додому Стратегія Реформа місцевого самоврядування: іспит на зрілість, який має скласти українське суспільство

Реформа місцевого самоврядування: іспит на зрілість, який має скласти українське суспільство

87

1Інтерв’ю президента Української асоціації районних та обласних рад, голови Харківської обласної ради Сергія Чернова

29 березня Асоціація органів місцевого самоврядування Харківської області розглянула проект Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні і схвалила положення цього документа. У чому суть перетворень, запропонованих в проекті Концепції? Чи своєчасне проведення цієї реформи?

Безумовно, реформа вкрай необхідна і вже давно. Її потрібно було починати на самому початку незалежного українського державотворення, ще два десятиріччя тому. Ми до сьогодні маємо надто централізовану систему управління регіонами, більше притаманну адміністративно-командній системі радянського зразка, ніж європейській демократичній моделі, до якої прагнемо.

Відповідно маємо низку проблем, які суттєво гальмують регіональний розвиток, створюють диспропорції у розвитку тих чи інших регіонів. Серед головних проблем – обмеженість повноважень самоврядування, брак коштів на виконання як делегованих державою, так і власних повноважень, конкуренція компетенцій представницької  та виконавчої влад. Вирішення більш-менш важливого питання обласного чи районного рівня, як правило, замикається на столиці, тобто порушується принцип субсидіарності, основоположний для сучасного європейського регіонального управління, суть якого в тому, що проблеми мають вирішуватися на найбільш віддаленому від центра рівні, де їх вирішення максимально ефективне.

Суть майбутніх змін окреслив Президент Віктор Янукович під час Міжнародних муніципальних слухань у Києві в листопаді 2011 року. Він наголосив, що основою реформування має бути розширення прав територіальних громад, децентралізація влади та нова якість адміністративних послуг населенню.

У проекті Концепції поставлено за мету сформувати ефективне місцеве самоврядування і територіальну організацію влади, забезпечити надання владою якісних і доступних послуг населенню, а також максимально залучити громадскість до прийняття управлінських рішень, тобто сприяти розвитку, так званої, демократії участі.

Реформування має проходити у два етапи.

На першому (2013-2015 рр.) – передбачається створити належне правове поле для впровадження механізмів демократії участі, закласти законодавчу основу для реалізації права територіальних громад на добровільне об’єднання, а також уніфікувати та стандартизувати адміністративні та соціальні послуги, що надаються населенню органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади, забезпечити доступність цих послуг та належне фінансове забезпечення.

На другому етапі (2015-2020 рр.) передбачається законодавчо врегулювати систему адміністративно-територіального устрою, завершити формування законодавчої бази для діяльності органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади на новій територіальній основі, з визначенням повноважень та їх ресурсного забезпечення. Крім того, передбачається створити конституційну основу утворення виконавчих органів обласних та районних рад, розподілу повноважень між ними та відповідними місцевими адміністраціями.

Успішна реалізація реформи сприятиме підвищенню ролі громад і органів самоврядування у вирішенні питань місцевого розвитку відповідно до вимог Європейської хартії місцевого самоврядування. Буде суттєво покращено доступність і якість адміністративних і соціальних послуг. Створена таким чином ефективна територіальна система місцевого самоврядування, із широким залученням населення до прийняття управлінських рішень, стимулюватиме економічний розвиток територій за рахунок удосконалення механізмів впливу органів місцевого самоврядування на визначення пріоритетів місцевого економічного розвитку.

На скільки, на вашу думку, запропоновані у проекті Концепції заходи готові до реалізації? Адже часто на стадії втілення тих чи інших реформ, вони виявлялися «сирі», неопрацьовані належним чином або випадають із законодавчого простору. І, як наслідок, навіть найкращі починання сходили нанівець.

Як ви зрозуміли, проведення реформи потребує суттєвих змін у вітчизняному законодавстві. Взяти хоча б Європейську хартію місцевого самоврядування, ратифіковану Верховною Радою у 1997 році. Конституція України, що була прийнята за рік до ратифікації Хартії, у деяких своїх нормах суперечить Хартії. Отже, необхідно узгодити з Хартією вітчизняне законодавство і, обов’язково, Основний закон, як того вимагають міжнародні зобов’язання, взяті на себе Україною.

Звісно, реформування такої важливої частини державного механізму, як регіональне управління потребує комплексного всебічного підходу до справи, тому за дорученням Президента був підготовлений проект Концепції реформування місцевого самоврядування. У підготовці проекту взяла активну участь Асоціація органів місцевого самоврядування Харківської області, Національна академія правових наук. Документ пройшов широке обговорення і був підтриманий у регіонах України та Національних асоціаціях органів місцевого самоврядування. Проаналізували, надали пропозиції і в цілому схвалили проект Концепції численні експерти, зокрема представники Європейської комісії за демократію через право (Венеціанська комісія).

Проект концепції знайшов підтримку в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, у Державному фонді підтримки місцевого самоврядування, інших міністерствах та відомствах.

У квітні минулого року проект Концепції схвалила Координаційна рада з питань розвитку громадянського суспільства. У той же час професором Університету Париж І Сорбонна-Пантеон, експертом Програми Ради Європи Жераром Марку був презентований експертний висновок Ради Європи щодо проекту Концепції, де було зазначено, що документ загалом відповідає Європейській хартії місцевого самоврядування та попереднім рекомендаціям Ради Європи.

У вересні на засіданні Конституційної Асамблеї України відбулася презентація проекту Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. Проект Концепції був підтриманий членами Асамблеї.

Отже, документ пройшов широке обговорення і отримав позитивні відгуки як від представників місцевого самоврядування, так і міжнародних експертів, і навіть має втілення  в роботі Конституційної Асамблеї, а також центральних органів влади.

Так відповідно до Указу Президента про Національний план дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» на розгляд глави держави має бути внесений проект Указу про затвердження Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.

Часто консервативне за своєю природою суспільство схильне із недовірою ставитися до всього нового. Чи є побоювання, що населення не сприйме реформу?

Звісно, це проблема, яка потребує самої пильної уваги. Саме несприйняття населенням реформ часто ставало на заваді їх реалізації. Тож інформаційна робота з людьми, роз’яснення суті перетворень, окреслення позитивних факторів, які вони принесуть кожній громаді і кожній родині, невід’ємна складова успіху реформ.

Як приклад, можна згадати невдалу спробу проведення адміністративної реформи у 60-х роках ХХ століття у Франції, коли об’єднання окремих департаментів у регіони, продиктоване потребами соціально-економічного розвитку, провалилася на референдумі 1969 року, що, до речі, стало однією з причин дострокової відставки Шарля де Голля.

Інший приклад – реформа місцевого самоврядування в Польщі. На стадії реалізації реформи у неї також вистачало супротивників, однак місцеві депутати, війти, бурмістри, групи активістів підтримали нововведення. А коли нова система гмін почала приносити позитивні результати, реформа згуртувала навколо себе і громадян, і політиків, і бізнес. Сьогодні Польща впевнено рухається шляхом децентралізації, являючи собою успішний зразок для інших країн, так званої, «молодої демократії».

Безумовно, ми усвідомлюємо необхідність роботи з населенням для популяризації майбутньої реформи, і на виконання доручення Президента Віктора Януковича, яке він дав на засіданні Ради регіонів 21 березня 2013 року, вже почали цей процес.

Нагадаю, минулої п’ятниці обласна Асоціація органів місцевого самоврядування своїм рішенням рекомендувала керівникам органів місцевого самоврядування, з метою вивчення та обговорення положень Концепції, провести низку заходів у районах та містах області в форматі круглих столів, громадських зборів, зустрічей з трудовими колективами, а також розмістити документ у засобах масової інформації.

Робитимемо все, щоб Концепція отримала якомога широку підтримку. Люди мають зрозуміти, якщо нічого не змінювати, краще не стане.

 І ще про ризики. Час від часу чути думку, що передача повноважень у регіони, підвищення ролі виборних органів влади на місцях загрожує цілісності держави, якщо владу в місцевих радах отримають безвідповідальні політичні сили.

Головне, що цікавить більшість людей, не радикальні політичні ідеї чи галасливі лозунги, а нормальна робота комунальних служб, нові робочі місця, відремонтовані дороги та інші життєві питання, якими повинна займатися місцева влада. Якщо згадані вами політики не зможуть займатися цими прозаїчними справами, або не знайдуть на це часу, суспільство швидко дасть їм належну оцінку, бо для цього їхати до Києва не потрібно – усі поряд.

Однією зі складових реформи є створення належних умов для демократії участі. І тут вже ніхто не зможе звалювати провину за прогалини в регіональному розвитку на підступи влади, а нестиме відповідальність за свої дії.

Краще нам усім об’єднуватись сьогодні для вирішення існуючих проблем, оскільки завтра їх вирішувати буде набагато складніше.

Звісно, будь-яка масштабна реформа – це іспит на зрілість для влади і суспільства, але, впевнений, ми успішно його складемо!

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я