додому Економіка ГРОШІ НА ВІТЕР (ПІСЛЯМОВА)

ГРОШІ НА ВІТЕР (ПІСЛЯМОВА)

124

У вівторок (28 червня) на інтернет-ресурсі “Економічна правда” вийшла моя стаття “Гроші на Вітер(енко)” щодо бюджетної підтримки НАК “Нафтогаз України” на астрономічну суму в 264 млрд. грн.:

https://www.epravda.com.ua/columns/2022/06/28/688611/

Одразу після цього уся дружня прогресивно-соціалістична ботоферма на чолі з ії директором Андрієм Закревським накинулась на мене в фейсбуці, та з завзяттям придворних доберманів взялися зализувати рани, що були нанесені іх господареві у нерівній битві інтелектів.

У середу (29 червня) Андрій Закревський на інтернет-ресурсі “Цензон.НЕТ” випустив опус щодо моєї некомпетентності у цьому питанні:

https://mbiz.censor.net/…/chy_vystachyt_gazu_na_zymu…

Якщо відкинути комсомольський пафос, яким просякнутий текст, основними тезами цього опусу (укрупнено) є:

Віктор Куртєв звинуватив керівництво НАК “Нафтогаз України” у нераціональному використанні бюджетних коштів, але обговорення цього питання в публічному просторі небезпечне, дані щодо балансу газа секретні, спроба їх оприлюднення це підказка ворогу, в НАК “Нафтогаз України” працюють спеціалісти, не треба питати чому саме стільки грошей і на що вони їдуть, інакше отримаємо пропорційне збільшення ракетних ударів!

Перед тим як критикувати пана Юрія Вітренка необхідно знати відповіді на перелік запитань, а саме: скільки газу необхідно для підтримання тиску в ГТС в умавах припинення транзиту? чи буде у Європі достатньо газу для цього? чи розуміє Куртєв що таке буферний газ? баланс Куртєва фуфло, бо “зникне тиск – баланс не буде працювати”!

Імпортні 6 млрд. куб. м газу нам потрібні для створення резерву, НАК “Нафтогаз України” планує “провести цей газ по ленд-лізу” та бронює відповідні обсяги в Північній Америці, бо неможливо спрогнозувати лінію фронту, неможливо спрогнозувати які об`єкти інфраструктури НАК “Нафтогаз України” будуть знищені у найближчі часи, ну і не забуваємо, що 27 співробітників вже загинуло від зброї ворога!

Чесно кажучи, я відчуваю певний когнитивний дисонанс і не розумію як такі суперечливі тези можуть існувати в голові однієї людини.

Грубою маніпуляцією є ототожнення позиції Юрія Вітренка і держави, бо держава в особі Уряду сама вирішує, чи коректним є запит Юрія Вітренка.

Тим не менш, я зберу свою волю в кулак та відповім на ці три групи контр-аргументів в притаманній мені хамсько-саркастичній манері.

По-перше …

Для України небезпечним є не обговорення в публічному просторі використання бюджетних коштів, а прямий обман головою правління НАК “Нафтогаз України” наших стратегічних партнерів в США щодо необхідності $8 млрд. для закупівлі 6 млрд. куб. м природного газу.

І цей обман подвійний – для Заходу Вітренко говорить про необхідність надати Нафтогазу кошти для закупівлі 6 млрд. куб. м імпортованого газу, а для внутрішнього користування – підсовує зміни до бюджету, якими просить надати компенсацію на газ власного видобутку, оскільки йому добре відомо, що ніяких 6 млрд. куб. м імпортованого газу не потрібно і у НАКу не буде підстав отримати компенсацію для закупівлі імпортованого газу, оскільки цей імпортований газ фізично НЕ БУДЕ ВИКОРИСТОВУВАТИСЬ в таких обсягах і НАК “Нафтогаз України” не матиме підстав для отримання компенсації.

І звичайно ж основним наріжним каменем в цьому обмані є відсутність чіткого, зрозумілого та прозорого балансу природного газу. Саме тому в Нафтогазі і бояться надати баланс надходження та розподілу газу, хоча це “секрет полішенеля”, адже опублікований мною баланс складений за короткий час на основі відкритих даних, які публікувались на сайтах Оператора ГТС України, Укртрансгазу, видобувних компаній, релізів Кабінету Міністів, матеріалів наданих до Верховної Ради України тощо.

І маскування “підпільних бійців” Нафтогазу під патріотичні гасла та страшну зрадницьку зраду зрад щодо публікації балансу газу в черговий раз засвідчує справедливість слів британського письменника Семюела Джонсона про те, що “Патріотизм – це останній прихисток негідників”.

По-друге …

Дуже сумнівно, що Росія навіть попри її очевидну неадекватність буде пиляти гілку, на якій вона сидить, і добровільно відмовиться від європейський грошей. Припинити транзит російського газу може тільки Україна. По цій же причині Росії не вигідно знищувати інфраструктуру Оператора ГТС України. Ймовірність удару по газотранспортній системі можна прирівняти до “прильоту” по атомній станції – вона є досить невисокою. В той час як загроза попадання перед початком опалювального сезону в ТЕС або ТЕЦ дуже вірогідна. Таким чином тема можливого “зникнення тиску” в ГТС є спекулятивною та недоречною.

Наразі пан Вітренко не має жодного відношення до газотранспортної системи України, оскільки в Україні проведено анбандлінг і з 2020 року новий Оператор ГТС є незалежним від НАК “Нафтогаз України”. Не справа голови Нафтогазу опікуватись режимами роботи Оператора ГТС, для цього у його складі є професійна команда диспетчерського управління. І з точки зору фізики процесу Оператор ГТС ЗАВЖДИ забезпечує необхідний режим роботи ГТС шляхом включення в роботу необхідної кількості компресорних агрегатів, для роботи яких в залежності від величини прокачки, у відповідному розділі балансу газу передбачається обсяг на виробничо-технологічні потреби. І з точки зору фізики процесу – чим менший транзит газу необхідно забезпечити, тим менші будуть виробничо-технологічні потреби газу для забезпечення транспортування відповідних обсягів газу та забезпечення необхідних тисків у системі. Тому словосполучення “зникне тиск – баланс не буде працювати” є абсолютною ахінеєю.

А от безпосередньою справою Юрія Вітренка було підписання у 2019 році нового довгострокового контракту на транзит газу через територію України. І з цією задачею він “впорався” – на заміну старому 11-річному контракту із обсягами транзиту в 110 млрд. куб. м на рік було підписано новий 5-річний контракт, в якому средньорічні обсяги впали майже в 2,5 рази. Як наслідок – валютні доходи держави знизились вдвічі.

Прогнозний баланс надходження та розподілу природного газу, опублікований мною, розроблено виходячи із тих режимів роботи української ГТС, що забезпечують виконання транзитних обсягів, підписаних Юрієм Вітренком в 2019 році. Не більше і не менше.

А щодо словосполучення “Куртєв не розуміє що таке буферний газ”, то відповідно до мого балансу його обсяг на початок закачки і на кінець відбору газу із ПГС є незмінним, оскільки цей газ служить для підтримання необхідного тиску в пласті і дозволяє зберігати визначену проектом продуктивність газових сховищ. Тому це посил у порожнечу.

По-трете …

Створення резерву за рахунок імпортованого природного газу дійсно необхідне, але це мають бути резерви не Нафтогазу, а держави. І обсяги таких резервів у власності держави чим більші, тим краще.

Але коли Юрій Вітренко, перебуваючи в США, заявляє, що пропонує розраховуватись із нашими партнерами за газ, отриманий в ленд-ліз після того, як буде збільшено внутрішній видобуток газу, то це теж цинічний обман. Адже протягом його перебування в НАК “Нафтогаз України” внутрішній видобуток газу знизився більше ніж на 10%. Чого тільки варта історія із сумнозвісною Програмою 20/20, згідно якої керманичі Нафтогазу заявляли про те, що у 2020 році Укргазвидобування видобуватиме 20 млрд. куб. м. Програма закінчилась, кошти “освоїли”, але замість обіцяних 20 млрд. куб. м газу фактично було видобуто лише 13,5 млрд. куб. м.

Саме держава має визначити скільки їй потрібно газу для створення стратегічних державних запасів і на яких умовах такі запаси повинні формуватись. Але формування таких запасів не має нічого спільного із “схемою”, пропонованою Нафтогазом щодо дотації з бюджету газу власного видобутку.

Де гарантія того, що гроші від міжнародної допомоги, які Нафтогаз “обманним” шляхом хоче перенаправити через держбюджет на власні рахунки у вигляді дотацій за газ власного видобутку будуть використані для закупівлі 6 млрд. куб. м імпортованого газу (мабуть з Північної Америки)? Таких гарантій не існує. А результати роботи Нафтогазу лише засвідчують про м’яко кажучи неефективне управління національною компанією.

Прикриття своїх схем загибеллю 27 співробітників та можливим знищенням об`єктів інфраструктури НАК “Нафтогаз України” – це взагалі “too mach”, навіть для такого циніка, як я.

Наостанок я закликаю усі здорові сили у держави до мобілізаціїї з цього питання, попереду друге читання законопроекту №7427, і остаточна цифра бюджетної підтримки НАК “Нафтогаз України” (між 90 та 264 млрд. грн.) це і буде показником нашої колективної ефективності та тестом на зрілість.

Автор: Віктор КУРТЕВ

Джерело тут

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я