Київ. 06 лютого 2015 року (Spilno.TV). Все, що сказав Генеральний прокурор на ранковому засіданні ВРУ в п’ятницю, 6 лютого 2015. Текст зі стенограми пленарного засідання із сайту Верховної Ради України.
Шановний пане Голово Верховної Ради, шановні народні депутати, пані та панове, у наданий регламентом час хочу поінформувати вас про найбільш резонансні злочини в історії України за фактами вчинення масових вбивств в місті Києві учасників мирних акцій протесту листопада 2013 – лютого 2014 років та про стан законності і правопорядку в 2014 році, а також результати роботи правоохоронних органів щодо протидії злочинності та корупції.
Головним слідчим управлінням Генеральної прокуратури України та слідчими підрозділами прокуратур обласного рівня розслідуються кримінальні провадження за фактами діяльності створення колишнім президентом України Віктором Януковичем злочинної організації. Слідчими зібрано достатньо доказів системного вчинення ним та членами злочинного угрупування тяжких та особливо тяжких злочинів. До складу злочинної організації входили найвищі посадові особи держави, які впродовж 2010-2014 років перебували на керівних посадах в парламенті, центральних та місцевих органах виконавчої влади, силових відомствах. Фактично відбулося злиття членів угрупування з державно-владним апаратом. Розслідуванням встановлено чіткий ієрархічний розподіл повноважень всередині цієї структури. На чолі злочинної організації стояв Віктор Янукович, який був її головним організатором та ідеологом. Слідчими йому оголошена підозра за статтею 255 Кримінального кодексу України: “Створення злочинної організації”.
На другому рівні ієрархії знаходилися члени так званої “Сім’ї” – представники кримінальних кіл, пов’язаних з його минулим, члени сформованого ним уряду, посадові особи Адміністрації Президента, Генеральної прокуратури та силових відомств, які втілювали в життя протиправні наміри свого ватажка.
Значна кількість керівників органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів, зокрема голови облдержадміністрацій, очільники територіальних підрозділів міліції, Служби безпеки, прокуратури, складали третій рівень злочинної організації.
На четвертому, низовому, рівні знаходилися безпосередні виконавці злочинних наказів: керівники та працівники банківських установ, фіктивних підприємств, міліції, Служби безпеки, судів, прокуратури, установ виконання покарань, наймані бойовики, так звані “тітушки”.
Організоване Януковичем угрупування переслідувало низку протизаконних намірів. Перше – це узурпація влади (стаття 109, 110, 255 Кримінального кодексу України). З цією метою шляхом тиску на Конституційний Суд була відмінена конституційна реформа 2004 року, два рішення Конституційного Суду: від 6 квітня 2010 року та від 30 вересня 2010 року. Було повернуто президентсько-парламентську форму правління.
Таким чином, Янукович взяв під свій контроль парламент та керував ним призначеним урядом. Внаслідок конституційного перевороту відбулася фактично узурпація влади.
По-друге, особисте збагачення Януковича та його оточення за рахунок призначення на вищі керівні посади наближених до “Сім’ї” осіб та створення злочинних схем масштабного розкрадання державних коштів. Для реалізації цього завдання високопосадовці уряду Азарова під прикриттям силових структур створили умови для розграбування державних ресурсів та заволодіння грошовими коштами міністерств та державних монополій. Для легалізації викрадених коштів, коли створені та успішно функціонували так звані податкові майданчики, які дозволяли виводити в тінь та до офшорних зон мільярдні капітали.
Через тіньове рефінансування банків системно розкрадалися резерви Національного банку України. За допомогою суддів та правоохоронців здійснювалися рейдерські захоплення державних та приватних підприємств. Застосовуючи тиск контрольних та контролюючих органів на приватний бізнес, підприємці обкладалися поборами, що не давало можливості їх розвитку та сприяло тінізації економіки.
Лише встановлені слідчими Генеральної прокуратури збитки, нанесені державі за часів Януковича, складають близько 100 мільярдів гривень. Значна частина награбованих активів виведена за кордон.
По-третє, переслідування політичних опонентів та громадських активістів. З метою реалізації злочинних намірів Янукович вдався до організації масштабних фальсифікацій кримінальних справ стосовно лідерів та активістів опозиційних політичних сил. Яскравими прикладами є переслідування Юлії Тимошенко, Юрія Луценка, Арсена Авакова, Анатолія Макаренка, Богдана Данилишина, Сергія Власенка та багатьох інших.
Жорстоко придушувалися масові акції протесту такі, як “Вставай, Україно!” та “Податковий Майдан”. Окремі борці з режимом незаконно притягувалися до кримінальної відповідальності, наприклад, справа Васильківських, так званих “Васильківських терористів”. Для боротьби з активістами, не згідними з політикою режиму, вперше було використано організовані групи так званих “тітушок”.
Четверте. Відмова від курсу євроінтеграції та орієнтація до вступу до Митного союзу. З метою збереження влади Янукович та його наближене оточення всупереч інтересам українського народу прийняли рішення про зміну політичного курсу в бік Митного союзу та зближення з Російською Федерацією.
Внаслідок фактичного руйнування армії до критичної межі знизився рівень обороноздатності країни. Трагічним апогеєм режиму Януковича стали події листопаду 13–14 років, коли за його вказівкою та підтримки російських покровителів, були брутально порушені конституційні права та свободи учасників масових акцій непокори. Внаслідок цього мирне волевиявлення переросло в загальнонаціональний рух опору під гаслами “Україна – це Європа”.
Службою безпеки України проводиться розслідування так званого російського сліду у подіях розстрілу на Майдані. Досліджується можлива участь представників російських спецслужб у протидіях акціям протесту.
Під час придушення мирних акцій Майдану, до яких була прикута увага всього світу, постраждало дві з половиною тисячі осіб, із них 104 загинуло, 1200 отримало травми, у тому числі 185 з вогнепальної зброї, ще 1000 осіб отримали інші тілесні ушкодження.
За участь в протесних заходах 134 особи було незаконно позбавлено волі. Неправомірно до кримінальної відповідальності притягнуто 503 особи і 291 до адміністративної. Всі ці люди визнані потерпілими в рамках розслідування кримінальних проваджень.
Вперше в історії ми зіткнулися з безпрецедентною кількістю злочинів вчинених посадовцями, у тому числі, найвищого рангу, що стало можливим і справжнім викликом для всієї правоохоронної системи.
Загальна кількість кримінальних проваджень пов’язаних з діяльністю цією злочинною організацією в масштабах держави складає дві з половиною тисячі.
Для забезпечення їх належного розслідування ми за короткий термін звільнилися від прокурорів-прислужників режиму, змінено весь керівний склад, як Генеральної прокуратури так і прокуратур обласного рівня.
Створено потужні слідчі групи з патріотично-налаштованих, найбільш досвідчених працівників прокуратури, органів внутрішніх справ і Служби безпеки України.
“Майданівські справи” – це унікальні кримінальні провадження, які за складністю та обсягами інформації, що підлягає дослідженню не мають аналогів в нашій державі.
Розслідується близько тисячі кримінальних проваджень тільки про злочини проти Майдану, у тому числі 250 за фактами умисних вбивств та замахів, більше 500 перевищення влади та службових повноважень.
Слідчо-оперативними групами виконано величезний обсяг роботи. Проведено понад 5 тисяч процесуальних дій, допитано близько 3 тисяч осіб, проведено понад 600 оглядів місць і подій, більше тисячі експертиз.
В результаті цієї копіткої роботи, незважаючи на об’єктивні причини, що впливають на строки розслідування, до суду вже направлено 8 обвинувальних актів за фактами умисних вбивств учасників Революції Гідності, вчинених щодо них насильницьких дій.
Про підозру у скоєнні злочину повідомлено основним організаторам та членам злочинного угрупування. Серед яких: Янукович, Азаров, Арбузов, Пшонка, Захарченко, Ратушняк, Коряк, Шуляк, Якименко, Клюєв. А загалом більше 100 осіб. Ми домоглися оголошення в міждержавний розшук цілого ряду втікачів, 10 з яких займали найвищі шаблі влади.
У державному розшуку перебувають і безпосередні виконавці злочинів, колишні силовики, організатори так званих “тітушок” та самі бойовики. Більшість розшукуваних осіб перебувають на території тимчасово окупованого Криму або Росії. У зв’язку з цим мною на адресу Генерального прокурора Російської Федерації направлені звернення щодо встановлення місця знаходження та затримання Януковича, Азарова, Захарченка, Пшонки, Якименка, Ратушняка та інших.
Великий обсяг роботи проводиться слідчими для доведення вини членів злочинної організації в захопленні державної влади, посяганні на територіальну цілісність і недоторканність України (стаття 109, 110, 255 Кримінального кодексу України).
Одночасно з розслідуванням проведено десятки зустрічей з представниками міжнародної дорадчої групи Інтерполу, Базельського інститут права, Санкційного відділу Євросоюзу, дипломатами та політиками провідних держав світу.
Зібрано та направлено до Міжнародного кримінального суду, більш відомого як Гаазький трибунал, докази злочинів проти людства. До компетентних органів понад 20 іноземних держав надіслані біля 100 клопотань про міжнародну правову допомогу, частину якої Україна уже отримала.
Генеральною прокуратурою зібрано та надіслано до країн Європейського Союзу матеріали про вчинення злочинів екс-високопосадовцями. На їх підставі до 22 таких осіб застосовано обмежувальні санкції. В країнах Євросоюзу, Сполучених Штатах та Швейцарській Конфедерації заблоковано понад 104 мільйонів доларів США, 122 мільйона швейцарських франків та 22 мільйони євро.
За клопотаннями слідчих Генеральної прокуратури в українських банках накладено арешти на вклади, цінні папери на суму понад 6 мільярдів гривень та майже 2 мільярди доларів США. Арештовано рухоме та нерухоме майно високопосадовців, в тому числі земельні ділянка, будинки, нежитлові приміщення, автомобілі, десятки кілограмів золота та вироби із дорогоцінних металів.
Державі вже повернуто понад 500 гектарів розкрадених Януковичем та його прибічниками земель вартістю близько одного мільярда гривень, в тому числі Межигір’я. За позовами прокуратури державі повернуто землі із Сухолуцького лісництва, якими користувався екс-Президент. Загалом той рік за поданнями прокурорів в державну та комунальну власність повернуто та попереджено незаконне вилучення більше 97 тисяч гектарів земель орієнтовною вартістю 7 мільярдів гривень.
Припинено незаконне користування 15 тисячами гектарів мисливських угідь “Укрмістобудпроект”, яке пов’язувалось з сім’єю Пшонки.
У провадженні судів перебувають позови прокурорів про повернення земель на суму понад 2 мільярди гривень найближчим часом очікуємо рішення цих судів.
Також за “євромайданівськими справами” прокуратурою спільно з органами внутрішніх справ та Службою безпеки притягнуто до відповідальності керівника обласної ради, двох керівників облдержадміністрацій, одного прокурора області, 7 керівників територіальних підрозділів органів внутрішніх справ, 50 працівників міліції різних рівнів, “Беркут” внутрішні війська, “Грифон”, ДАЇ, ППС, УБОЗ, кримінальної міліції, а також 12 так званих “тітушок”.
Розслідуються факти незаконного притягнення активістів “Автомайдану” до адміністративної відповідальності.
Працівники органів внутрішніх справ масово сфальшували 613 протоколів, за якими до адміністративної відповідальності безпідставно притягнуто 291 автомайданівця.
За цими подіями органами прокуратури на місцях розпочато 235 кримінальних проваджень, до суду направлено 26 обвинувальних актів стосовно 25 осіб, переважна більшість це працівники підрозділів Державтоінспекцій.
Колишнім високопосадовцям, окрім організації масових вбивств інкримінується і вчинення великої кількості економічних та посадових злочинів. Клименко, перебуваючи на посаді міністра доходів і зборів, створив систему програмних підприємств, які через ланцюг фіктивних господарських операцій ухилились від сплати податків та митних платежів на суму понад 6,1 мільярда гривень.
Колишнім керівництвом “Укртелеком”, Державної служби спецзв’язку та захисту інформації, за участю Януковича, Азарова та міністра фінансів Колобова, здійснено розтрату державних коштів у розмірі 220 мільйонів гривень. Колишнім головою Національного банку Арбузовим розтрачено державні кошти на суму 120 мільйонів гривень. Так званий бізнесмен Курченко за змовою з одним із колишніх керівників Національного банку України, якому оголошена підозра, заволодів державними коштами на суму понад 2 мільярда гривень.
Шановні народні депутати, минулий рік був чи не найскладнішим за всю історію незалежності України. Анексія Криму, агресія Російської Федерації на сході держави, все це позначилось на криміногенній ситуації в країні.
Торік зареєстровано більше одного мільйона кримінальних правопорушень. Найбільше їх скоєно в місті Києві – 136 тисяч, в Дніпропетровській – 113, в Донецькій – 97 тисяч. Майже на 90 відсотків збільшилась кількість особливо тяжких злочинів, яких торік вчинено близько 26 тисяч.
В умовах надзвичайно складної соціально-політичної ситуації набули масового поширення ті злочини, які раніше мали поодинокій характер. У 66 разів зросла кількість правопорушень проти основ національної безпеки. Більше третини їх вчинено в Луганській і кожна четверта в Донецькій області. Половина таких злочинів посягає на територіальну цілісність нашої держави.
У 300 разів зросла кількість злочинів пов’язаних з тероризмом. Окрім територій проведення АТО, десятки таких фактів мали місце в Запорізькій, Дніпропетровській, Миколаївській та Одеській областях. Свідченням знецінення людських життів є зростання в два з половиною рази вбивств. Їх вчинено 4 тисячі 920. У сім разів викрадення людей – тисячу 974. Зростання кількості убивств спостерігається в регіонах далеких від проведення антитерористичної операції. Зокрема, у Волинській області більше ніж на половину. В Чернігівській, Одеській, Харківській, Сумській, тернопільській областях на третину. На 30 відсотків більше вчинено розбійних нападів, а незаконних заволодінь транспортними засобами майже в два рази, на сто відсотків.
Викрадення значної кількості зброї під час акцій протесту, її неконтрольоване надходження із зони проведення АТО, тривале перебування правоохоронних органів в деморалізованому стані після зміни вади, все це в комплексі створило передумови до активізації криміналітету, який все частіше набуває організованих форм. Минулого року правоохоронними органами знешкоджено 163 організовані злочинні угрупування, більше половини з них діяли в бюджетній сфері, мали корумповані міжрегіональні та транснаціональні зв’язки. Події в східних регіонах об’єктивно обумовили суттєве зростання військових злочинів, яких зареєстровано понад 6 тисяч. Кількість кримінальних проваджень про військові злочини зросла уп’ятеро, до вчинення яких причетні понад 16 тисяч військовослужбовців. До суду з обвинувальними актами направлено 65 кримінальних проваджень про корупційні правопорушення і 19 – про злочини в бюджетній сфері, вчинені військовослужбовцями. У ході досудового розслідування вже відшкодовано 19 мільйонів гривень.
Проблеми подібного масштабу перед нашою країною постають вперше. Нещодавно Радою національної безпеки і оборони законодавчо наділено повноваженнями щодо координації і контролю діяльності органів влади з питань протидії злочинності та корупції. Наявність реальної загрози національній безпеці внаслідок активізації терористичних організацій та негативних тенденцій в структурі та динаміці злочинності спонукали мене ініціювати розгляд цього питання на засіданні РНБО.
Не меншу загрозу для держави несе не лише зовнішня агресія, але і корумпованість чиновників, які не вагаючись запускають руку до державної кишені. Масштаби розкрадань на вищих щаблях влади відверто вражають. Реалізація тіньових схем спустошує бюджети всіх рівнів, завдає мільйонних збитків державі в банківській системі, в нафтогазовій сфері, транспортній галузі, аграрному секторі економіки. На жаль, старі корупційні схеми отримали нових господарів. В час, коли країна напружує всі сили і віддає останнє на боротьбу із зовнішнім ворогом, окремі чиновники продовжують красти. За 2014 рік встановлено причетність до вчинення корупційних та економічних злочинів більше високопосадовців, ніж за попередні роки незалежності. Торік, незважаючи на складність умов, у яких перебували правоохоронні органи держави, рівень притягнутих до відповідальності високопосадовців був безпрецедентним в історії України. інформуючи вас про діяльність органів прокуратури за цей період, найбільш точним визначенням буде слово “вперше”. Вперше в новітній історії України до кримінальної відповідальності за розкрадання державних коштів притягнуто чиновника рівня заступника голови Національного банку. Вперше відкриті і розслідуються кримінальні провадження стосовно колишнього міністра оборони та цілої низки осіб вищого командування: генерал-лейтенанта, 3-х генерал-майорів, 2-х адміралів, контр-адмірал. Вперше оголошено підозру за заволодіння державними кошами в особливо великих розмірах особі, яка носить звання Героя України. Вперше поставне перед судом керівник великого оборонного відомства такого як бронетанковий завод. Також розслідується масштабне кримінальне провадження за фактом службової недбалості керівництва Міноборони та Генерального штабу Збройних сил України, що призвело до зниження рівня обороноздатності держави протягом 2000-2014 років.
Завершено досудове розслідування за підозрою колишнього директора Департаменту державних закупівель на постачання Міністерства оборони щодо закупівлі паливно-мастильних матеріалі за завищеними цінами. Активно розслідуються кримінальне провадження порушені за фактами системних розкрадань бюджетних коштів так званих підприємств державних монополій. Із найбільш резонансних кримінальних проваджень, які зараз розслідуються Генпрокуратурою, слід відзначити справи: “Укрнафти” – збитки 640 мільйонів гривень. “Укрінтеренерго” та “Центренерго” – 386 мільйонів гривень, “Енергоатом” – розкрадання державного майна на суму 166 мільйонів гривень і встановлено неефективне використання державних коштів на суму близько 3 мільярдів гривень, “Укртрансгазу” – розтрати в 650 мільйонів гривень. На 3-х із 6-ти залізницях прокуратурою викрито злочини щодо незаконного придбання товарів за завищеними цінами, сума спричинених збитків склала сотні мільйонів гривень.
Чи може хтось з присутніх згадати подібний масштаб розслідувань? Адже з року в рік державні монополії приносили стабільні збитки, які насправді ставали прибутками в корупційних кишенях і протягом десятиліть на ці питання закривались очі. Органи прокуратури спільно з іншими правоохоронними органами вживають заходів з боротьби з корупцією, загалом минулого року, правоохоронними органами скеровано півтори тисячі обвинувальних актів про корупційні злочини стосовно 1700 осіб.
Боротьба з корупційними проявами в ведеться і в самих правоохоронних органах, до кримінальної відповідальності за такі злочини притягнуто 157 працівників органів внутрішніх справ, 60 державної фіскальної служби. 33 кримінально-виконавчої системи, 20 митної і 8 працівників прокуратури. Буквально останніми днями слідчі Генеральної прокуратури задокументували факт отримання неправомірної вигоди заступником директора Департаменту Міністерства юстиції та начальником Головного управління юстиції в Одеській області.
Також головною військовою прокуратурою затримано та повідомлено про підозру за отримання хабара начальника управління тилу Національної гвардії України. Прокуратурою міста Києва за отримання неправомірної вигоди затриманий директор Департаменту Нацкомфінпослуг. Підриває довіру населення до держави і права корумпованість судової системи, яка не витримала викликів часу.
Прокуратурою направлено до суду 16 кримінальних проваджень стосовно 17 суддів, ще 12 розслідується. Матеріали щодо 197 суддів для прийняття рішень прокуратурою скеровані до тимчасової спеціальної комісії з перевірки суддів загальної юрисдикції.
Зусилля правоохоронців у сфері протидії корупції, корупційним проявам у більшості є марними через позицію суддів. Так із засуджених, я прошу звернути увагу на цю цифру, в 2014 році засуджено 788 корупціонерів із них лише 35 отримали реальний термін покарання, лише 4 відсотки, всі решта, практично, вийшли на волю. Наприклад, прокуратурою скеровано до суду обвинувальний акт стосовно колишнього голови облдержадміністрації Запорізької області Пеклушенка та голови ради Межейко, які організували протидію протестним акціям. Судовий розгляд триває вже близько півроку.
Однією з основних проблем, які заважають у стислі терміни розслідуванню злочинів є недосконалість кримінального та кримінально-процесуального законодавства. Як приклад, впродовж 20 днів слідчим суддею Печерського суду не розглядалось клопотання про доступ до телефонних трафіків вищих посадових осіб причетних до злочинів проти Майдану. Зазвичай такі клопотання повинні розглядатись протягом однієї-двох годин як це робиться за кордоном.
На необхідності законодавчих змін я неодноразово наголошував в своїх виступах та зустрічах, в тому числі з народними депутатами. Нами опрацьовані і подані Президенту України законодавчі ініціативи щодо змін до кримінального та кримінально-процесуального кодексів. Тому я просив би вас, шановні народні депутати, підтримати, щоб унеможливити звільнення корупціонерів під заставу законопроект (номер 1871) від 28 січня 2015 року. Сподіваюсь на вашу підтримку.
І наостанок, діяльність прокуратури гарантується на засадах політичної нейтральності та незалежності прокурів від стороннього впливу з метою захисту прав і свобод людини, інтересів суспільства та держави. Запевняю, що працівники прокуратури спільно з іншими правоохоронними органами спроможні ефективно виконувати конституційні функції в умовах дії нового Закону про прокуратуру та антикорупційного законодавства. Дякую за увагу.