічників. Відносини з новим урядом дійсно відрізняються, підтвердила заступник голови фракції монобільшості Є. Кравчук. За її словами, у Кабінеті Міністрів О. Гончарука було п’ятеро міністрів, які пройшли у Верховну Раду за списком «Слуги народу».

Тоді як багатьох міністрів, призначених у новий уряд, депутати не знали, зазначила Є. Кравчук. «У виправдання новому Кабміну можна сказати, що вони були призначені напередодні коронакризи і карантину. У тому числі через це трохи погіршилося спілкування народних депутатів та представників уряду. Імовірно, я не єдина, хто скаже, що деякі міністри місяцями не приходять на засідання профільних комітетів. Думаю, зараз, коли закінчуються карантинні заходи, це співробітництво буде покращено», – зазначила Є. Кравчук 

Ще один народний депутат від фракції «Слуга народу» О. Качура зазначив, що про багато рішень Кабміну у фракції дізнаються з телеграм-каналів опозиційних депутатів. І цим браком комунікації в «Слузі народу» незадоволені. Щоб уряд отримав річну недоторканність, передбачену законом, за цю програму має проголосувати більшість народних депутатів. Але навіть у президентській фракції не приховують свого обурення запропонованим їм документом. За словами Є. Кравчук, у фракції одразу ж попередили уряд, що в початковому вигляді програма не влаштовує парламентські комітети, її доведеться доопрацювати з урахуванням їхніх зауважень.

«Суть програми – за все хороше і проти всього поганого», – зазначив О. Качура. За його словами, Кабмін підійшов до написання цієї програми як до формальності, вважаючи, що парламент проголосує за що завгодно. «Це просто набір гасел і декларацій на кілька сторінок без конкретних шляхів реалізацій, економічних показників і результатів, без конкретного переліку законопроектів, які треба ухвалити. Як парламент зможе потім на основі декларацій контролювати діяльність уряду? Ми не готові ставитися до цього як до формальності та нести за це відповідальність», – зазначив депутат.

На думку експертів, уряд приречено на роль тіньового громовідводу, покликаного втілювати прикладні ініціативи Президента. Але, як тільки він перестане ефективно справлятися з відведеною роллю, В. Зеленський може попрощатися з ним точно так само, як зробив це і з Кабміном О. Гончарука.

Володимир Мулярчук, аналітик
Предыдущая статьяНАФТОГАЗ БАЛАНСУЄ, ЩОБ НЕ ДОПУСТИТИ ЕНЕРГЕТИЧНИЙ КОЛАПС ЗИМОЮ
Следующая статьяІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ МОНОПОЛІСТИЧНИЙ КАПІТАЛІЗМ — ВИКЛИК НАШОГО ЧАСУ

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь