додому Соціум Благодійні SMS – добро з кожного телефона

Благодійні SMS – добро з кожного телефона

369

Київ. 19 червня 2015 року (Український форум благодійників). Мобільні благодійники — це люди новітніх технологій і оперативних рішень. Після успіху кампанії на допомогу постраждалим від землетрусу на Гаїті ($43 млн SMS-пожертв) уперше було досліджено мотивацію мобільних благодійників. Виявилося, що більшість переказів зроблено імпульсивно — як моментальний відгук на прохання допомогти. За рік після трагедії на Гаїті сталася інша масштабна катастрофа — повінь у Пакистані, що вплинула на життя майже 20 млн. людей. СМС-пожертви стали одним з основних способів збирання благодійної підтримки від населення (було отримано близько 64 млн фунтів стерлінгів підтримки). Найбільший в РФ благодійний фонд “Подари жизнь” п’яту частину надходжень отримує через благодійні есемески (це мільйони доларів на рік). Для своєї армії українці зібрали понад 40 млн гривень, відправляючи благодійні текстові повідомлення вартістю 5 грн на короткий номер 565

Чому благодійні SMS збирають так багато пожертв

Благодійне СМС-повідомлення дає користувачеві мобільного телефону змогу у будь-який час, у будь-якому місці підтримати добру справу. На відміну від благодійного переказу через Інтернет або за допомогою інших технологічних засобів, текстове повідомлення – зовсім безпечний спосіб переказу грошей, оскільки не вимагає від користувача залишати додаткові персональні й фінансові дані.

Що заважає робити благодійні пожертви через SMS сьогодні

Одна з головних перешкод для масової СМС-благодійності в Україні – ПОДАТКИ! 45 % із кожної перерахованої на благодійність гривні – це податки! З них: 20% ПДВ, 7,5% збір до Пенсійного фонду України та 18% податок на прибуток.

Таким чином, мобільні оператори сьогодні відмовляються від проведення благодійних кампаній зі збору коштів на цілі благодійної діяльності за допомогою благодійних голосових та текстових повідомлень, оскільки поточна ситуація з оподаткуванням не відповідає міжнародній практиці і викликає негативну реакцію з боку потенційних благодійників.

Перші кроки до SMS-благодійності

Упродовж 2012–2014 років за ініціативи Українського форуму благодійників була створена робоча група з експертів компаній мобільних операторів України: АТ «Київстар», ПрАО «МТС Україна», ТОВ «Астеліт» та представників благодійного сектору. Вони спільними зусиллями розробили зміни до законодавства, які спрямовані на усунення податкових перешкод для збору СМС-пожертв (законопроекти № 2297 – 1 і № 2440). Закладений в них механізм узгоджений із Державною фіскальною службою України.

Переваги законопроектів № 2297-1 і № 2440

1. Законопроектом № 2297-1 запроваджується термін «Благодійне замовлення» – голосове/ текстове повідомлення, набір певного номеру, використання сигналів тонового набору, що дозволяє розширити коло користувачів «благодійним замовленням».
2. Законопроектом № 2297-1 встановлено, що відправлення «Благодійного замовлення» здійснюється оператором телекомунікацій безкоштовно, тому сума «Благодійного замовлення» перераховується на благодійництво повністю (100%).
3. Законопроектом № 2297-1 врегульовано умови публічного збору благодійних пожертв за допомогою «Благодійного замовлення», зокрема:

  • встановлений обов’язок укласти договір між оператором телекомунікацій та благодійною організацією з метою публічного оголошення збору благодійних коштів за допомогою «благодійного замовлення»;
  • встановлений обов’язок оператора телекомунікацій перерахувати кошти відповідно до «благодійного замовлення» на користь благодійної організації;
  • встановлений обов’язок благодійної організації використовувати зібрані кошти виключно на благодійні цілі;
  • благодійна організація зобов’язана оприлюднювати на своєму сайті звіти про використання благодійних коштів;
  • можливість перевірки цільового використання благодійних коштів.

4. Законопроектом № 2440 передбачено звільнення від оподаткування ПДВ операцій оператора телекомунікацій із (1) здійснення благодійного замовлення, (2) перерахування коштів абонентів як благодійної пожертви на користь благодійної організації та (3) збору благодійних пожертв згідно з договором між оператором телекомунікацій та благодійною організацією.

Чому благодійна спільнота НЕ ПІДТРИМУЄ альтернативні законопроекти: № 2297 і № 2298

3 березня 2015 року у Верховній Раді України VIII скликання зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення сприятливих умов для впровадження благодійних текстових повідомлень», реєстр. № 2297 та проект Закону України «Про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо створення сприятливих умов для впровадження благодійних текстових повідомлень», реєстр. № 2298, які також пропонують можливий варіант впровадження СМС-благодійності в Україні.

Проте ця модель СМС-благодійності менш досконала ніж та, що запропонована законопроектами № 2297-1 та 2440 та містить ряд недоліків.

Законопроектом № 2297:

1. Передбачається термін «Благодійне текстове повідомлення» – текстове повідомлення (SMS), що значно звужує перелік телекомунікаційних послуг за допомогою яких можливий публічний збір коштів, зокрема, сюди не попадають набір певного номеру, використання сигналів тонового набору, тощо.
2. Передбачено, що оператором телекомунікацій стягується плата у розмірі собівартості за відправлення «Благодійного текстового повідомлення», яка встановлюється оператором телекомунікацій самостійно, що є ризиком встановлення оператором телекомунікацій будь-якої вартості плати за відправлення благодійного повідомлення. Більше того, оператори телекомунікацій висловили готовність здійснювати відправлення благодійного повідомлення безоплатно.
3. Не врегульовано правовідносини між оператором телекомунікацій та благодійною організацією.
4. Передбачено повернення раніше сплачених платежів збору до Пенсійного Фонду на обов`язкове державне пенсійне страхування при відправленні «Благодійного текстового повідомлення».

Законопроектом № 2298 передбачено:

1. Зменшення ПДВ-зобов’язань при отриманні «Благодійного текстового повідомлення», за яке стягується плата в розмірі собівартості.
2. Зменшення фінансового результату на собівартість «Благодійного текстового повідомлення».

Очікуваний соціальний ефект

У 2010 р. на Гаїті стався нещадний землетрус, внаслідок якого постраждало понад 3 млн людей, уряд США спільно з Міжнародною організацією Червоного Хреста анонсував благодійну кампанію зі збирання благодійних пожертв через текстові повідомлення (СМС). Таким чином було зібрано 43 млн дол., причому 32 млн з них — лише за перший місяць.

Зручність цього інструменту в Україні була доведена, коли громадяни України, за допомогою дзвінків на єдиний мобільний номер «565» на підтримку Української армії станом на кінець грудня 2014 року перерахували 37 млн. гривень. Але в умовах діючого законодавства цей збір став єдиним збором через благодійні голосові та текстові повідомлення, оскільки саме цей номер був звільнений листами Державної фіскальної служби України та Пенсійного фонду України від оподаткування.

В сьогоднішніх умовах дефіциту бюджету та скорочення соціальних пільг для незахищених верств населення, СМС – це ефективний інструмент залучення до благодійності широкого кола громадян та можливість акумулювання значних коштів на розв’язання соціальних проблем протягом короткого часу. Крім цього, запровадження СМС-благодійності стане дієвим інструментом задля розвитку культури благодійності в українському суспільстві.

Прогресивні законопроекти для СМС-благодійності № 2297-1 та 2440 подала народний депутат Тетяна Острікова. Її аргументи «за»:

«У законодавчому полі Україні відсутній механізм надання благодійних пожертв за допомогою засобів телекомунікаційного зв‘язку. Сплата податків із суми благодійних пожертв, переданих через операторів мобільного зв‘язку, гальмує розвиток благодійництва в Україні. Хоча такий сучасний інструмент збору благодійних пожертвувань вже давно придбав у світі широку популярність. Така ситуація не влаштовує ані громадськість, ані благодійні організації, ані операторів мобільного зв‘язку.

Тому за підтримки благодійних організацій та мобільних операторів нами розроблено та зареєстровано такі законопроекти:

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення сприятливих умов для впровадження благодійного голосового та текстового повідомлення» (реєстр.№ 2297-1 від 19.03.2015).
«Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо створення сприятливих умов для впровадження благодійного голосового та текстового повідомлення)»(реєстр. № 2440 від 19.03.2015).

Законопроектом реєстр.№ 2297-1 передбачається ввести новий вид благодійного пожертвування – благодійне замовлення. Тобто, абонентом у будь-який спосіб (голосове, текстове повідомлення, набір певного номеру, використання сигналів тонового набору) передається оператору телекомунікацій вимога здійснити благодійне перерахування коштів.

Оператор мобільного зв‘язку є лише технічним виконавцем бажання людини перерахувати благодійні пожертви, і тому перераховані на благодійність суми не повинні оподатковуватись. Запропоновані у законопроекті реєстр. № 2440 зміни забезпечать перерахування на благодійні цілі всієї суми заявленої абонентом телекомунікаційного зв‘язку.

Враховуючи популярність мобільного зв’язку і легкість здійснення операцій до такого виду благодійності дедалі більше буде залучатись громадян. Власники мобільного телефону просто і зручно в будь-який час і в будь-якому місці зможуть підтримати добру справу усвідомлюючи, що вся сума благодійної пожертви надійде на благодійні цілі».

Як допомогти СМС-благодійності стати реальністю

Український форум благодійників від імені всього філантропічного сектору просить підтримати запуск в Україні інноваційного та ефективного інструменту збору благодійних пожертв через СМС-благодійність: надіслати листи підтримки, розказати про це колегам. Як це зробити? Всього за 4 кроки!

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я