Олександр Жуган
Тиждень, що минув, вже по традиції, був ознаменований протистоянням між основними політичними гравцями, проте був змінений як формат конфронтації так і її тема. Цього разу причиною «взаємостримуючої» політичної риторики послугував проект змін до Конституції України, представлений Президентом Віктором Ющенком на розгляд Венеціанської комісії Ради Європи, яка дала йому позитивну оцінку. Особливо Комісії сподобалися запропоновані зміни судоустрою — безстрокове призначення суддів, коректування складу Вищої ради юстиції і нових положень щодо прокуратури. У той же час, критиці Комісії піддалися кілька норм. Комісія вважає надмірною необхідність затвердження якихось змін до Конституції тільки на референдумі. Крім того, експерти Комісії висловлюють думку, що напівпрезидентська система може зберегти потенційний конфлікт між президентом і Кабміном.
Однак депутати, які й мають голосувати за зміни, досить скептично оцінюють позитивні рекомендації Комісії. Так депутат від Партії регіонів Юрій Мірошниченко вважає, що «специфіка Венеціанської комісії полягає в тому, що вона не оцінює політичну доцільність змін, а дивиться тільки на дотримання стандартів демократії», а тому «перспектив бути прийнятим у цього проекту Конституції немає». Голова профільного комітету ВР з питань правової політики, член фракції БЮТ Сергій Міщенко теж вважає, що президентський законопроект про внесення змін до Конституції України не має шансів на проходження у Верховній Раді. Депутат назвав “фантазією” заяву заступника глави Секретаріату Президента Марини Ставнійчук про можливість ухвалення парламентом президентського законопроекту. При цьому Міщенко нагадав, що регламентний комітет та комітет з питань правової політики більшістю голосів прийняв рішення відправити на доопрацювання президентський варіант внесення змін в Основний закон. Міщенко вважає, що процес конституційної реформи має двох “ключових гравців – БЮТ і Партію регіонів”, і без цих політичних сил не буде 300 голосів у парламенті для прийняття законопроекту.
Якщо ж парламент схвалить президентський проект Конституції, то Президент Віктор Ющенко зобов’язаний буде винести його на всенародний референдум, оскільки цей проект вносить зміни в перший розділ “Загальні положення”, третій розділ, у якому йдеться про народне волевиявлення, і в тринадцятий розділ про внесення змін до Конституції.
Однак, президентський проект зміни Конституції України може не пройти “цензуру” Верховної Ради. Чинна сьогодні регламентна процедура передбачає, що рішення направити проект до КС має бути ухвалене 226 голосами народних депутатів. Тобто, по суті, вводиться додаткова перешкода, ценз, залежно від позицій парламенту такий законопроект може й не потрапити до Конституційного Суду.
Проте, не зважаючи на скептичну налаштованість депутатів ВР щодо прийняття нової конституції, заступник глави Секретаріату Президента Марина Ставнійчук на прес-конференції в понеділок 15 червня заявила про те, що неукладені домовленості між Партією регіонів і БЮТ про переформатування коаліції і внесення змін до Конституції дозволять главі держави продовжити конструктивний діалог із політичними силами парламенту зі внесення змін до Конституції, запропонованих ним.
Проте, чи дійсно діалог вийде конструктивним говорити зарано, адже БЮТ має намір внести на розгляд ВР власний законопроект щодо змін до Конституції. Юлія Тимошенко ще два тижні тому зробила заяву про такого роду наміри, але потім у прямому ефірі на одному з телеканалів прем’єр вже заявила про те, що вона буде виносити це питання на референдум після того, як її оберуть наступним президентом.
До того ж, за повідомленнями ЗМІ, БЮТ запропонував Партії регіонів підтримати проведення президентських і парламентських виборів 25 листопада 2009 року. За словами керівника виборчої кампанії В. Януковича Миколи Азарова, «БЮТ через кризу і падіння рейтингу зацікавлений у більш ранній даті». «Тимошенко навіть готова на одночасні парламентські і президентські вибори. Нещодавно ми отримали від неї таку пропозицію. Умова одна: 25 листопада», – повідомив Азаров. При цьому він наголосив, що виступає проти подібної пропозиції, оскільки, на його думку, Конституційний Суд може визнати, що конституційною датою проведення виборів президента є 17 січня 2010 року.
Так що, не виключено, що одним зі сценаріїв розвитку політичної ситуації в Україні може стати й проведення позачергових парламентських виборів. Це можливо за умови виходу певної політичної сили з існуючої на сьогоднішній день коаліції. А однією з причин для реалізації такого сценарію може бути зниження шансів “одного з основних кандидатів на президентських виборах”.