Київ. 23 квітня 2015 року (Дзеркало тижня). Для прийняття закону необхідно ще одне читання
Сьогодні Верховна Рада ухвалила в першому читанні проект закону про державну службу. При голосуванні за відповідний законопроект з кількох спроб назбиралося 226 голосів народних депутатів. При цьому на ранковому засіданні парламент кілька разів поспіль провалив голосування по даному законопроекту про держслужбу.
«Перш за все мова йде про розмежування політичних і адміністративних посад, зокрема, запровадження інституту державних секретарів міністерств, виведення за межі державної служби працівників патронатної служби, обслуговуючих підрозділів і інших», – сказав голова Національного агентства з питань держслужби Костянтин Ващенко, представляючи законопроект у парламенті.
Зрештою депутати домовилися, що буде створена спеціальна робоча група на базі профільного комітету з доопрацювання цього документа до другого читання. Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту №2490, документ розроблено з метою встановлення нових правових і організаційних засад державної служби як професійної, політично неупередженої діяльності на благо держави і суспільства, а також для забезпечення реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби.
Дія даного законопроекту поширюється на наступні посади держслужби: в секретаріаті Кабінету міністрів України, Адміністрації президента України, апаратах РНБО, Верховної Ради, секретаріатах Конституційного суду України, Вищої ради юстиції, ЦВК, Рахункової палати і в інших держструктурах на посадах не найвищого рангу.
Відповідно, дія законопроекту не поширюється на: Президента, членів Кабміну, народних депутатів України, суддів, працівників прокуратури, військових та ін.
Держслужбовців передбачається розділити на 3 категорії: категорія “А” (вищий корпус державної служби); категорія “Б” (керівники підрозділів); категорія “В”(інші посади державної служби). Законопроект передбачає 9 рангів державних службовців.
Закон в цілому визначає права і обов’язки держслужбовця, а також відповідальність за вчинення правопорушень або бездіяльність. Наприклад, держслужбовець має право перед виконанням наказу від керівництва, законності якого він сумнівається, отримати вимоги в письмовому вигляді і звернутися до вищестоящих органів для погодження наказу. Прийняття громадян України на посади державної служби без проведення конкурсу забороняється, крім випадків, передбачених цим законом.
Державна служба починається з моменту складення присяги державного службовця. Згідно з проектом закону, державний службовець не має права бути членом політичної партії і агітувати за інші партії. Також не допускається призначення на посаду державної служби особи, які перебувають у близьких відносин з керівництвом.
Також державна служба припиняється у разі досягнення державним службовцем віку 60 (за чинним законодавством – у 65 років), якщо інше не передбачено законом.
Минулий закон про держслужбу №8306 був прийнятий ще в 2011 році, проте його набуття чинності щорічно відкладалося. У березні 2015 року Кабмін схвалив новий законопроект про держслужбу.