31 березня річниця першого туру президентських виборів, а ще в квітні Кабінету міністрів доведеться звітувати в парламенті. Апарат прем’єр-міністра Дениса Шмигаля активно малює слайди із “перемогами” і “здобутками” минулого року. Медійний пул “охранителів” Банкової розповідає про неймовірні успіхи “зеленої” влади в царині соціального захисту, макроекономічної стабільності та відсутність соціальних бунтів, забуваючы про ФОПів, медиків, шахтарів та “тарифні майдани”.
А чи дійсно є всі ці заявлені нинішньою владою “здобутки”? В якій кишені нам шукати покращень?
МАРКЕРИ КРИЗИ
Сайт “Слово і діло” спробував підвести баланс, як змінилися економічні показники за президентства Зеленського.
Наприкінці 2020 року Кабмін скасував пільговий тариф на електроенергію – 0,9 грн за умови споживання до 100 кіловат. Тепер українці, у яких був такий рівень споживання, платять на 86,7% більше.
За два роки на 43,7% зріс рівень безробіття у країні: станом на лютий 2021 року без роботи були 489,6 тис. українців.
Одночасно зросли і податки: мінімальний і максимальний ЄСВ зросли на 43,8% – до 1 тис. 320 грн і 19,8 тис. грн відповідно.
Зросла ціна на деякі види пального: на бензин А-95 на 0,1% – до 29,03 грн за літр, на автогаз – до 15,82 грн (+ 18,1%).
РІВЕНЬ ЗАРПЛАТ ТА ЗАБОРГОВАНІСТЬ
В Україні середня зарплата знизилася до 12 337 грн у січні 2021 року після 14 179 грн у грудні 2020-го. Зниження порівняно з груднем становить 13,8%.
Однак, окрім зниження зарплати, зростає і заборгованість з неї. За даними статистичного відомства, загальна заборгованість з виплати заробітної плати в Україні на 1 лютого 2021 року становить 2,972 млрд грн. На початок лютого основна частка заборгованої суми припадала на промисловість (74,8%), професійну, наукову та технічну діяльність (9,2%). Причому більш як половина боргу утворена в Донецькій (21,2%), Харківській (16,5%) областях і Києві (14,6%).
Навіть у Києві маємо критичні стан із боргами по зарплатні. Станом на 1 лютого 2021 року борг із виплати заробітної плати у Києві склав 457,8 млн грн, що на 117,7 млн грн більше у порівнянні до попереднього місяця. Так, борги із заробітної плати мають 179 підприємств, які здійснюють свою діяльність на території міста. «Найбільша заборгованість на державних підприємствах – 345,9 млн грн, або 75,6% від загального обсягу.
Натомість голова соцкомітету ВР Галина Третякова не просто саботує розгляд законопроектів із розв’язання зарплатної заборгованості та боргів із ЄСВ, а є автором найбільш одіозних проектів «покращень» в цій сфері.
ЗРОСТАННЯ ЦІН
Ціни шокують і б’ють по гаманцю. Подорожчання продуктів відбувається настільки раптово, що кожне відвідування сумермаркету перетворюється на дуже емоційний квест. Так, якщо тиждень тому ціни за літр олії коливалися близько 37 грн, зараз вартість пляшки сягає понад 60 грн.
Серед лідерів по стрибку в ціні – цукор (на 46%), гречана крупа (35%), яйця (30%), соняшникова олія (на 22%) і яблука (11,4%). За прогнозами експертів, ціни повинні стабілізуватися до кінця березня. Проте, щось цього не спостерігається.
Обсяг виробництва борошна за 2 місяці скоротився на 32% – до 170,7 мільйона тонн. Виробництво хліба і хлібобулочних виробів в Україні в січні-лютому склало 122,8 тисячі тонн, що на 7,4% менше, ніж за аналогічний період 2020 року. Звичайно, це не призведе до хлібного дефіциту, проте ціна на батон виристе на 10-20 коп.
Сайт “Слово і діло” пише, що за два роки президентства Володимира Зеленського здорожчали майже всі основні харчі. Вартість цукру зросла на 65,2%, курячих яєць і рафінованої олії – більш ніж на 44%, молока – на 23%, батона – на 16,5%, житнього хліба – на 40,5%. Майже в 2,5 рази подорожчала гречка – кілограм тепер коштує 41,79 грн.
МАХІНАЦІЇ З ПРОЖИТКОВИМ МІНІМУМОМ
Покрити зниження рівня життя уряд планує за рахунок так званого “збільшення прожиткового мінімуму” у 2022 році на 14%, до 2023 року – на 15%, а до 2024 – на 25%. Але, як вважають експерти, ці плани нівелюються інфляцією та зростанням цін і тарифів на ЖКП.
Поряд з цим, Кабмін вніс до парламенту законопроєкт № 5045 про заходи щодо упорядкування системи розрахунків розмірів прожиткового мінімуму, соціальних виплат, грошових платежів і стягнень та плати за надання адміністративних послуг (адміністративного збору), який стосується соціальних виплат. Цим законопроектом передбачається запровадження так званих «базової величину для соціальних виплат на дітей» та «базової величини для соціальних виплат населенню». Базова величина для соціальних виплат щороку має збільшуватися з урахуванням показника зростання споживчих цін.
Проте, варто пам’ятати, що базовим державним соцстандартом, на основі якого визначаються державні соціальні гарантії, є прожитковий мінімум (ПМ). При цьому до величини ПМ прив’язано понад 150 різноманітних видів виплат, частина з яких не має ніякого відношення до ПМ як критерію бідності (наприклад, штрафи, грошові стягнення за адміністративні, кримінальні та інші порушення).
Введення «базової величини для соціальних виплат населенню» може мати наслідком економія на громадяна.
ПЕНСІЙНИЙ ВІК ТА ПОЗБАВЛЕННЯ ПЕНСІЙ
З 1 квітня 2021 року в Україні підвищується пенсійний вік для жінок. В першу чергу це торкнеться українок, які народилися в 1961 році. Сам закон був ухвалений ще в 2011 році. Згідно з ним, пенсійний вік для жінок збільшувався поетапно – щорічно на 6 місяців. У квітні 2021 роки відбудеться останній етап підвищення, і тепер всі жінки будуть виходити на пенсію в 60 років.
Варто відзначити, що жінки з датою народження з 1 жовтня 1960 року по 31 березня 1961 року – мають право вийти на пенсію у віці 59 років і 6 місяців. А всі жінки, які народилися після 1 квітня 1961 року зможуть вийти на пенсію тільки в 60 років.
Також змінився і страховий стаж, який необхідний для виходу на пенсію за віком. З 2018 року вимоги до стажу збільшуються щорічно на 12 місяців. До 2028 року стаж досягне 35 років.
Зараз на пенсію за віком мають право українці, які досягли віку 60 років і які мають робочий стаж в 28 років. Якщо по досягненню 60 років стажу недостатньо, передбачений вихід на пенсію в 63 роки.
Але частину українців взагалі можуть позбавити пенсій. Це станеться, якщо раптом виявляться факти, які можуть стати підставою для припинення пенсійних нарахувань. В Україні зараз проводиться масова верифікація одержувачів соціальних виплат. Всі відомості про них хочуть звести в єдину базу даних. Ідея цікава і потрібна, але як завжди проблема у практичному виконанні.
Вже зараз з місць надходять повідомлення про те, що збільшується випадків незаконного позбавлення пенсій (через недбалість, або вимога хабаря).
ГРАБУНОК ТРУДОВИХ МІГРАНТІВ ТА “НУЛЬОВА ДЕКЛАРАЦІЯ”
Держава вже не знає де вкрасти у людей. Так, у 2020 році трудові мігранти перерахували в Україну 12,1 млрд доларів. З них $2,3 млрд – через системи переказів грошей, тобто точно мали потрапити в декларації. Але потрапило тільки 11 млрд грн – у 30 разів менше від $12 млрд. Ці гроші йдуть поза податковою і це її дратує.
Голови податкової Олексій Любченко пропонує, щоб банки на вимогу податківців розкривати банківську таємницю. Мовляв, така практика є в багатьох країнах Європи. Чиновники можуть отримати інформацію про стан рахунків українців за кордоном, але в рідній країні – ні.
Очевидно, що держава не найнадійніший розпорядник інформації, і якщо банки будуть змушені надавати дані, то доведеться не лише тікати в крипту, а й обходити банківську систему, знову ж таки, – йти у “тінь” та взаємодіяти з криміналом.
Міністр фінансів України Сергій Марченко ділиться з журналістами своїми фантазіями про те, як буде контролювати видатки громадян. За його словами, це буде реалізовано шляхом жорсткого моніторингу з боку податкової служби. Спосіб життя громадян буде порівнюватися з їх задекларованими доходами та майном. На підставі отриманої в ході моніторингу інформації податківці будуть вирішувати, висувати до них будь-які претензії, чи ні.
Уявляєте, що це означає для тих, хто вимушений працювати в «сірій зоні», а для тих хто отримує зарплатню «в конвертах» (таких понад 65%)?!
Варто нагадати, що введення так званої податкової амністії активів з метою детінізації економіки України передбачено відповідним законопроектом №5153 “Про надання нульовий декларації”, який президент Володимир Зеленський деякий час назад вніс в парламент. 23 березня Комітет з питань фінансів рекомендував Верховній Раді прийняти цей законопроект.
Відповідно до закону, громадянам надається можливість добровільно задекларувати свої активи в рамках податкової амністії. Ця пропозиція одноразове і буде діяти в період з 1 липня 2021 року до 1 липня 2022. А потім почнеться лютий треш… Хоча коли він припинявся?
СУМНІ ПІДСУМКИ
Загалом можна констатувати суцільні провали в соціальній сфері. Уряд та Банкова не лише не здатні вийти з крутого піке, в яке потрапила Україна, а всіма силами прискорюють “пробивання дна” цієї кризи.
Відчувається не лише брак ідей, досвіду та фаховості, а й не бажання брати на себе відповідальність за непопулярні рішення. Так, замість того, щоб шукати шляхи підвищення пенсій, Мінсоцполітики публікує слайдики про те, що воно “не здатне це зробити, бо це не можливо”!
За два роки – що уряд Гончарука, що Шмигаля, не спромоглися запропонувати алгоритми подолання бідності, вирішення питання з систематичною заборгованістю по зарплатам, з “невстиганням” зростання виплат за ростом цін та інфляції.
Якщо в Конституції України зазначається, що ми є “соціальною державою”, то ця держава зобов’язана підтримувати соціальні стандарти на рівні не нижче за фактичні показники. Наприклад, запровадити єдину соціальну картку громадянина, на яку перераховувати всі види соціальної допомоги. А у реформуванні системи пенсійного забезпечення слід рухатись від персонального обліку страхових внесків до персональних пенсійних рахунків з правом успадкування.
Проте, “прибанкові” уряди не здатні запропонувати нової соціальної політики в умовах кризи та карантину. Вони можуть лише слайдики малювати про “здобутки” і “перемоги”, які не мають жодного стосунку до реальності.
Хто б міг виправити ситуацію? Як на мене, це може зробити лише сильний Уряд. Відповідальний не перед олігархічними групами інтересів та окремими персонажами на Банковій, а перед народом України.
Вікно можливостей для змін вже зачиняється перед Зеленським. Залишилося не так багато часу, як ця влада досягне точки незворотності. Можна стільки завгодно себе тішити рейтингами, але за квартал-два “гарячих точок”стане стільки, що жодне “велике будівництво” з “немалою реставрацією” не допоможуть.