Повномасштабне вторгнення Росії в Україну у 2022 році стало каталізатором для впровадження ЄС комплексних обмежувальних заходів. Проти низки фізичних осіб РФ, компаній, посадових осіб європейці почали систематично запроваджувати санкції з метою посилення економічного тиску на агресора та послаблення здатності Росії оплачувати повномасштабну гібридну війну проти України.
Так, європейські санкції стосувалися, зокрема, заборони російських державних медіа на території Євросоюзу. Рішення, яке раніше вважалося неможливим у демократичному суспільстві, що сповідує принципи свободи слова і плюралізму думок, після 24 лютого 2022 року стало реальністю. Цей безпрецедентний крок засвідчив готовність Європи захищати свій інформаційний простір від руйнівних маніпуляцій та гібридних загроз Росії.
Хронологія заборони російських медіа в ЄС (2022–2025 рр.)
2022 рік
- Березень: рішення Ради ЄС про заборону мовлення «Russia Today» та «Sputnik»
- Червень: 6-й пакет санкцій ЄС: заборона «RTR Planeta», «Rossiya 24», «TV Center International»
- Грудень: 9-й пакет санкцій ЄС: заборона «Первый канал», «Россия-1», «РЕН-ТВ», «НТВ/НТВ-Мир»
2023–2024 роки
- Продовження блокування: заборона кабельного та цифрового ефірного мовлення «Международный телецентр», «Рен-ТВ», «Белтелерадиокомпания» (Білорусь)
2025 рік
- Лютий: 16-й пакет санкцій ЄС: заборона ще 8 російських медіа: EADaily, Lenta.ru, NewsFront, RuBaltic, SouthFront, Strategic Culture Foundation, Красная звезда, ТВ звезда
- Травень-липень: анонсовано новий пакет санкцій (17-й пакет) з додатковими обмеженнями для прокремлівських медіа
Водночас, попри заборону трансляції підсанкційних каналів, росіяни знаходять шляхи обходу обмежень на території ЄС, просуваючи глядачам деструктивний пропагандистський контент. Так, українським національним телеоператором – Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення – наприкінці 2022 року було виявлено обхід європейських санкцій та доступ до підсанкційних російських телевізійних каналів у країнах ЄС через супутникові платформи (пакети платного телебачення) оператора супутникового зв’язку Eutelsat (Eutelsat Communications).
Довідково. Eutelsat – один із провідних європейських операторів супутникового зв’язку, штаб-квартира якого розташована в Парижі, Франція. Найбільшими акціонерами Eutelsat є British Telecom, France Telecom і Deutsche Telekom. Забезпечує трансляцію 7000 телеканалів у Європі, Америці, Африці, Азії та на Близькому Сході.
Так, за даними офіційного моніторингу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення впродовж 2022-2023 рр. зафіксовано, що компанія Eutelsat розміщує російські платформи супутникового телебачення «NTV+» та «Tricolor», які транслюють російські телеканали щодо яких застосовано санкції ЄС: «Russia Today», «Первый канал», «Россия 1», «ТВЦ», «НТВ».
Національний регулятор України офіційно звернувся до Eutelsat з проханням обмежити роботу супутникових платформ «NTV+» та «Tricolor», через які продовжує здійснюватись трансляція підсанкційних російських каналів.
У своїй відповіді на звернення французький оператор Eutelsat повідомив про недостатність правових підстав для прийняття такого рішення, аргументуючи це також тим, що під санкціями знаходяться конкретні телевізійні канали, трансляцію яких вони припинили, а супутникові платформи, які їх поширюють, не знаходяться під санкціями ЄС.
Така ситуація поставила під сумнів ефективність європейського санкційного механізму, зокрема щодо припинення трансляції російських телеканалів, адже вибіркове виконання санкцій суб’єктами господарювання ЄС значно послаблює їх роль як інструменту спільної зовнішньої та безпекової політики.
Втім, під впливом міжнародної громадськості, зокрема міжнародної неурядової організації – «Комітет Дені Дідро», яка об’єднує науковців, експертів та медіапрофесіоналів та української сторони французький регулятор Arcom все ж зобов’язав Eutelsat наприкінці 2022 року припинити через свої супутники трансляцію деяких підсанкційних телеканалів: «Russia Today», «Первый канал», «Россия 1», «ТВЦ», «НТВ».
Однак решта російських мовників і досі доступні споживачам на супутникових потужностях Eutelsat. Крім цього супутниковий оператор все ще обслуговує контракти з об’єднанням телерадіомовлення офіційного телеканалу міністерства оборони РФ «Звезда» та державним медіа холдингом ВГТРК (All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company, VGTRK).
Така ситуація залишилася в полі зору європейських активістів і після їх чергових звернень французький регулятор мовлення Arcom ретельно дослідив питання на предмет дотримання Eutelsat медіа санкцій. Розслідування, яке тривало 2024-2025 рр. виявило, що комерційні угоди провайдера супутникового телебачення були пов’язані з організацією, що перебуває під санкціями а саме – компанією АТ «Національна медіагрупа».
Це стало причиною вжиття заходів проти оператора супутникового зв’язку Eutelsat. 19 березня 2025 року французький регулятор телебачення Arcom зобов’язав супутникового оператора припинити трансляцію двох російських каналів СТС та Kanal 5.
«Ці канали контролюються російською компанією АТ «Національна медіагрупа», фінансові ресурси якої були заморожені… що тягне за собою заборону на їх розповсюдження», – йдеться у заяві Arcom.
Основною умовою винесення Arcom рішення про припинення трансляції каналів СТС та Kanal 5 стала нова норма французького закону від 21 травня 2024 року, спрямованого на захист та регулювання цифрового простору (відома як «закон Срена»), надавши регулятору «нові повноваження». Зі свого боку, Eutelsat наголосила, що згадані канали не були «її прямими клієнтами» , а каналами «операторів платного телебачення, які є клієнтами Eutelsat».
Міжнародна мережа медіаекспертів «Комітет Дені Дідро» привітала рішення Arcom, але зазначила, що воно стосується лише 21 зі 190 частот, на які організація вказала регулятору. “На наш погляд, пріоритетом мало б стати обмеження трьох каналів “Звезда” (ZVEZ.MM), які належать міноборони росії, і каналу “Спас”, що контролюється Російською православною церковю”, – зазначив під час пресконференції координатор «Комітету Дені Дідро» Андре Ланж.
Таким чином, знадобилося майже три роки після запровадження перших медійних санкцій, щоб їх почали виконувати на території ЄС. І як показує приклад Eutelsat, процес і механізм виконання санкцій недосконалий. Російські пропагандистські телеканали в пакеті супутникового мовлення продовжують транслюватися на європейську аудиторію, а російська пропаганда продовжує впливати на інформаційний простір ЄС, трансформуючи суспільні настрої та сприйняття війни в Україні.
У цьому зв’язку виникає питання чи доцільно розглядати супутники Eutelsat як альтернативу супутника Starlink?
На скільки надійним може бути цей партнер якщо останні роки він вибірково виконував європейські санкції та продовжував співпрацювати з російськими пропагандистськими структурами?
Чи це не реальна гібридна загроза для самого ЄС та України, зокрема?
автор – Олена КОТЕЛЯНЕЦЬ, кандидат політичних наук