Київ. 16 листопада 2015 року (Профспілкові ВІСТІ). 5 листопада Верховна Рада схвалила в першому читанні нову редакцію Трудового кодексу України. На переконання більшості депутатів, кодекс покликаний привести законодавство України в трудовій сфері до європейських стандартів та реалій сьогодення. Опоненти мають діаметрально протилежну думку: документ написаний під диктовку і на замовлення представників великого капіталу. Тож існує загроза обмеження прав людей праці та нівелювання ролі профспілок. Пересічні українці допоки до кінця не збагнули, що відбулося насправді: змінили обкладинку чи зміст Трудового кодексу? Про це – на шпальтах нашого видання.
НЕРІВНОЦІННИЙ ОБМІН
Баталії довкола ухвалення Трудового кодексу (ТК) точаться багато років. Верховна Рада впродовж останніх 12 років намагається внести зміни до Кодексу законів про працю. Однак жоден склад парламенту не взяв на себе відповідальність щось радикально змінити. І от нинішній депутатський корпус зважився прийняти новий ТК. Причому, на переконання колишнього міністра соцполітики Людмили Денісової, цей «Трудовий кодекс орієнтується на Європейську соціальну хартію, ратифіковану нашою державою, на Декларацію прав людини, Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права і Конвенцію Міжнародної організації праці». Про це пані Денісова заявила з трибуни сесійної зали, презентуючи новий документ.
Справді, Україна досі живе за нормами й правилами КЗпП, якому понад сорок років. Як пояснив міністр соціальної політики Павло Розенко, партнерів України ця обставина шокує. «Коли наші партнери приходять в Україну і бачать, що сучасна держава живе за стандартами трудового законодавства 1972 року часів УРСР, це викликає у них, м’яко кажучи, «глибоке здивування». Питання ставлять одні й ті самі: в якій країні і в якому столітті ви живете?» – підсумовує високопосадовець. У новому Кодексі він вбачає майже панацею від усіх економічних і соціальних бід держави. За його словами, Кодекс неодмінно лібералізує ринок праці й захищатиме права найманих працівників. Про те, що ринок праці перебуває у глибокій кризі, а обвал економіки виштовхує професіоналів за кордон, у високих міністерських кабінетах мовчать.
А буквально за день до голосування «глибоку зацікавленість» результатами голосування висловив і Президент країни. Щоправда, позитивний розгляд законопроекту Петра Порошенка цікавив виключно через те, що від того, як проголосують депутати, залежатиме доля безвізового режиму для українців.
Спікер парламенту Володимир Гройсман теж наполягав на необхідності ухвалення ТК, і теж під приводом обов’язкового виконання умов Європейського Союзу. Насправді ЄС вимагає від України не нового кодексу, а внесення змін до чинного законодавства про працю щодо заборони дискримінації у прийнятті на роботу та звільненні громадян з усіх уразливих груп, зокрема й за ознакою сексуальної орієнтації. ЄС не вимагав ухвалення документа, що запроваджує рабські умови праці. На думку самих працівників, внесення проекту до порядку денного – забаганка швидше українських олігархів, а не вимога Європейського Союзу.
Якби ж то на ринок праці вплинули зміни, що їх пропонують автори закону! Тож і виходить, що Кодекс Україна ухвалює на користь безвізового режиму. Точніше, його лібералізації, наслідки якої поки що невідомі.
УЗАКОНЕНЕ ЗАКРІПАЧЕННЯ
Перш ніж говорити, які права забезпечує новий Кодекс працівникам, слід звернути увагу, що він значно розширює права роботодавців, які будуть розпоряджатися долею найманих працівників. Без згоди працівника роботодавець може перевести його на інше робоче місце, бо того вимагають обставини, або ж до іншого структурного підрозділу. Байдуже, що розташований він набагато далі від основного робочого місця: не хочеш – звільняйся. На все воля хазяїна.
Згідно зі статтею 68 роботодавці також можуть «обмінюватися» працівниками, правда, якщо останні не заперечуватимуть. Та будьмо чесними: в українських реаліях такий обмін буде виключно примусовим: аби не втратити роботу, працівник буде змушений погодитися. Термін обміну «полоненими» може бути нескінченним. В усякому разі, це ТК не обумовлює. По суті, спостерігаємо повернення до рабовласницького ладу, стверджують експерти. Однак голова Верховної Ради Володимир Гройсман на таку оцінку обурився: «Яке ж це рабство? У рабів нічого не питають, а тут потрібна письмова згода».
Надання персоналу в оренду поширене у багатьох країнах. Однак для України такі трудові відносини – незвичні, до того ж на законодавчому рівні зазначене «позичання» не передбачене. Де гарантії, що роботодавці не зловживатимуть цим правом? Домогтися письмової згоди працівника за нинішнього рівня безробіття – елементарно. Варто лише натякнути йому про звільнення.
Працювати змусять більше, хоча ініціатори нового ТК це заперечують. Однак у положеннях законопроекту є одна лазівка: робота на умовах ненормованого робочого часу передбачає, що працівник епізодично зобов’язаний працювати понад 40 годин на тиждень. І при цьому додаткове навантаження не визнається надурочною роботою. Така робота підпадає під категорію примусової праці. Законотворців це не бентежить.
Роботодавець узагалі може покласти на працівника виконання додаткових обов’язків, якщо обсяг його роботи, з точки зору хазяїна, не забезпечує повної зайнятості.
Найбільш спірною виявилась стаття 30 Трудового кодексу. Вона дозволяє роботодавцеві контролювати виконання працівниками трудових обов’язків із використанням технічних засобів. У разі потреби керівники фірм і підприємств дістануть право легально вдаватися до аудіозаписів чи відеоспостереження. Автори нового ТК запевняють, що мали на увазі геть інше: в такий спосіб намагалися контролювати торгівлю та виробництво дорогоцінних металів. Однак у тексті документа жодної деталізації на цю тему, тож будь-хто з працівників ризикуватиме опинитися під електронним «ковпаком».
Щоправда, є й приємні нововведення – збільшення тривалості щорічної основної відпустки з 24 до 28 діб (стаття 170). Тим часом за сімейними обставинами та з інших причин працівникові може надаватися відпустка без збереження зарплати на строк до трьох місяців (згідно зі статтею 84 чинного КЗпП строк такої відпустки не має перевищувати 15 календарних днів на рік). Не виключено, що ця «поправка» розв’яже роботодавцям руки й узаконить широко використовувану практику відправляти співробітників «на відпочинок», щоб заощадити на виплаті зарплати та зменшити витрати підприємства.
ПРОФСПІЛКИ ПОЗА ГРОЮ?
Нинішній варіант Трудового кодексу значно звужує сферу впливу профспілок. Згода профоб’єднання на звільнення працівника знадобиться лише у разі його скорочення (стаття 86), невідповідного стану здоров’я та недостатньої кваліфікації, підтвердженої результатами атестації (стаття 93). У всіх інших випадках, передбачених статтями 92–97 (у т. ч. неналежне виконання трудових обов’язків, неявка на роботу внаслідок тимчасової непрацездатності, невідповідність займаній посаді тощо), згода профспілки взагалі не потрібна. Крім того, розширюється перелік підстав для звільнення працівників. Наприклад, за розголошення комерційної таємниці. А якщо працівник не зробив вчасно профілактичного щеплення або не пройшов медогляд, то він взагалі може бути звільнений із роботи без попередження.
Роботодавцям дали зелене світло вирішувати кадрові питання без залучення профспілок.
Та найбільше насторожує те, що в новому Трудовому кодексі немає розділу про діяльність профспілок. У поки що чинному кодексі є розділ «Гарантії діяльності професійних спілок щодо захисту трудових та соціально-економічних прав трудящих», а в «новітньому» – лише окремі вкраплення про профспілки, та й ті безсистемно розкидані по тексту.
Голова ФПУ України Григорій ОСОВИЙ висловлює не тільки власну позицію, а й думку всього профспілкового загалу: новий ТК, який прийде на зміну старому законодавству, жодним чином не має погіршити існуючі трудові права працівників. Відтак профспілки не стоятимуть осторонь ухвалення таких доленосних для мільйонів трудящих рішень, а діятимуть за принципом: бери участь у процесі, щоб не програти.
«Гучно заявити про свою незгоду, але реальними діями не впливати на зміст нового ТК означає піти з поля бою», – переконаний Григорій Осовий.
Лідер профспілкового руху наголосив, що проект ТК, прийнятий у першому читанні, вже містить низку профспілкових пропозицій. Проте профспілки мають іще дуже багато зауважень та пропозицій до цього документа, які передадуть народним депутатам на етапі підготовки остаточної редакції ТК до другого читання.
Важливим для профспілок є висновок Міжнародної організації праці, яка здійснить експертизу нової трудової Конституції. Якщо якісь стандарти буде порушено, профспілки добиватимуться їх виправлення. А на часі – проведення широкого громадського обговорення проекту нового ТК та його докладної фахової експертизи за участю фахівців у царині трудового права, науковців та профспілкових активістів. Залишатися поза цією роботою ФПУ наміру не має.
Сергій КАПЛІН,
народний депутат, представник профспілок у парламенті:
«Трудовий кодекс – це декларація про повернення рабства. Він повертає панів і наймитів. Профспілки назвали його «трудовим геноцидом». То скільки іще видів геноциду нам треба? Документ іще три тижні опрацьовуватимуть. Ми не дамо знову закрити рота людям праці».
Валерія САВЧУК,
провідний юрист юридичної компанії «Василь Кисіль і Партнери»:
«Очікували, що документ запропонує нові принципи регулювання трудових відносин, нові підходи до правового регулювання. У проекті ж – незначні зміни. Тільки у деяких випадках маємо відчутніші зміни, але в цілому якихось глобальних змін не відбулося».
Андрій ЗАБЛОВСЬКИЙ,
керівник секретаріату Ради підприємців при Кабміні:
«Спірний момент, що роботодавці дістануть право стежити за співробітниками. Це правомірно тільки у випадку дотримання правил техніки безпеки, але не має використовуватися для підрахунку: скільки разів людина вийшла на перекур або в туалет».
Віталій ДУДІН,
юрист Центру соціальних і трудових досліджень:
«Новий кодекс – це повернення до дореволюційного минулого. Новий Трудовий кодекс перекладає всі ризики на працівника, це стимулюватиме власників до того, щоб безвідповідально відкривати новий бізнес. Механізм захисту від звільнення, такий як «профспілковий імунітет», працювати не буде».
- КОМЕНТАР
Сергій УКРАЇНЕЦЬ, заступник Голови ФПУ, керівник робочої групи об’єднань профспілок з опрацювання проекту Трудового кодексу України:
Перед внесенням цього законопроекту до сесійної зали його було докладно опрацьовано на тристоронній основі. До оновленої редакції ТК внесено низку важливих пропозицій профспілок.
До слова, у тактиці своїх дій профспілки поділились: Конфедерація вільних профспілок України виступає за збереження чинного Кодексу про працю 1972 року. Мабуть, вони мають щодо цього вагомі причини. У ФПУ – інша позиція: активно долучитися до проекту. Не можна стверджувати, що в основу нового законодавства закладено принципи, запропоновані й сформульовані виключно профспілками, але ми не стояли і не збираємося стояти осторонь. Завдяки активній позиції профспілкового активу в новому ТК враховано засади, на яких ґрунтується трудове законодавство країн Європейського Союзу, а також прогресивні норми міжнародного трудового права: Статуту МОП і ратифікованих Україною Конвенцій МОП, Європейської соціальної хартії, Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, окремі директиви та регламенти ЄС.
Наведу основні принципи, на яких наполягають профспілки:
– трудові відносини мають будуватися на принципі верховенства права, згідно з яким людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями;
– принцип правомірності правової позиції означає, що перевагу набуває той закон, який діє на користь працівника;
– принцип пріоритету збереження життя і здоров’я працівника перед іншими цінностями у сфері праці, зокрема, прибутку роботодавця тощо;
– принцип обов’язкової оплати всієї затраченої працівником праці;
– повага до людської гідності працівника, заборона морального тиску на працівника, погроз із боку роботодавця;
– відповідальність посадових осіб органів державної влади за дії чи бездіяльність, які призвели до порушення прав працівників;
– принцип соціальної справедливості, в тому числі справедливого, неупередженого розподілу результатів праці як основи соціального миру (наприклад, у країнах ЄС при розподілі ВВП між роботодавцем, працівником і державою на частку працівника припадає 60% від ВВП, тоді як в Україні наразі лише 30%).