Дмитро СНЄГІРЬОВ, ГІ “Права Справа”
Нещодавно на брифінгу в окупованому Луганську представник так званої “ЛНР” на переговорах в “мінському форматі” Владислав Дейнего заявив, що в Мінську на засіданні робочої групи з економічних питань Контактної групи відпрацьовувався механізм погашення Києвом заборгованості перед працівниками Луганської дирекції залізниць ПАТ “Укрзалізниця”.
2 грудня 2015 року аналітичний відділ ГІ “Права Справа” повідомив про те, що станом на перше грудня 2015 року в штаті “Луганської дирекції залізничних перевезень” ПАТ “Укрзалізниця” числиться вісімсот чоловік, які не виходять на роботу, офіційно не звільнені, проте на своїх місцях відсутні з різних причин. В Луганській дирекції звільнити їх ніяк не можуть – немає узгодження з керівництвом з Донецька, а Донецьк згоди на це не дає.
“Луганська дирекція залізничних перевезень” ще до початку збройного протистояння на Донбасі підпорядковувалася Донецькому офісу ПАТ “Укрзалізниця”. Варто зазначити, що без узгодження з Донецьким офісом ДП “Донецька залізниця” в Луганську не могли ухвалити жодного рішення – від графіку руху, до прийняття на роботу співробітника. Статус територій змінився на “тимчасово окуповані”, але система підпорядкування Луганської дирекції лишилася незмінною.
Незмінність системи підпорядкування не влаштовувала ватажка самопроголошеної “ЛНР” Плотницького. Ще в грудні 2015 року він вимагав від керівництва “Луганської дирекції залізничних перевезень” ДП “Донецька залізниця” не виконувати розпорядження безпосереднього керівництва з Донецька і заявити про підпорядкування “Луганської дирекції” безпосередньо так званій “Раді Міністрів” ЛНР”.
17 лютого 2016 року Слідчим відділом СУ “Генеральної Прокуратури ЛНР” проти заступника начальника “Луганської дирекції залізничних перевезень” Державного підприємства “Донецька залізниця” Бородіна Г. було порушено кримінальну справу за ч. 3 ст. 350 КК “ЛНР” (зловживання посадовими повноваженнями особою, яка займає державну посаду, дії якої спричинили тяжкі наслідки).
Бородіну інкримінували невиконання дій спрямованих на державну реєстрацію “Луганської дирекції залізничних перевезень” Державного підприємства “Донецька залізниця” у податкових органах самопроголошено “ЛНР”, і в наданні підприємствам, які не були зареєстровані в “Державному комітеті податків і зборів” і “Міністерстві юстиції ЛНР”, рухомого складу (залізничних вагонів) для транспортування видобутої вугільної продукції на контрольовану ЗСУ територію України.
11 березня 2016 року перший заступник голови “державного комітету податків і зборів” І. Яцуненко на засіданні “Ради міністрів ЛНР” прозвітував про хід “націоналізації” майна “Луганської дирекції залізничних перевезень” Донецької залізниці.
На тимчасово окупованих територіях Луганської області співробітниками “Державного комітету податків і зборів” самопроголошеної “ЛНР” виявлено і зафіксовано у якості безхазяйного майна 3 400 вагонів, які належать “Луганській дирекції залізничних перевезень” Донецької залізниці.
У березні 2016 року після успішної “націоналізації” бойовиками майна “Луганської дирекції залізничних перевезень” і фактичного підпорядкування місцевої дирекції так званій “Раді міністрів ЛНР”, керівництво ПАТ “Укрзалізниця” нарешті запропонувало створити Донецьку й Луганську дирекції залізничних перевезень і включити до їхнього складу розташовані у неконтрольованих районах комунікації, а також штат співробітників, необхідний для їх роботи.
4 березня 2016 року в.о. голови правління ПАТ “Укрзалізниця” Олександр Завгородній звернувся до Ради національної безпеки й оборони із проханням підтримати збереження залізничного сполучення з підприємствами, розташованими на не підконтрольних Україні територіях Донецької й Луганської областей.
Утім, в п. 3.10 цього листа було лише передбачено “вжиття вичерпних заходів щодо завершення процедури припинення ДП “Донецька залізниця” відповідно до вимог українського законодавства”. У складі філії пропонувалося створити Донецьку й Луганську дирекції залізничних перевезень і включити до їхнього складу розташовані в неконтрольованих районах комунікації, а також штат співробітників, необхідний для їх роботи. Ці дирекції, за задумом Завгороднього, мали би перевозити вантажі зі станцій, розташованих на неконтрольованій території. При цьому оплата за перевезення в повному обсязі буде проводитися виключно на території, підконтрольній Україні.
В листі від 04.03.2016 року керівництво ПАТ “Укрзалізниця” пропонувало вирішення проблеми працевлаштування залізничників, які раніше працювали в ДП “Донецька залізниця”. Працівники мали бути переведені в штат регіональної філії, яка розташована на підконтрольній ЗСУ території Донбасу в місті Лиман.
Відкритим залишаються питання, чому лише в березні 2016 року після успішної “націоналізації” бойовиками майна “Луганської дирекції залізничних перевезень” і фактичного підпорядкування місцевої дирекції так званій “Раді Міністрів ЛНР”, керівництво ПАТ “Укрзалізниці” запропонувало створити Донецьку й Луганську дирекції залізничних перевезень, і включити до їхнього складу розташовані в неконтрольованих районах комунікації, а також штат співробітників необхідний для їх роботи.
Багато запитань викликає,станом на березень 2016 року, несанкціонований доступ бойовиків до єдиної диспетчерської системи ПАТ “Укрзалізниці”
Варто зазначити, що станом на червень 2016 року чисельність працюючих у ДП «Донецька залізниця» на території, непідконтрольній українській владі, становила 25 тис. осіб, яким припинили виплату заробітної плати. Загальна заборгованість із заробітної плати перед цими людьми за даними чиновників становить 242 млн грн. Працівникам пропонують перевестися до нового підприємства — регіональної філії «Донецька залізниця».
У травні 2016 працівники залізничних станцій знаходяться на окупованій території, а саме: Іловайськ, Дебальцеве, Микитівка, Ясинувата вийшли на мітинг з вимогою до керівництва ПАТ “Укрзалізниця” виплатити заборгованість по заробітній платі. Примітно, що протест проходив під гаслами “Ми не хочемо в Україну”.
23 травня 2016 на засіданні “Ради Міністрів” ЛНР “ватажок бойовиків Плотницкий заявив про існування боргу перед працівниками залізниці в розмірі 82 мільйонів гривень. Плотницкий поцікавився у самопроголошеного
міністра економічного розвитку і торгівлі “ЛНР” Олени Костенко, чи піднімалося це питання під час переговорів в Мінську і який результат.
Відповідаючи, Костенко зауважила, що “на останній зустрічі Україна взяла на себе зобов’язання повністю погасити перед залізничниками заборгованість, яка утворилася за 3 місяці. За словами” міністра “, українською стороною було представлено гарантійний лист, де говорилося, що будуть збережені стаж роботи і все соціальні гарантії, які є у залізничників. “Вони вже офіційно заявили, що взяли на себе зобов’язання”, – додала вона.
Утім, Державна казначейська служба України відразу заявила, що не погашала борг перед працівниками залізниці в розмірі 82 мільйонів, які працюють на території так званої “ЛНР”. Згідно повідомлень самопроголошеного міністерства транспорту організації так званої «ДНР» з 11 липня рух поїздів було відновлено, а питання виплати заборгованості стало предметом переговорів.
У вересні 2016 прес-служба “Укрзалізниці” повідомила, що кількість працівників державного підприємства “Донецька залізниця”, які продовжили трудові відносини з регіональною філією “Донецька залізниця” ПАТ “Укрзалізниця”, склало близько 15 тис., Відповідно, по Донецькій дирекції залізничних перевезень – майже 11 тис., по Луганскій- 4 тис.
У той же час в «Укрзалізниці» відзначили, що інформації про кількість працівників ДП, які залишилися працювати на непідконтрольною України території, у них відсутня.
“Виплата заборгованості по заробітній платі, а також поточної заробітної плати здійснюється в нестандартній ситуації, не врегульована на законодавчому рівні, що, відповідно, впливає на терміни проведення цієї роботи. Зараз виплачена частина заборгованості із зарплати. Робота по виплаті заборгованості по заробітній платі, а також поточної зарплати до повного їх погашення триває “, – відзначили в ПАТ.
Втім, це стосувалося тільки виплат співробітникам, які продовжили роботу в її філіях.
15 березня 2017 РНБО було прийнято рішення про припинення переміщення вантажів через лінію зіткнення в межах Донецької та Луганської областей шляхами залізничного і автомобільного сполучення.
Після прийняття цього рішення, регіональна філія ДП “Донецька залізниця” ПАТ “Укрзалізниця” запропонував співробітникам Донецької і Луганської дирекції залізничних перевезень, які залишилися на окупованій території працевлаштуватися в структурні підрозділи регіональної філії або в інші підрозділи ПАТ, розташовані на українській території.
Однак, незважаючи на попередні заяви з працевлаштування, вже в липні з’являється повідомлення, що всі співробітники “Укрзалізниці”, які залишилися працювати на окупованих територіях, будуть скорочені в зв’язку з ліквідацією підрозділу “Донецької дирекції залізничних перевезень”.
У групі “Донецька залізниця” в соціальних мережах було опубліковано наказ “Про деякі питання діяльності регіональної філії” Донецька залізниця “, згідно з яким структурний підрозділ” Донецької дирекції залізничних перевезень “ліквідується, а всі його співробітники підлягають скороченню.
У квітні 2017 року так звана Рада міністрів терористичної “ЛНР” доручила одній із компаній взяти в своє управління регіональну філію Луганської дирекції залізниць «Укрзалізниці»
Таке рішення бойовики прийняли “з метою життєзабезпечення і збереження майна юридичної особи-нерезидента, забезпечення збереження робочих місць і своєчасної виплати заробітної плати”.
Тож відтепер компанія із назвою “Луганська залізниця” буде виконувати функції і обов’язки вищого органу управління філії “Укрзалізниці”. В.о. міністра інфраструктури і транспорту ЛНР” Володимир Герасимчук зазначив, що піти на такі заходи змусила “залізнична блокада” з боку України. Він пообіцяв працівникам заробітну плату і збереження робочих місць.
А тим часом, представник так званої “ЛНР” на переговорах в “мінському форматі” Владислав Дейнего заявляє про те, що “є позитивна динаміка в частині перспектив погашення заборгованості перед звільненими залізничниками. Питання в роботі, є точки дотику, є єдність підходів, є розуміння з української сторони, що це необхідно зробити. Зараз відпрацьовуємо окремі нюанси цього механізму”.