Олександр НИКИФОРЧАК
Розпочну з простого ніби питання, але попрошу не поспішати з відповіддю, як то завше говориться: не все так просто, є нюанси. Отже: яка монета красивіша, естетично привабливіша, відповідно і дорожча в грошовому вираженні – в чудовому стані збереження, де видно деталі зображення, сама монета не “побита життям”, чи з потертим зображенням, де напис-легенду розібрати важко, швидше можна здогадатись, що там оті давні оимляни нашифрували, сама монета добряче “побачила життя”? Ніби все зрозуміло, відповідь однозначна? Аж ніяк, розберемось.
Як вже було сказано, даний цикл ПОРТРЕТ ІМПЕРАТОРА став логічним продовженням циклу про імператора-“стрілочника” (як я його обізвав, чому – мої роздуми про це і склали основу тих блогів), тут я хотів торкнутись того, що часто залишається поза увагою – для “авторитетів” воно саме собою зрозуміле, адже легенда – напис на монеті – є незмінним атрибутом, пояснення тут на їх думку зайві. А от для “простих смертних”, що бажають торкнутись краси давньоримських монет, це питання залишається “білою плямою” – не вважається за потрібне тут щось пояснювати, а марно.
Минулого разу ми якраз зачепили трішки “Коди да Вінчі” давньоримських монет на прикладі денаріїв 189 року імператора Коммода, стало зрозумілим навіщо “погані” давні римляни шифровки на них карбували, освіжіть, будь ласка, свої знання.І йдемо далі. Для того, щоб взагалі щось розповідати про монети, потрібно насамперед визначитись з основним – коли ця монета була карбована, її характеристики, хоча б те, чи часто таку можна “здибати” в музеях та колекціях.
На це дають відповіді каталоги: чи то звичні паперові (а вони не в кожній далеко бібліотеці є), чи то (зараз з цим легше) каталоги, викладені в інтернеті, чи ще краще – їх онлайн-аналоги (великі нумізматичні товариства мають за честь такі викладати в мережу для своєї більшої авторитетності, так роблять і багато аукціонів монет, які теж з цього мають певну рекламу). Де шукати зрозуміло ніби, а от як?
Тут теж не так складно, як здається на перший погляд, це раніше було важкувато перелистувати грубезні паперові каталоги, зараз же просто: “вбив” у графу пошуку тих же оцифрованих каталогів у неті чи онлайн-ресурсів оті “шифровки”-абревіатури з легенд давньоримських монет, повністю (якщо монета в чудовому стані) чи те, що вдалось розшифрувати (чи радше здогадатись). І результат пошуку видає варіанти, ми ж обираємо більш нам підходящий.
А тут, як мовиться “засідка”: одні каталоги твердять, що монета рідкісна, інші ж онлайн-ресурси твердять, що вона поширена. Так було і з монетами імператора Коммода, що слугували ілюстраціями даних циклів: за одними – часта, за іншими – раритет. А чому? Бо основи для укладання каталогів різні, час роботи над ними різний: за ці роки “скарбошукачі” могли ще познаходити таких і раритет втратив статус.
Наприклад, основою каталогу “Roman imperial coinage”, який вважається настільною книгою нумізмата, хоча, щоправда, дещо застарів – стараннями тих же “скарбошукачів”, є зібрання Британського музею, а от для багатьох онлайн-ресурсів – продажі монет на аукціонах, а це погодьтесь, трішки різні речі.
І саме за результатами цих пошуків, їх співставлення, складається судження – рідкісна монета чи поширена. І рідкісна та відповідно дорожча – то не завжди ота красивенька та в чудовому стані збереження.
Для мене особисто це не має особливого значення, головне – отой шарм монети, яким я і хочу поділитись, а не ступінь її рідкісності. Та я, мабуть, якийсь несправжній колекціонер… Захоплююсь – як от зараз. Між тим знову багато залишилось “за кадром” – про ті ж самі “коди”-легенди, але таки згодом, бо час традиції: щира моя подяка читачам колонки Дописи на ПолитКом за приділену увагу, сподіваюсь було цікаво (і буде — старатимусь) та запрошую на свою сторінку в фейсбуці Олександр Никифорчак Блогер — про монети і навколо них, а кому зручніше – на Телеграм-канал: Історії про монети, монети про історію.