додому Стратегія ІНФОРМАЦІЙНА СТРАТЕГІЯ РОСІЇ ПРОТИ УКРАЇНИ У ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД

ІНФОРМАЦІЙНА СТРАТЕГІЯ РОСІЇ ПРОТИ УКРАЇНИ У ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД

78

Протягом трьох років з початку повномасштабної агресії росії проти України російська федерація проводить кампанії з інформаційних маніпуляцій та дезінформації, спрямовані на дестабілізацію України, що мають на меті підрив демократичних цінностей, політичних процесів і довіри громадян до інституцій. Україна зазнає наймасштабніших інформаційних атак, які здійснюють вплив на поведінку та переконання громадян, підриваючи віру у переваги євроінтеграційного поступу, підтримку держави на міжнародній арені. 

​Дезінформаційний апарат Кремля зосереджує увагу не лише на поточній ситуації щодо перспектив мирних переговорів, миротворчих ініціатив щодо завершення російсько-української війни, безпекових гарантіях тощо, а й формує підґрунтя для наступних кампаній, спрямованих на спотворення громадської думки на користь Росії у повоєнний період.

​Зокрема, у проекті EUvsDISINFO Оперативна робоча група із стратегічних комунікацій ЄС визначила низку можливих наративів та операцій з інформаційного маніпулювання, які Кремль використовуватиме, прагнучи підірвати повоєнний суверенітет України. 

Звинувачення НАТО у війні Росії проти України

Одним з найпоширеніших наративів у прокремлівській риториці єформування образу «колективного Заходу», передусім НАТО, як агресора, який «спровокував» війну в результаті «розширення на Схід», щоб навіяти ідею про те, що вступ України до НАТО є остаточною червоною лінією у будь-яких переговорах. 

У 2021 р. у статті «Бути відкритими, незважаючи на минуле» для німецького видання Die Zeit В.Путін згадав Євромайдан у Києві, звинувативши в його організації Сполучені Штати та Європу, яка підтримала українську революцію. На думку Путіна, ціла низка держав Європи опинилася перед ультиматумом: бути із Заходом чи з РФ, і саме така політика, на його переконання, спричинила українську революцію з подальшим вторгненням російської армії до Криму. 

Моніторинг глобального інформаційного простору дозволяє пересвідчитися у живучості цього проросійського наративу дотепер: 

● ​«прагнення України приєднатися до НАТО було визначальним фактором початку російсько-української війни»;

● ​«Україна першою порушила угоди з РФ 1997 року, коли на Бухарестському саміті НАТО 2008 року почала просити членства в НАТО»;

● ​«членство України в НАТО загрожує наближенням сил НАТО до РФ»;

● ​«Росії нічого не залишається як перейти у наступ, оскільки альянс НАТО розширює свій вплив на Схід»;

● ​«Україна повинна відмовитися від НАТО».

​Дезінформаційні кампанії РФ проти поглиблення співпраці України з НАТО будуть мати довгострокову перспективу. Водночас теоретично Кремль сприйматиме можливість вступу України до ЄС, проте паралельно продовжить запускати кампанії дезінформації про те, що ЄС перетворить Україну на «колонію» і захопить українські землі. У свою чергу у громадян країн ЄС під впливом російської пропаганди формуватиметься упереджене ставлення до українців та України: 

● «ситуація в Україні слугувала тригером до найбільшої кризи у відносинах Заходу та РФ з часів Холодної війни»;

● «Захід експлуатує Україну»;

● ​«ЄС намагається саботувати мирні переговори»;

● ​«ЄС показав свою незначущість на світовій арені та в геополітиці»;

● ​«якщо РФ та США домовляться, то Україні та Європі кінець»;

● «ЄС хоче використати Україну як зброю проти Росії і проводить колоніальну політику щодо неї».

Дискредитація демократично обраного керівництва й державних інституцій

Для ослаблення позиції України на мирних переговорах і посилення внутрішніх суперечностей в українському суспільстві Кремль продовжує дискредитувати українську владу:

● ​«Київ – маріонетка Заходу»;

● ​«вся українська влада, крім Верховної Ради України – нелегітимна»;

● ​«в Україні відбувається катастрофа, яку можна порівняти з подіями Руїни»;

● ​«київський режим не хоче миру»;

● ​«Україна є державою, що зникає».

​Оскарження легітимності демократичних інститутів задля створення управлінського вакууму, який згодом можна використати у власних інтересах, зокрема для просування у владу проросійських кандидатів, поширена дезінформаційна тактика РФ. Головна мета такої діяльності – ліквідувати українську державність не на полі бою, а у «головах людей». У цьому контексті українському та міжнародному суспільству нав’язується думка про потребу у «тимчасовій адміністрації» під егідою ООН, США, ЄС або навіть у «форматі четвірки» з РФ, а також про неможливість укладання Росією мирної угоди з українською владою, що має стати casus belli для зміни політичного курсу. Такі наративи можна розцінювати в якості елементів спецоперації щодо примусу України до політичної капітуляції під виглядом «мирного врегулювання»:

● ​«єдина гарантія для України – повернення до політичних та економічних відносин з РФ»;

● ​«Україна має змиритися із втратою територій»;

● «у рамках миротворчої діяльності ООН вже кілька разів було те, що називається зовнішнім управлінням, тимчасовою адміністрацією;

● ​«провести там [в Україні] демократичні вибори для того, щоб привести до влади дієздатний уряд, який користується довірою народу, і потім уже з ними починати переговори про мирний договір і підписувати з ними легітимні документи, які будуть визнані в усьому світі».

Втручання у вибори

​У післявоєнний період дезінформаційна тактика РФ може бути націлена на проведення виборів в Україні за російським сценарієм. Втручання у вибори – поширена практика Москви, яку можна спостерігати у зв’язку з виборами в ЄС і в інших країнах, які не потурають політиці Росії. Зокрема, вибори до Європейського парламенту 6-9 червня 2024 р., за оцінками EUvsDISINFO, були позначені спробами прокремлівських ЗМІ очорнити лідерів ЄС, спровокувати недовіру, сумніви й розбрат, засмітити соціальні мережі хибною інформацією в намаганні налаштувати громадськість проти України, а також перенести недоліки самої РФ на ЄС, аби відвернути увагу від реальної ситуації в самій путінській Росії.

​Кремль намагатиметься дискредитувати прихильників суверенітету і територіальної цілісності України, знизити явку проукраїнських виборців через наративи про те, що всі кандидати однаково корумповані, а для простих громадян нічого не зміниться незалежно від результату голосування. До такої тактики Росія вдалася, зокрема, під час проведення виборів у Молдові. Безпрецедентне втручання Росії відзначив колишній Держсекретар США Блінкен, який свого часу зауважив, що Росія зробила все можливе, аби зірвати вибори й референдум і підірвати демократію в Молдові, зокрема за допомогою незаконного фінансування й купівлі голосів, дезінформації та шкідливої кіберактивності.

​Одночасно Кремль цілеспрямовано може впливати на внутрішньо переміщених осіб, вселяючи їм, що українська влада їх «зрадила», «поступившись територіям» у рамках можливої мирної угоди. У разі неефективності дезінформаційної тактики та відсутності бажаного для Кремля «результату», РФ може наполягти на нелегітимності виборів і фальсифікації їхніх результатів. 

​Дезінформаційна стратегія РФ має системний і скоординований характер. За даними Служби зовнішньої розвідки України, РФ значно наростила інвестиції в інформаційну агресію. Державні витрати на пропаганду у 2025 році досягли безпрецедентного рівня — 1,4 мільярда доларів.

​Запобігти та зменшити ризики від поширення дезінформації можливо, зокрема, шляхом підвищення медіаграмотності громадян, розвитку гнучкої системи стратегічних комунікацій, складовою яких є публічна дипломатів, що має бути націлена на поширення суспільно важливої і правдивої інформації в Україні та за її межами. 

Ключовим завданням є формування і пропагування культури критичного мислення та зміцнення медіаімунітету громадськості стосовно дезінформаційних кампаній Росії, націлених на дестабілізація українського суспільства, усвідомлення довгострокових цілей Кремля щодо встановлення контролю над державою. 

Примітки:  

[1] https://euvsdisinfo.eu/ua/%D0%B2%D0%B8%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B8-%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B5-%D0%B1%D0%BE%D1%8E-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%BB%D1%8F/

[2] https://euvsdisinfo.eu/ua/%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%BF%D1%96%D0%B4-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%86%D1%96%D0%BB%D0%BE%D0%BC-%D0%BC%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%B2%D0%B8/

Автор – Марія ГУЦАЛО, експерт, кандидат політичних наук

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я