Олександр НИКИФОРЧАК
Дороги. По суті, це дуже різнобічне та неоднозначне поняття з великою кількістю тонів та нюансів. З ними філологу найкраще розбиратись, я – не філолог. Хочу лише дещо обміркувати. І подивимось: куди нас дорога виведе. Мені – цікаво. А вам?
Коли говорять про дорогу, мають на увазі найчастіше шлях, який сполучає точку “А” з точкою “Б”; ще часто під нею розуміють життєвий шлях людини, не важливо, проста вона чи історична постать. Простіше кажучи, дорога – це певний шлях, в часі чи просторі. Простіше… Але чи просто? І чи завжди цей шлях вірно оцінюють?
Давньоримський імператор Траян, народившись в тогочасній Іспанії (перший тому імператор іноземного походження), славу здобув (а завдяки їй і владу) на полях битв: був соратником Веспасіана при придушенні повстання в Юдеї, титули свої “Германський” та “Дакійський” отримав за славетні перемоги та підкорення варварів, саме при ньому Римська імперія перебувала на піку воєнної могутності. Тому, без перебільшення, життєвий шлях Траяна – то таки дорога видатного воєначальника.
Але… Те, що найяскравіше, часто затьмарює собою інше, хай не таке велично-звитяжне, та чи не важливіше часто. Імператора Траяна-воєначальника знають в віках, це його історичний слід, його дорога. Іншу дорогу пам’ятають? Дорогу Траяна-будівника?
Для нас “крутішим” видається імператор-воїн, ніж імператор-будівник, але чи це важливіше – для історії та людського суспільства взагалі? Розповім про одну лише справу імператора Траяна, а ви вже судіть самі.
Про значення доріг як артерій держави знали чи не в усі часи. Та й зараз, попри розвиток авіа- та морського транспорту, теж не забувають (про наші – не будемо, бо заведе нас це далеченько, не туди точніше…). Зручне та швидке транспортне сполучення відіграє важливу роль як у торговельних зв’язках, так і в військовій справі.
Добре це розумів і давньоримський імператор Траян. 109 року власним коштом він побудував дорогу, яка на кілька днів скорочувала шлях від Риму до порту Бриндізі, а що Рим дуже сильно залежав від морського постачання (насамперед хліба з провінцій) згадувалось вже неодноразово.
І саме на честь будівництва цієї дороги (названої Via Traiana) було карбовано монети – герої нашого сьогоднішнього блогу.
До речі: на заставці блогу – Арка Траяна, що знаменувала початок цієї дороги, вона – Арка – збереглась донині. Як і Колона Траяна, яка теж увічнена в монетах, але це не сьогоднішня розмова: широка це дорога, повторюсь – діяння Траяна!
Про будівника-воєначальника імператора Траяна можна ще писати й писати, багато він збудував, не лише доріг, це більше справа істориків – вони краще зможуть, а я… Я далі піду, дорогами – дорогами Траяна, які й у наші краї можуть завести. Не вірите? Так, давньоримський імператор Траян залишив по собі слід і тут, в Україні, зовсім недалеко від місця, де я зараз оце пишу блог. І денарій я чомусь так дивно “обізвав” – лімесним…
Але про це – наступного разу, поки традиційне моє: щира моя подяка читачам колонки Дописи на ПолитКом за приділену увагу, сподіваюсь було цікаво (і буде — старатимусь) та запрошую на свою сторінку в фейсбуці Олександр Никифорчак Блогер — про монети і навколо них, а кому зручніше – на Телеграм-канал: Історії про монети, монети про історію.