Олександр НИКИФОРЧАК
Своєю розповіддю про Останню божественну монету я трішки пішов проти істини. Не розповіддю, звісно, там все вірно, а саме її назвою. Кожну монету в тій чи іншій мірі можна назвати останньою, адже всі вони мають “родзинки” та неповторні. Неповторні та неоднозначні. Хоч змінитись вони не можуть, зображення та символи їх закарбовані назавжди, але от як ми цей символізм інтерпретуємо – так ця неоднозначність і проявиться.
Про це, як завжди: під https://youtu.be/tOccwv_bSjg музичний супровід.
Скільки раз я вже писав банальне, що історію пишуть переможці на свою вигоду для вигідного їм висвітлення подій, а як було насправді – невідомо, порахувати важко. Але повторю це знову. Бо так воно і є.
Проведемо невеличкий експеримент: я опишу коротко реверс монети – нашої сьогоднішньої героїні, спочатку з одного ракурсу, потім його зміню. Критерієм буде позитивне чи негативне моє відношення до особи імператора та тих подій взагалі. А там порівняємо.
Отже, хвалимо: на реверсі монети зображено славного давньоримського імператора Констанція ІІ у військових обладунках, що пасують воєначальнику-переможцю, лабарум з хризмою – символом Христа – в правій руці символізує небесне покровительство та прогресивні ідеї християнства, що він несе підкореним народам; двоє полонених з пошаною та шанобливим острахом дивляться на величного імператора, що гордо попирає їх ногою – підкреслено могутність Риму; ліва рука Констанція ІІ відпочиває на щиті – як символі постійної готовності до військового захисту підданих.
А зараз “перевзуваємось на льоту”: на реверсі монети зображено недолугого давньоримського імператора Констанція ІІ у військових обладунках, що так недоречні для нікчеми-інтригана, лабарум з хризмою – символом Христа – в правій руці символізує жалюгідну спробу прикритись в ницій жадобі до влади небесним покровительством та прогресивними ідеями християнства лише для стримання та впокорення народу; двоє полоненим з жахом та повною безпорадністю дивляться на жорстокого імператора, що пихато попирає їх ногою – підкреслено хворобливе випинання могутності; ліва рука Констанція ІІ з тривогою вчепилась за щит – як символі безжалісної готовності до військового терору для утримання влади.
Перечитайте, будь ласка, два останні абзаци. Яка точка зору вірна? Важко сказати…
Зображення на монеті те саме, воно незмінне, міняється лише точка зору описувача – яскравий приклад, що ілюструє спосіб “переписування” історії на потребу замовника-переможця. Судити про події та діяння історичних особистостей тому й не можна, опираючись на одне якесь (навіть ніби найправдивіше та найнеупередженіше ніби) не варто, потрібна багатостороння оцінка.
Спробую втретє описати монету: на реверсі монети зображено давньоримського імператора Констанція ІІ у військових обладунках (як правителя мілітарної в своїй суті держави), лабарум з хризмою – символом Христа – символізує державну релігію, яка несе прогресивні по суті ідеї підкореним народам та об’єднуючі як єдина для всієї імперії релігія функції; двоє полонених символізують переможені та підкорені народи, які дивляться знизу вгору на імператора, що попирає їх ногою – підкреслено могутність Риму; ліва рука рука Констанція ІІ опирається на щит – як символі постійної готовності до військових дій для захисту кордонів імперії та впокорення бунтівників.
Легенда реверсу FEL TEMP REPARATIO – ЩАСЛИВІ ЧАСИ ПОВЕРТАЮТЬСЯ, саме так, як зображено на монеті, їх римляни й розуміли – військова сила, імператор-переможець та підкорені народи, життя за рахунок завоювань та експансії.
Монету карбовано на монетному дворі Константинополя у 348-351 роках. Саме цей період, саме такий тип реверсу мали теж неабиякий символізм.
Але про це… Так, буде, згодом, бо зараз: хочу подякувати читачів моїх Блоги про монети та Дописи на ПолитКом за приділену увагу, сподіваюсь було цікаво (і буде — старатимусь) та запрошую на свою сторінку в фейсбуці Олександр Никифорчак Блогер — про монети і навколо них, а кому зручніше – на Телеграм-канал: Історії про монети, монети про історію.
Далі буде!
Не перемикайтесь!