додому ПОЛІТИКА ЕКОНОМІКА ПІВНІЧНОЇ КОРЕЇ ТА COVID-19

ЕКОНОМІКА ПІВНІЧНОЇ КОРЕЇ ТА COVID-19

54
Бредлі О. БЕБСОН (BRADLEY O. BABSON), оглядач 38north.org

Хоча заходи щодо стримування COVID-19 Північної Кореї вже демонструють негативний вплив на її економіку, пандемія є лише останньою проблемою для планів економічного розвитку країни. Відносно перспективний економічний прогноз Півночі у 2016 році зазнав руйнівного удару у 2017 році, оскільки були запроваджені нові санкцій, через ядерні та ракетні випробування в КНДР. Незважаючи на міцні дипломатичні стосунки з Південною Кореєю та США протягом наступних двох років, неспроможність забезпечити будь-який рівень полегшення санкцій призвела до того, що Кім Чен Ин наприкінці 2019 року створив новий підхід до економічної політики та управління, який відображає суворі політичні реалії та підкреслюють раціональне управління економікою.

Прийняття нового стратегічного напряму

Звернення Кім Чен Ина до Центрального комітету ТПК наприкінці 2019 року, після тривалої затримки дипломатичних переговорів між США та КНДР та повного розриву міжкорейських переговорів, зосередилось на перегляді основ економіки та управління економікою. [1]

Підтвердивши відступ від попередньої політики, Кім не згадував про Національну стратегію економічного розвитку на 2016-2020 роки, яка інформувала про реформи та економічні пріоритети з часу Конгресу партії 2016 року. Цей план, разом із обіцянками більше не затягувати пояси, створив очікування громадськості щодо покращення економічних умов найближчим часом. Однак, зауваження Кіма на засіданні Центрального комітету, схоже, підтверджують, що ці очікування неможливо виправдати в сучасних політичних реаліях, і висловили припущення, що знову потрібно “затягувати паски”. [2]

Замість нового п’ятирічного плану Кім запропонував 10 довгострокових цілей, спрямованих на «стабільний та довгостроковий розвиток економіки країни та розбудову економічних основ країни. [3] “Не ясно, як ці цілі стосуються попередньої стратегії економічного розвитку, але вони свідчать про готовність зіткнутися з економічними труднощами та недоліками попередніх зусиль.

У цьому новому напрямку Кім розкритикував Уряд за його невдачі в економічному управлінні та наголосив на необхідності створення раціональної економічної системи. Він назвав основними завданнями: відновлення “негайно” комерційної системи держави та “соціалістичної торгівлі”, усунення непотрібних систем та процедур, консервацію галузей економіки, “які перешкоджають виробничій діяльності”, розширення та зміцнення “спеціалізованих будівельних сил”, “модернізація будівельного обладнання та впровадження реалістичної” соціалістичної системи відповідального ведення бізнесу “. Він також наголосив на важливій ролі науки та техніки у покращенні економічних показників. [4]

Його зауваження також, здається, свідчать про визнання того, що ринки відіграють важливу роль в економіці, але не були послідовно інтегровані в національне управління економікою. Заклик Кіма активізувати соціалістичну комерційну систему, одночасно прагнучи вдосконалити шляхи комерційної системи, що відповідають інтересам як держави, так і людей, є сигналом про намір вивести ринки під державну систему планування та інтегрувати їх у національну політику та планування йти вперед. Така зміна означатиме не лише посилене регулювання та нагляд за ринковою діяльністю, але й заходи, які змінять роль та потужність ринків та їх зв’язок із системою державних підприємств. Одним із показників того, чи справді відбудеться поворот буде те, чи ринки почнуть з’являтися в офіційних заявах Кіма і партії.

Якщо режим насправді рухається в цьому напрямку, це може проявлятися дуже по-різному. З одного боку, це може призвести до більшої репресії приватної ініціативи та збагачення, подібно до заходів, що були вжиті наприкінці 2009 р. Для подолання приватних заощаджень та придушення ролі ринків. Ці заходи зустрілися з рідкісним несприйняттям суспільства, оскільки північнокорейці обурювали конфіскацію своїх доходів. Але реакція людей на деномінацію валюти 2009 року призвела до того, що держава проявила більшу толерантність до ринкової активності, що призвело до не інтегрованої змішаної економіки із вбудованими суперечностями. Це також означало, що роль ринків ніколи офіційно не була затверджена державою.

З іншого боку, якби ринки були під інтегровані в системи управління економікою, це могло б призвести до раціоналізації відповідних ролей діяльності та політики, орієнтованої на державу та ринок. Це може підвищити економічну продуктивність та ефективне використання ресурсів, як це спостерігається в інших країнах з перехідною економікою. Наприклад, В’єтнам на початку 1990-х років прийняв концепцію “соціалізованої ринкової економіки”, яка дозволила поступовий процес керованого переходу до ринкової економіки у прийнятних ідеологічних рамках.

Несподівана пандемія COVID-19

Північна Корея вжила ранніх і рішучих кроків для закриття кордонів та запровадження власних обмежень і карантину, коли в кінці січня з’явилися новини про вірусні інфекції COVID-19, що поширюються за межами Китаю. Публічно підтримуючи позицію успішного стримування пандемії, Пхеньян звернувся за підтримкою ООН, дружніх країн та гуманітарних неурядових організацій для надання пандемічної допомоги, хоча і не від США чи Південної Кореї, незважаючи на прихильні пропозиції Вашингтона та Сеула. Незважаючи на ці зусилля, північнокорейське суспільство в цілому залишається вразливим до пандемії, як в системі охорони здоров’я, так і в продовольчій безпеці.

Короткостроковий економічний шок від закриття кордону з Китаєм як для торгівлі, так і для туризму досяг за кілька тижнів того, чого санкції Ради Безпеки ООН не змогли досягти з моменту їх розширення в 2017 році. Мова йде про “сірий” комерційний сектор, де спостерігався повний крах та припинення надходження іноземної валюти. Китайські митниці повідомили про 24-відсоткове зниження торгівлі з Північною Кореєю за перші два місяці 2020 року, при цьому експорт Китаю впав до 198 мільйонів доларів, а імпорт з Північної Кореї лише на 10 мільйонів доларів, або на 74 відсотків падіння порівняно з тим же періодом 2019 року.

Ширший вплив на північнокорейське суспільство важче оцінити, але заходи та комунікації держави від людей відображають напругу між охороною здоров’я та економікою. 11 квітня Політбюро розглянуло заходи, вжиті для стримування пандемії, і прийняло спільну резолюцію Центрального комітету, Комісії з питань державних справ та Кабінету Міністрів, яка не тільки посилила зусилля проти епідемій, але зобов’язалася “просуватися вперед до економічного будівництва, посилюючи національну оборону цього року та стабілізації життєдіяльності людей».

Представлення бюджету на 2020 рік на Верховній народній асамблеї відразу після засідання Політбюро виявило обережно оптимістичний план, незважаючи на виклики, пов’язані з пандемією та санкціями. Прогнозується зростання на рівні 4,2%, хоча джерела цього зростання не були чіткими, а план фінансування прогнозованого дефіциту бюджету у розмірі 1,8% не був передбачений. Стратегія економічного розвитку була узагальнена як продовження фокусу на заміщенні імпорту, підвищенні внутрішнього попиту та незалежному розвитку економіки.

Після цих зустрічей на високому рівні до північнокорейського народу з партійної газети “Родонг Сіньмун” було повідомлення про те, що країна переживає труднощі та відстає від решти світу в деяких районах, підкреслюючи важливість самостійності. Стаття в газеті Кабінету міністрів “Чоджун” також закликала до автономного розвитку, “стверджуючи, що західні” імперіалісти “використовували іноземну допомогу як засіб” поневолення “менш розвинених країн”.

Також було отримано ряд останніх непідтверджених повідомлень про нові ініціативи, спрямовані на вирішення серйозних викликів, що стоять перед країною. До них відносяться:
• репресії проти приватних підприємств за несплату податків;
• скорочення харчових раціонів для військових;
• антикорупційні кампанії, включаючи одну, доручену Кімом проти корупції у військових;
• відведення більш чіткої ролі для військових у загальному економічному будівництві;
• рішення про припинення неістотного імпорту з Китаю, що спричинило запуск внутрішнього ринку споживчих товарів в Пхеньяні;
• інструкції державним підприємствам знаходити власні джерела сировини;
• випуск облігацій центральним банком державним підприємствам та приватним підприємцям як засіб фінансування бюджету та придбання валютних коштів;
• створення нового підрозділу правоохоронних органів для боротьби з незаконними операціями з іноземною валютою;
• відновлені зусилля щодо скорочення схем зайнятості, які дозволяють працівникам на державних підприємствах сплачувати плату за допуск до приватної підприємницької діяльності.

Крім того, рішення щодо надання пріоритетності та прискорення будівництва нової лікарні в Пхеньяні, мабуть, покликане зняти занепокоєння серед еліти з приводу впливу COVID-19, незважаючи на питання щодо фінансування будівництва, обладнання та інших медичних можливостей, необхідних для надання надійних послуг . Аналогічно, відкриття нового заводу добрив 1 травня, призначене для зняття питання про ймовірні труднощі в умовах потенційного третього року зменшення обсягу виробництва через зростаючу нестачу необхідних для виробництва запасів.

Хоча масштаби та потенційний вплив цих різних ініціатив важко оцінити, вони відображають посилення тиску на адаптацію до погіршення економічних та медичних умов.

Основні проблеми, які стоять перед північнокорейською економікою
Хоча економічна ситуація в Північній Кореї наразі виглядає похмурою, послаблення транскордонних обмежень торгівлі з Китаєм може сприяти збільшенню внутрішньої економічної активності, надаючи деяку короткотермінову допомогу Північній Кореї. Але забігаючи наперед, вплив санкцій та пандемії разом із визнаними слабкими сторонами в економічному менеджменті ставлять питання щодо ефективності стратегії Кіма щодо оновлення економічної системи та підтримки політики самостійності.

По суті, Кім повинен вирішувати декілька основних проблем, зокрема: 1) Внесення змін до соціального договору між державою та народом, щоб включити як мотив прибутку для просування особистого добробуту через участь у ринках, так і соціалістичні цінності сприяння добробуту суспільства в цілому. Для цього знадобиться прагматична політика та механізми управління економікою для керування змішаною економікою для підвищення ефективності та продуктивності ресурсів, визнаючи, що зовнішня торгівля має важливе значення для підтримки економічного зростання, функціонуючої нормативно-правової бази та міцної фінансової системи;
2) Врівноваження оборонних потреб країни для забезпечення виживання режиму шляхом створення основи соціальної стабільності, яка вимагає як стійкої системи охорони здоров’я, так і стійкої продовольчої безпеки;
3) Перехід від опори на незаконні та непрозорі засоби забезпечення іноземної валюти для фінансування основного імпорту на більш законний та прозорий спосіб міжнародної участі.

Найближчим часом перспективи виглядають похмурими, враховуючи зупинені ядерні переговори США та КНДР та спокійні міжкорейські відносини. Коли світ починає одужувати від пандемії COVID-19 і зі змінами, які, ймовірно, можуть змінити міжнародну економіку, Північній Кореї потрібно буде знайти спосіб пов’язатись із цими змінами та шукати своє майбутнє місце у міжнародному середовищі.

Епілог: взаємодія з Північною Кореєю в трансформованому середовищі
Для Китаю, США та Південної Кореї відсутність будь-якої значущої взаємодії з Північною Кореєю щодо економічної політики та управління – це очевидний розрив міжнародної дипломатії, спрямований на зменшення напруженості, побудову довіри та пошук шляху до вирішення давніх питань безпеки.

Зараз Північна Корея за своїм вибором та обставинами може вносити серйозні корективи у свою економічну політику та практику управління. Здається, що останні зусилля щодо оновлення економічної політики та управління лише створюватимуть труднощі для відносин між різними елітарними групами інтересів та соціальної стабільності в цілому. Самостійність у нинішніх умовах, ймовірно, не може бути практичною політикою, якщо це сприятиме ослабленню економіки та відносин між державними та приватними економічними суб’єктами.

Вплив і вимоги пандемії також пропонують унікальні можливості для кардинальної зміни довгострокових відносин та позитивного внеску у майбутнє північнокорейського суспільства. Наприклад, співпраця щодо посилення стійкості системи охорони здоров’я Північної Кореї та стійкості забезпечення продовольчої безпеки є гострою потребою і в інтересах глобального управління охороною здоров’я. Це може включати вибіркове послаблення санкцій, які негативно впливають на систему охорони здоров’я та сільське господарство, надання технічних та політичних консультацій на основі досвіду інших країн, що розвиваються, та цільове фінансування для нарощування потенціалу та необхідних поставок.

[1] Для відмінного резюме дивіться: Мун-Су Ян, «Оцінка економічних питань, піднятих на 5-му пленарному засіданні ЦК ВПК: Реорганізація фонду системи управління економікою на тлі акценту на« Самостійність », Інститут досліджень Далекого Сходу Випуски та аналіз , вип. 90, 8 січня 2020 року, http://ifes.kyungnam.ac.kr/eng/FRM/FRM_0401V.aspx?code=FRM200108_0001

[2] Ibid.

[3] Ibid.

[4] Ibid.

Джерело: https://www.38north.org/2020/05/bbabson052220/

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я