В основі реформи місцевого самоврядування лежить філософія посилення спроможності територіальної громади, наголошує Радник Президента України – Керівник Головного управління з питань конституційно-правової модернізації Адміністрації Президента України Марина Ставнійчук.
Вона підкреслила, що йдеться про створення умов для того, щоб громадяни, мешканці певних сіл і міст, могли у зручному для себе режимі отримати публічні послуги (пенсію, довідку чи дозвіл на будівництво), щоб органи місцевого самоврядування мали достатню матеріально-фінансову та податкову базу для здійснення власних повноважень, щоб самі громадяни впливали на вироблення та прийняття управлінських рішень на місцях.
«Тому в проекті Концепції реформування місцевого самоврядування, який розробили фахівці Адміністрації Президента України, представники Уряду, асоціацій органів місцевого самоврядування, мери та керівники місцевих рад, а також громадськість та експерти Ради Європи, серед завдань першого етапу передбачено впровадження механізми демократії участі, прийняття закону про місцевий референдум, розширення повноважень та можливостей органів самоорганізації населення, зміни до процедур консультацій органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з громадськістю», – наголосила Марина Ставнійчук.
Вона також зазначила, що Концепція передбачає суттєву бюджетну децентралізацію.
«Потрібно забезпечити органи місцевого самоврядування власними інвестиційними ресурсами. Простимулювати і на рівні законодавства, і на рівні практик залучення альтернативних джерел і використання сучасних механізмів фінансування, покращення доступу місцевих бюджетів до кредитних ресурсів. Встановити механізми прозорості та ефективності використання бюджетних як місцевих, так і державних коштів і контроль за якістю надання послуг населенню», – підкреслила Марина Ставнійчук.
За її словами, необхідно запровадити співробітництво територіальних громад на засадах ресурсно-організаційної кооперації (міжмуніципального співробітництва); прийняти закони про співробітництво територіальних громад та про внесення змін до Бюджетного кодексу (щодо визначення основних засад фінансування проектів такого співробітництва).
На її переконання, тільки після того як буде проведена інвентаризація ресурсів, оцінено готовність до реформи всієї системи, підвищено професійну підготовку місцевого управлінського активу, можна буде говорити про конституційний перерозподіл компетенцій та повноважень від місцевих держадміністрацій до виконкомів відповідних органів місцевого самоврядування. До цього часу, чиновники місцевого самоврядування мають навчитися працювати в нових умовах, взаємодіяти з громадою, стимулювати активність громадян.
«Всі ж розмови про зміну адміністративно-територіального устрою України, укрупнення областей чи інша подібна «ненаукова фантастика» є позицією окремих політиків та експертів. Проект Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні не містить жодного натяку на перекроювання карти територіального устрою України», – зазначила Радник Президента.