Українці в цілому позитивно оцінили роботу Центрів з надання адміністративних послуг і поставили їм 3,9 балів по 5-бальній шкалі.
Про це повідомила директор Фонду ”Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва” Ірина Бекешкіна, презентуючи результати соціологічного дослідження.
”Наше опитування – це істотний аргумент на створення таких центрів, ну, принаймні, ці центри, які ми відстежували, отримували дуже високі оцінки людьми, як для наших умов. Це дозволяє впроваджувати вже розроблені стандарти”, – сказала соціолог.
Так, за даними дослідження, найвищі оцінки отримали центри з надання адміністративних послуг (ЦНАП) у Харкові – 4,58 бали, Черкасах – 4,56 бали, Хмельницькому – 4,54 бали, Луганську – 4,45 бали, Дніпропетровську – 4,24 бали. У Києві роботу ЦНАП оцінили у 4,05 бали, у Рівному поставили оцінку 3,89 бали, у Львові – 3,26. Незадовільні оцінки роботи ЦНАП українці надали у Миколаєві – 2,87 бали та у Полтаві – 2,46 бали.
При чому серед людей, які взяли участь в опитуванні, 57% повністю вирішили своє питання, 25,5% ще не вирішили, але питання перебуває у процесі вирішення. Не було вирішене питання у 13,5% опитаних. Найбільше не вирішених питань було у Миколаєві – 28%, Полтаві – 27% і у Львові – 24%.
Згідно з даними дослідження, впродовж останніх 12 місяців 11% українців давали хабарі при отриманні адміністративних послуг, 76% населення не давали хабарі, а 13% відмовились відповідати на це запитання. Найбільше хабарів, як підкреслила І.Бекешкіна, давали у Центральному регіоні (14%, переважно за рахунок Києва та області), а найбільше відмов було у Східному регіоні – 20%.
Разом з тим, 35% населення впевнені, що для отримання якісної послуги краще дати хабар, при чому у порівнянні з 2009 роком ця цифра збільшилась на 13%. Ще 26% опитаних вважають, що хабарі – ”це норма життя”. Лише 19% відповіли, що ”люди дають хабарі, тому що з них цього вимагають”. На складність та заплутаність законодавства посилались 7% опитаних, а те, що хабарі потрібно давати за вдячність, вказали 4%.
Основними методами боротьби із корупцією населення України вважає каральні засоби. Так, звільнення з роботи без права обіймати посаду в органах влади за хабарі вказали 54% респондентів, при чому 46% бажають посилити кримінальну відповідальність за корупційні діяння.
В цілому, як зазначила І.Бекешкіна, протягом року за отриманням адміністративних послуг до влади зверталась майже половина населення України – 47,5% опитаних, що значно більше ніж у 2009 році (35,9%). В оцінці якості надання адміністративних послуг думки населення України поділились: 33% дали задовільну оцінку, 32% – погану. Позитивно оцінюють якість надання адміністративних послуг лише 12% опитаних, інші не змогли відповісти на питання. Найбільше позитивних оцінок якості адмінпослуг були у західному регіоні – 18%, а негативних у південному – 37%.
Дослідження проводилось Фондом ”Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва” та Київським міжнародним інститутом соціології у ЦНАП та виконкомах міських рад 10 міст України: Києва, Дніпропетровська, Львова, Харкова, Рівного, Хмельницька, Черкас, Полтави, Луганська та Миколаєва. У кожному з цих міст було опитано по 100 відвідувачів за методикою екзит-полу.